Svar: Er baby klar til grød?

27. august 2022

Alder:
4 mdr.

Kære Danah

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at det måske er lidt for tidligt med grøden, så du kan roligt vente 3-7 dage, før du forsøger dig igen.

Det er rigtig fint med silikoneskeen, da den er blød og vil minde lidt om bryst eller flaske. Dit er dog stadig meget anderledes at skulle spise af en ske, og du kan i første omgang prøve at give hende d-dråber på en ske - og se om hun på den måde kan gøres tryg ved skeen, før hun så tilbydes grød. Du må også gerne lade hende ligge og sutte på skeen, så hun på den måde bliver lidt mere tryg ved den.

Når du giver hende grød, så er det vigtigt at finde det rette tidspunkt. Det er ofte en god idé at forsøge om dagen og ikke om aftenen. Og det er også en god idé, at du prøver med lidt skemad, når hun har fået lidt mælk og derfor ikke er alt for sulten. Et godt tidspunkt er ofte mellem formiddagslur og middagslur. Så hun får lidt mælk, når hun vågner af sin formiddagslur, en times tid efter prøver du med lidt på en ske, og så kan hun få mælk igen, før hun så bliver puttet til middagslur.

Det er også en god idé, at du sidder med hende på skødet, når du giver hende skemaden, så hun er i din favn og dermed føler sig mere tryg ved situationen. Det er Hvis hun sidder eller halvt ligger i en stol/skråstol på afstand af dig, så vil det godt kunne virke ekstra nyt og dermed mere voldsomt for hende. Hun er vant til at spise i din favn.

Du kan også med fordel lave grøden med lidt af den mælk, som hun er vant til at få. På den måde smager og dufter grøden ikke helt så forskelligt, fra det hun allerede kender...

Grøden må også gerne være lidt tynd i starten, så det i konsistensen minder lidt mere om mælk - og i takt med at ...

Annonce

... hun så vænnes til det, så gøres grøden fastere og lidt mere tyk.

Med hensyn til parathed, så skal hun være både fysiologisk og mentalt parat. Fysiologisk skal hendes mave kunne nedbryde fastere føde, hendes afføring skal være blød, hun skal prutte og have gode tarmlyde... Hun må også gerne være begyndt at savle og danne mere mundvand, og så er det også vigtigt, at hun kan holde sit hoved selv og dreje det bevidst, ligesom hun også skal kunne finde ud af at åbne munden for skeen. Det kan du f.eks. se, hvis du giver hende d-dråber på en ske...

Et tegn er også, at mælken ikke længere mætter hende. At hun f.eks. begynder at vågne om natten og søger brystet (eller flasken) hyppigere. I første omgang kommer skemaden også ud over det vanlige indtag af mælk - hun skal altså ammes lige så meget, som hun plejer at blive :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Den mentale parathed handler om, at hun skal virke interesseret. Det, du netop beskriver, at når du sidder med hende på skødet, så følger hun din mad med øjnene, hun prøver at række ud efter din mad, hun virker søgende, smasker og viser med sit kropssprog og mimik, at hun synes, det her er rigtigt spændende.

Du bør tidligst starte med skemaden, når hun er 17 uger og begynde, når hun er senest 6 måneder, så du har masser af tid at løbe på, og lige nu lyder det som om, at hun skal have et par dages ro, og så kan du forsøge igen :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående - og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om Børn & Mad", som guider dig igennem fra 4-18 måneder. Der er dagsplaner, opskrifter osv. og du kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2021:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig