Svar: Komælk - 12 mdr.

5. juli 2022

Alder:
12 mdr.

Kære Hanne

Kæmpe stort tillykke med 1 års dagen - håber at I får en rigtig dejlig fødselsdag og at Loui bliver fejret på bedste vis:)

Det lyder rigtig fint med ca. 1 flaske i døgnet, den må I gerne bibeholde 1-2 måneder endnu og så stille og roligt trappe den ud, så flaskegivning helt stopper :) Der bør stadig være MME i flasken.

Fra 1 års alderen kan komælk blive givet som drikkemælk af kop. Jeres dreng har dog ikke længere behov for den høje mængde fedt fra mælken, da han vil være dækket ind via den daglige kost, hvis han spiser nogenlunde varieret, og derfor anbefales det, at I giver ham letmælk og ikke sødmælk.

Han må også gerne tilbydes surmælksprodukter, det kan være neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk med 3.5% fedtindhold. Hvis surmælksprodukter udgør en større del af hans indtag, så anbefales det, at I også her giver "letmælkstyperne", så han får letmælksyoghurt og A38 med ...

Annonce

... 1.5% fedtindhold.

Lige nu bør han ikke tilbydes mere end 1 dl. komælk som drikkemælk dagligt. Men i løbet af de næste 1-2 måneder, kan I øge hans indtag og samtidig skrue mængden af MME i hans aftenflaske ned. Den samlede mælkemængde bør ligge mellem 350-500 ml dagligt, og får han 350 ml mælk eller mælkeprodukt, vil han ofte være dækket rigtig fint ind og f.eks. få en stor del af sit behov for kalk dækket. Samtidig sikrer denne mængde, at mælken ikke tager plads op for anden mad.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du skal altså ikke blande komælk og mme sammen, men blot begynde at give ham en lille kop mælk dagligt og lade ham vænne sig til at drikke mælk på denne måde direkte fra køleskabet og af en kop. Og stille og roligt kan han så få lidt mere i koppen og begynde at få f.eks. 2 kopper mælk dagligt samt en portion surmælksprodukt, og så er han fint dækket ind.

Rigtig meget held og lykke - og ha en rigtig dejlig fødselsdag! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin