Svar: Penicillin, mavekneb og grønne bønner
28. december 2022
Alder:
6 mdr.
Kære Maria Louise
ØV - endelig tid til en lille ferie i Danmark, og så bliver du ramt af bihulebetændelse... Jeg håber, at penicillinen hurtigt virker!
Og ja - lillebror bliver påvirket af den antibiotika, du indtager, så det kan sagtens være derfor, at han pludselig får problemer med maven. Jeg tænker umiddelbart, at det nok er mere sandsynligt, end at grunden skal findes i de grønne bønner... bønnerne var jo kogt godt igennem og serveret sammen med majsgrød, som hans mave kender og er vant til at få...
Det kan være en god idé, at du indtager mælkesyrebakterier eller probiotika. Du kan spise forskellige surmælksprodukter i form af yoghurt, Acidophilus, Cultura osv., men du kan også indtage probiotika i form af kapsler/tabletter. Det vil være godt til at styrke din mave-tarm-flora, nu hvor den naturligt kan blive slået i stykker på grund af penicillin. Det kan faktisk også være en god idé at spise præbiotisk, det vil sige spise fødevarer, som indeholder fibre som f.eks. grove grøntsager som kål, fuldkornsbrød og lignende.
Alt, hvad du indtager, vil i princippet gå i modermælken, og derfor påvirker dit indtag af penicillin naturligt også lillebror via mælken. På samme måde vil du ved at indtage mælkesyrebakterier også kunne overføre en lille del af disse til ham via mælken. Hvor stor en del han får varierer. Modermælk i sig selv indeholder også mælkesyrebakterier f.eks. Lactobacillus Reuteri, som man derfor nogle gange tilsætter modermælkserstatning for på den måde at "efterligne" modermælken.
Der er dog også den mulighed, at du giver ham et ekstra tilskud mælkesyrebakterier direkte i munden. Der findes forskellige præparater, som kan gives til små børn. Det kunne f.eks. være Semper dråber, Lactocare baby, Duoloc Bifido+ dråber eller lignende. Du kan også købe probiotika sammen med d-vitamin, så du ikke behøver give ham to forskellige ting...
Det kan ikke udelukkes, at din mælk ændrer lidt smag, nu hvor du er blevet syg og får penicillin. Det kan derfor godt være grunden til, at lillebror pludselig ikke vil die hos dig. Måske er det kun sket en enkelt gang, men hvis det sker flere gange, så prøv at tage det roligt, læg dig evt. med ham i dobbeltsengen, så I har hud-mod-hud kontakt og ro omkring jer, og se om han så ikke igen gerne vil tage imod brystet. Måske vil han gerne spise, når han mere eller mindre sover...:)
Hvis det ikke lykkes, så er det naturligvis helt okay - måske er det så overgangen til flaske, som du tidligere har fortalt, at I gerne ville vænne ham til... Her skal du naturligt være ekstra opmærksom på, at du stadig kan have behov for at blive tømt ud, hvis du har meget mælk stående.. er du i tvivl om dette, så skriv igen:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, sender knus herfra og ønsker dig rigtig god bedring:)
Håber I har haft nogle dejlige juledage trods sygdom, og ønsker jer et rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske