Svar: Er baby klar til grød?
27. august 2022
Alder:
4 mdr.
Kære Danah
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at det måske er lidt for tidligt med grøden, så du kan roligt vente 3-7 dage, før du forsøger dig igen.
Det er rigtig fint med silikoneskeen, da den er blød og vil minde lidt om bryst eller flaske. Dit er dog stadig meget anderledes at skulle spise af en ske, og du kan i første omgang prøve at give hende d-dråber på en ske - og se om hun på den måde kan gøres tryg ved skeen, før hun så tilbydes grød. Du må også gerne lade hende ligge og sutte på skeen, så hun på den måde bliver lidt mere tryg ved den.
Når du giver hende grød, så er det vigtigt at finde det rette tidspunkt. Det er ofte en god idé at forsøge om dagen og ikke om aftenen. Og det er også en god idé, at du prøver med lidt skemad, når hun har fået lidt mælk og derfor ikke er alt for sulten. Et godt tidspunkt er ofte mellem formiddagslur og middagslur. Så hun får lidt mælk, når hun vågner af sin formiddagslur, en times tid efter prøver du med lidt på en ske, og så kan hun få mælk igen, før hun så bliver puttet til middagslur.
Det er også en god idé, at du sidder med hende på skødet, når du giver hende skemaden, så hun er i din favn og dermed føler sig mere tryg ved situationen. Det er Hvis hun sidder eller halvt ligger i en stol/skråstol på afstand af dig, så vil det godt kunne virke ekstra nyt og dermed mere voldsomt for hende. Hun er vant til at spise i din favn.
Du kan også med fordel lave grøden med lidt af den mælk, som hun er vant til at få. På den måde smager og dufter grøden ikke helt så forskelligt, fra det hun allerede kender...
Grøden må også gerne være lidt tynd i starten, så det i konsistensen minder lidt mere om mælk - og i takt med at hun så vænnes til det, så gøres grøden fastere og lidt mere tyk.
Med hensyn til parathed, så skal hun være både fysiologisk og mentalt parat. Fysiologisk skal hendes mave kunne nedbryde fastere føde, hendes afføring skal være blød, hun skal prutte og have gode tarmlyde... Hun må også gerne være begyndt at savle og danne mere mundvand, og så er det også vigtigt, at hun kan holde sit hoved selv og dreje det bevidst, ligesom hun også skal kunne finde ud af at åbne munden for skeen. Det kan du f.eks. se, hvis du giver hende d-dråber på en ske...
Et tegn er også, at mælken ikke længere mætter hende. At hun f.eks. begynder at vågne om natten og søger brystet (eller flasken) hyppigere. I første omgang kommer skemaden også ud over det vanlige indtag af mælk - hun skal altså ammes lige så meget, som hun plejer at blive :)
Den mentale parathed handler om, at hun skal virke interesseret. Det, du netop beskriver, at når du sidder med hende på skødet, så følger hun din mad med øjnene, hun prøver at række ud efter din mad, hun virker søgende, smasker og viser med sit kropssprog og mimik, at hun synes, det her er rigtigt spændende.
Du bør tidligst starte med skemaden, når hun er 17 uger og begynde, når hun er senest 6 måneder, så du har masser af tid at løbe på, og lige nu lyder det som om, at hun skal have et par dages ro, og så kan du forsøge igen :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående - og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om Børn & Mad", som guider dig igennem fra 4-18 måneder. Der er dagsplaner, opskrifter osv. og du kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2021:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske