Svar: E-numre til baby- og småbørn

18. juni 2022

Alder:
8 mdr.

Kære Lucas mor

Tak for dit brev, som jeg vil forsøge at besvare bedst muligt :)

E-numre er tilsætningsstoffer, som bruges i fødevarer til f.eks. at forlænge holdbarheden, give maden en bestemt farve eller gøre maden mere tyktflydende. Der findes både naturlige og kunstige tilsætningsstoffer. I EU er der fælles regler for disse tilsætningsstoffer, og kun godkendte tilsætningsstoffer må bruges i fødevarer.

E-numre er f.eks opdelt i
E100-199: Farvestoffer
E200-299: Konserveringstoffer
E300-399: Antioxidanter
E400-499: Konsistensmidler
E500-530: Salte, syre og baser
E535-573: Antiklumpningsmidler
E620-640: Smagsforstærkere
E950-967: Sødestoffer
Øvrige tilsætningsstoffer

Når der mangler numre på listen, så er det fordi, der skal være plads til at tilføje nye tilsætningsstoffer.

Ud over tilsætningsstoffer med E-numre, så kan man også tilsætte forskellige enzymer og tekniske hjælpestoffer til fødevarer.

Det er ikke tilladt at bruge skadelige tilsætningsstoffer i mad, og i økologiske varer er der tilladt lagt færre tilsætningsstoffer. Tilsætningsstoffer skal godkendes af Fødevarestyrelsen, før de må blive brugt i fødevarer. Og i forhold til babymad, så gælder der helt særlige regler. ...

Annonce

... Færdiglavet babymad skal følge en helt særlig lovgivning, som blandt andet betyder, at der ikke må være farvestoffer eller konserveringsmidler i maden.

Der er f.eks. et EU-direktiv, som sikrer, at mad til børn under 3 år ikke indeholder rester af sprøjtemidler, tungmetaller, toksiner eller andre fremmede stoffer. Der må heller ikke tilsættes nogen former for konserveringsmidler til børnemad. Grænseværdierne for babymad er meget mere strenge end for almindelig mad, og babymad konserveres ved varmesterilisering i stedet for tilsætningsstoffer.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Da reglerne for færdiglavet babymad er meget strikse, bør du derfor med ro kunne give dit barn maden - der burde ikke være grund til bekymring her.

Når det er sagt, så er den bedste måde at give din dreng antioxidanter på at variere hans indtag af forskellige fødevarer. Frugt og grønt indeholder mange antioxidanter - især citrusfrugter, broccoli, gulerødder og tomater. Nødder og fuldkornsprodukter er gode kilder til antioxidanter, det samme er forskellige planteolier. Og så indeholder fisk og skaldyr også f.eks. Selen, der er en vigtig antioxidant, som vi ikke selv danner, men har brug for i små mængder i det daglige...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder