Svar: Mere eller nok til papegøjen?
30. november 2022
Alder:
5 mdr.
Kære Maria Louise
Tak for dit brev og alle dine tanker og spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare i den rækkefølge de kommer:)
Du må gerne øge antallet af skemåltider nu, hvor lillebror er så glad for grøden og virker ekstra sulten. Du fortæller, at han har øget sit indtag af mælk, han melder sig hyppigere for at die, og det er naturligt super godt, at han på den måde fint regulerer sit behov - skemaden kommer også stadig ud over hans vanlige indtag af mælk - men det kunne godt lyde som om, at han ville trives med lidt mere skemad...
Hvor mange gange dagligt tilbyder du ham grød? Hvis han f.eks. tilbydes grød til frokost, så må du meget gerne give ham grøntsagsmos til aften, så han får to gange dagligt nu. Hvis du stadig laver grøden og mosen tynd, så må du meget gerne begynde at give ham mere rigtig og fastere grød og mos. Du må også gerne øge hans indtag, så hvis han f.eks. spiser ½-¾ dl. grød eller mos af gangen, så må du gerne begynde at give ham lidt mere, så han på den måde også bliver lidt mere mæt.
Sammen med grød og mos skal han tilbydes vand af kop, og derudover skal du som sagt amme ham, som du plejer. Da han lyder til at være en sulten lille dreng, kan det godt tænkes, at han måske vil være parat til 3 skemåltider, før han bliver 6 måneder, og det må han også gerne få, så længe hans mave følger med, og han stadig får godt med mælk hos dig:)
Du skal være opmærksom på, at han dier effektivt, når du ammer ham. Han har en alder, hvor han naturligt let lader sig forstyrre, og da han er rigtig glad for at pludre, så vil han måse slippe brystet og pludre med dig under amningen - det er super hyggeligt, men betyder naturligt, at han så måske ikke spiser helt nok ved brystet og derfor søger det hyppigere for at få sit behov dækket mere.
Det kan også godt være, at han motorisk er stærkere nu, bruger sig selv mere og derfor også bliver mere tørstig - og derfor søger brystet hyppigere for at få slukket tørsten. Ligesom han også er fysisk større og derfor kan have behov for at få sit mælkeindtag sat lidt op. Det er helt okay, stille og roligt skulle skemad og vand af kop gerne begynde at dække mere og mere af hans indtag, og på den måde skulle antallet af amninger gerne nedsættes gradvist hen af vejen. Tiden arbejder altså også lidt for jer her...:)
Det er skønt, at han rigtigt er begyndt at pludre. Med den alder han har nu, så vil han ofte begynde at kunne starte en samtale og sige forskellige lyde, uden at du nødvendigvis har sagt noget til ham - og det er vigtigt, at du reagerer på alle hans lyde og lyst til at snakke. Det vil give ham en følelse af, at du lytter, prøver at forstå ham og reagerer på det, han forsøger at kommunikere. Og det er super godt, at du nu fornemmer, at han begynder at have forstået, at han kan kalde på mor i stedet for at græde - så dejligt!
Du må meget gerne synge fagtesange med ham - f.eks. "hjulene på bussen", "lille Peter edderkop" og lignende, hvor du bruger hans krop og dine hænder, imens du synger. Han lyder til at have en rigtig god kontakt, og du vil sandsynligvis begynde at se, at han f.eks. forsøger at vise med sine hænder, at Peter kravler og på den måde begynder at kommunikere til dig, at han gerne vil have, at I synger netop denne sang.
Du må også meget gerne sætte ord på alt det, som du tænker, at han oplever og føler. Det kan være at sige "det kan du godt lide...", eller "du er bare så glad", eller "sååå, er du bare træt nu", eller "blev du lidt forskrækket, det er okay igen, mor er lige her", eller "sikke en masse lyde du kan lave" osv.. Det vil på samme måde hjælpe ham med at føle sig lyttet til og forstået.
Med hensyn til at ligge og flyve med armene, når han ligger på maven, så må du meget gerne hjælpe ham med at få armene ind under sig, så han kommer til at ligge på albuerne igen. Det er dog helt normalt, at han i denne alder begynder at flyve. Det skyldes Landau-refleksen, der udløses, når han ligger på maven. Det ses ofte i 3-5 måneders alderen, hvor barnet, fra at have ligget på albuerne og løftet sig op og kikket rundt, pludselig begynder at lave flyverstilling i stedet. Det er som om, at hovedet vil mere end kroppen egentlig kan finde ud af - og det er som sagt godt, hvis du kan hjælpe ham tilbage på albuerne. At refleksen ses netop nu er blot et tegn på, at hans nervesystem fungerer.
Du må også meget gerne hjælpe ham med at trille, støtte ham med en hånd, vise ham noget legetøj eller lignende, som han kan række efter og dermed begynde at trille igen. Når han ligger på ryggen, så vil han måske synes, det er sjovt med ranglesokker på fødderne - det kan gøre, at han bliver opmærksom på sine fødder, og i takt med at han opdager fødder og tæer, begynder at gribe efter dem og får fat, så vil han ofte begynde at trille fra ryg til mave.. Der går dog ofte lidt tid endnu, før det sker bevidst, men øvelse gør mester:)
Medela Calma flasken er ofte god, når man gerne vil kombinere amning og flaske. Flasken er lavet på en måde, hvor spiserytmen minder om at die ved brystet, og hvor barnet ikke sluger luft under spisningen.. Det kan dog være lidt svært at spise af denne flaske, og mælken glider betydeligt lettere ud af en almindelig sutteflaske. Da I gerne vil have, at far (og senere også vuggestuepersonalet) skal kunne give flaske, så kan det være en idé at forsøge med en almindelig sutteflaske. Det er netop en god idé at introducere dette nu, for bliver han ret meget ældre, vil der være stor sandsynlighed for, at han vælger brystet, og det er ikke sikkert, at han så vil acceptere en flaske...
Jeg vil anbefale, at I forsøger med en flaskesut i naturgummi og gerne en rund eller anatomisk model, netop for at efterligne amningen så meget som muligt, samtidig med at mælken flyder lettere til ham. Håber, at det så lykkes for jer (far) :)
Rigtig meget held og lykke, håber jeg kom hele vejen omkring :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske