Svar: Flaske - 6 mdr.
20. september 2022
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå behovet for at komme ud et par timer for dig selv, og at det vil være rigtig dejligt, hvis far kan give flaske her... det kan dog være rigtig svært at lære jeres dreng med den alder han har.
I må naturligvis meget gerne forsøge, men det vil højst sandsynligt kræve en ret stor indsats. Det er nemlig sådan med amning og flaske - at jo mere man ammer, og jo mere veletableret amningen er, jo gladere barnet er for brystet og er vænnet til brystet, jo mere vil barnet naturligt ofte foretrække brystet frem for flaske.
Det anbefales at amme fuldt til ca. 6 måneder og delvist til 12 måneder, men hvis man ved, at man ønsker at amme i langt kortere tid, hvis man f.eks. vælger at dele barselsperioden, eller mor bare kan mærke, at det med amning vil ikke fungere i mange måneder, så skal man ofte ret hurtigt introducere en flaske - ellers risikerer man, at barnet vælger brystet og ikke tager imod flasken, og så kan det blive svært for far at give mælk, når han f.eks. har barsel. Det giver naturligt igen nogle udfordringer i forhold til, at amning jo anbefales, og det er også begrænset, hvor tidligt man kan introducere en flaske uden at risikere, at amningen så påvirkes og evt. stopper.. Det er faktisk lidt af et dilemma...
Hvorom alting er, så er det helt fint, at I forsøger med en flaske, for at se om I kan vænne jeres dreng til dette. Og jeg vil umiddelbart anbefale, at I forsøger om aftenen, der hvor du normalt drømmeammer - prøv at give en flaske her i stedet. Nogle børn vil godt kunne acceptere flasken, hvis den gives mere eller mindre i søvne, og de bare får den i munden, hvorefter de så sover videre. Giver I flaske liggende, så er det dog vigtigt, at han eleveres, så han ligger højere med hovedet.
Der er meget stor forskel på sutteteknikken ved brystet og ved flasken. Til de meget brystglade børn, er det ofte en fordel at vælge en rund flaskesut eller en anatomisk formet flaskesut med ventil - og lavet i naturgummi. Det minder mere om brystet, og naturgummi er mere elastisk end silikone. Tjek hullerne i gummisutten, da det er min erfaring, at de nogle gange lukker til, så mælken ikke flyder let, og så bliver han naturligt ekstra frustreret.
Det er ofte også en god idé at forsøge med udmalket modermælk, da jeres dreng så kender smagen og ikke skal forholde sig til en ny smag, men "kun" skal forholde sig til en ny sutteteknik.
Nogle gange er det en fordel, at mor forsøger at give flasken, fordi han forbinder det at spise med dig. Andre gange vil dette forvirre og frustrere alt for meget, fordi du dufter af mælk - og så er det bedre, at far giver flasken. Nogle gange er det en god idé at holde ham i favnen, som når han får brystet - men andre gange kan dette også frustrere for meget, fordi det minder om noget andet, og så kan det være bedre at tilbyde flasken, imens han ligger ved siden af jer, ligger i sin seng, barnevogn eller lignende. Så måden han får flasken på, hele situationen er en anden, end den måde han normalt tilbydes mælk på.
Hvis det ikke lykkes for jer at få ham vænnet til flaske, så er det naturligt sådan. Det kan i givet fald forhåbentlig give dig lidt ro at vide, at antallet af amninger naturligt vil blive skruet ned i takt med, at han bliver ældre. De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne spise skemad og drikke vand af kop - og behovet for brystet vil ofte være 5-6 amninger i døgnet. Når han bliver 7 måneder, vil mængden af skemad naturligt øges, han vil igen blive bedre til at drikke vand af en kop, og ofte vil 4 amninger være passende. I 8-9 måneders alderen er 3 amninger ofte fint og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger være fint - ved siden af rigtig mad og vand.
Så - selvom det er rigtig hårdt lige nu, så bliver amningerne ikke ved med at fylde lige så meget, og du får naturligt lettere ved at være væk hjemmefra. Når det er sagt, så er det dog også vigtigt, at du nu begynder at arbejde lidt bevidst på at adskille bryst og søvn og sætter mængden af skemad op netop for gradvist at arbejde jer ind på, at jeres dreng ikke behøver brystet så meget og andet skal sættes i stedet :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske