Svar: Amning og skemad - hjælp

5. september 2007

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mette

Der sker nogle gange det at børn som trives så godt med brystmælk som Anton gør, simpelthen springer grødstadiet mere eller mindre over og først begynder at spise rigtigt, når de næsten kan tygge sig igennem maden:o)

Det betyder naturligvis ikke at du ikke skal forsøge at give ham noget grød og mos inden han er 7-8 måneder, for det er fint nok at han vender sig til lidt andet i maven stille og roligt, men det betyder at du ikke behøver gå i panik og tro at du forsat ammer ham døgnets 24 timer, det næste ½ år... så rolig nu, det skal nok komme.

Har du prøvet at give ham mad og bryst efter den plan jeg sendte dig sidst, hvor der er nogenlunde faste tider for hvornår han spiser af brystet, hvornår han tilbydes skemad og hvornår han sover? En fast plan er vigtig så han ikke bare spiser og spiser hos dig hele tiden.

Det er også meget vigtigt at du giver ham rigtig mad, det vil sige mad som smager af noget og også mad at sidde med i hånden. Dette fremgår også af tidligere plan.

Når du giver ham mad, så er det rigtig vigtigt at du hjælper ham med at holde fokus. Mange børn er interesseret i alt muligt andet end skemaden, når de skal spise og jeg vil foreslå jer at I prøver at sætte jer foran jeres dreng. Det er fint at sidde ved spise bordet, hvor han sidder i høj stol, men du skal dreje hans stol ud så den står præcis foran din. I skal altså ikke ...

Annonce

... sidde ind til bordet, I skal sidde lige overfor hinanden ved bordet.... håber du forstår hvad jeg mener:o)

Det er utroligt vigtigt at han kan spejle sig og du skal med din stemme og din mimik holde hans fokus og det, som det drejer sig om. "Hej skatter, hmmmme, dejlig mad, mmmme" - åbne munden, så han spejler, ind med skeen osv. Og så skal der ikke gå for lang tid imellem hver ske - du skal give ham i en fast rytme, så han ligesom kører på rygraden og ikke får lov til at blive forstyrret hele tiden. Åbne munden, ind med maden, synke, åbne munden, ind med maden, synke...

Du skal altså hjælpe ham med at holde fokus, naturligvis være bevidst om hvad han registrer og også bekræfte ham i det - det kan være lyden af en flyvemaskine eller andet, som du kan se han hører og du kan godt bekræfte ham i det, men fortsat holde ham fast i at det er spisetid nu: "ja der var en flyvemaskine, men se her, hmmmmm, dejlig mad, ahmmm." Fange ham igen, hjælpe ham med at fokusere på hvad det drejer sig om. Du skal undgå radio i baggrunden og lignende forstyrrende signaler.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Nogle gange er far bedre til dette end mor, så lad endelig far forsøge sig og nogle gange er bedstemor eller bedstefar bare fantastiske til det, så lad også dem komme til...

Og hvis det bare ikke dur, ja så er han jo heldigvis ikke en dreng der mangler noget på nuværende tidspunkt:o)

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre