Svar: Komælk - 12 mdr.
5. juli 2022
Alder:
12 mdr.
Kære Hanne
Kæmpe stort tillykke med 1 års dagen - håber at I får en rigtig dejlig fødselsdag og at Loui bliver fejret på bedste vis:)
Det lyder rigtig fint med ca. 1 flaske i døgnet, den må I gerne bibeholde 1-2 måneder endnu og så stille og roligt trappe den ud, så flaskegivning helt stopper :) Der bør stadig være MME i flasken.
Fra 1 års alderen kan komælk blive givet som drikkemælk af kop. Jeres dreng har dog ikke længere behov for den høje mængde fedt fra mælken, da han vil være dækket ind via den daglige kost, hvis han spiser nogenlunde varieret, og derfor anbefales det, at I giver ham letmælk og ikke sødmælk.
Han må også gerne tilbydes surmælksprodukter, det kan være neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk med 3.5% fedtindhold. Hvis surmælksprodukter udgør en større del af hans indtag, så anbefales det, at I også her giver "letmælkstyperne", så han får letmælksyoghurt og A38 med 1.5% fedtindhold.
Lige nu bør han ikke tilbydes mere end 1 dl. komælk som drikkemælk dagligt. Men i løbet af de næste 1-2 måneder, kan I øge hans indtag og samtidig skrue mængden af MME i hans aftenflaske ned. Den samlede mælkemængde bør ligge mellem 350-500 ml dagligt, og får han 350 ml mælk eller mælkeprodukt, vil han ofte være dækket rigtig fint ind og f.eks. få en stor del af sit behov for kalk dækket. Samtidig sikrer denne mængde, at mælken ikke tager plads op for anden mad.
Du skal altså ikke blande komælk og mme sammen, men blot begynde at give ham en lille kop mælk dagligt og lade ham vænne sig til at drikke mælk på denne måde direkte fra køleskabet og af en kop. Og stille og roligt kan han så få lidt mere i koppen og begynde at få f.eks. 2 kopper mælk dagligt samt en portion surmælksprodukt, og så er han fint dækket ind.
Rigtig meget held og lykke - og ha en rigtig dejlig fødselsdag! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske