Svar: Penicillin, mavekneb og grønne bønner

28. december 2022

Alder:
6 mdr.

Kære Maria Louise

ØV - endelig tid til en lille ferie i Danmark, og så bliver du ramt af bihulebetændelse... Jeg håber, at penicillinen hurtigt virker!

Og ja - lillebror bliver påvirket af den antibiotika, du indtager, så det kan sagtens være derfor, at han pludselig får problemer med maven. Jeg tænker umiddelbart, at det nok er mere sandsynligt, end at grunden skal findes i de grønne bønner... bønnerne var jo kogt godt igennem og serveret sammen med majsgrød, som hans mave kender og er vant til at få...

Det kan være en god idé, at du indtager mælkesyrebakterier eller probiotika. Du kan spise forskellige surmælksprodukter i form af yoghurt, Acidophilus, Cultura osv., men du kan også indtage probiotika i form af kapsler/tabletter. Det vil være godt til at styrke din mave-tarm-flora, nu hvor den naturligt kan blive slået i stykker på grund af penicillin. Det kan faktisk også være en god idé at spise præbiotisk, det vil sige spise fødevarer, som indeholder fibre som f.eks. grove grøntsager som kål, fuldkornsbrød og lignende.

Alt, hvad du indtager, vil i princippet gå i modermælken, og derfor påvirker dit indtag af penicillin naturligt også lillebror via mælken. På samme måde vil du ved at indtage mælkesyrebakterier også kunne overføre en lille del af disse til ham via mælken. Hvor stor en del han får varierer. Modermælk i sig selv indeholder også mælkesyrebakterier f.eks. Lactobacillus Reuteri, som man derfor nogle ...

Annonce

... gange tilsætter modermælkserstatning for på den måde at "efterligne" modermælken.

Der er dog også den mulighed, at du giver ham et ekstra tilskud mælkesyrebakterier direkte i munden. Der findes forskellige præparater, som kan gives til små børn. Det kunne f.eks. være Semper dråber, Lactocare baby, Duoloc Bifido+ dråber eller lignende. Du kan også købe probiotika sammen med d-vitamin, så du ikke behøver give ham to forskellige ting...

Det kan ikke udelukkes, at din mælk ændrer lidt smag, nu hvor du er blevet syg og får penicillin. Det kan derfor godt være grunden til, at lillebror pludselig ikke vil die hos dig. Måske er det kun sket en enkelt gang, men hvis det sker flere gange, så prøv at tage det roligt, læg dig evt. med ham i dobbeltsengen, så I har hud-mod-hud kontakt og ro omkring jer, og se om han så ikke igen gerne vil tage imod brystet. Måske vil han gerne spise, når han mere eller mindre sover...:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis det ikke lykkes, så er det naturligvis helt okay - måske er det så overgangen til flaske, som du tidligere har fortalt, at I gerne ville vænne ham til... Her skal du naturligt være ekstra opmærksom på, at du stadig kan have behov for at blive tømt ud, hvis du har meget mælk stående.. er du i tvivl om dette, så skriv igen:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, sender knus herfra og ønsker dig rigtig god bedring:)

Håber I har haft nogle dejlige juledage trods sygdom, og ønsker jer et rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.