Svar: E-numre til baby- og småbørn
18. juni 2022
Alder:
8 mdr.
Kære Lucas mor
Tak for dit brev, som jeg vil forsøge at besvare bedst muligt :)
E-numre er tilsætningsstoffer, som bruges i fødevarer til f.eks. at forlænge holdbarheden, give maden en bestemt farve eller gøre maden mere tyktflydende. Der findes både naturlige og kunstige tilsætningsstoffer. I EU er der fælles regler for disse tilsætningsstoffer, og kun godkendte tilsætningsstoffer må bruges i fødevarer.
E-numre er f.eks opdelt i
E100-199: Farvestoffer
E200-299: Konserveringstoffer
E300-399: Antioxidanter
E400-499: Konsistensmidler
E500-530: Salte, syre og baser
E535-573: Antiklumpningsmidler
E620-640: Smagsforstærkere
E950-967: Sødestoffer
Øvrige tilsætningsstoffer
Når der mangler numre på listen, så er det fordi, der skal være plads til at tilføje nye tilsætningsstoffer.
Ud over tilsætningsstoffer med E-numre, så kan man også tilsætte forskellige enzymer og tekniske hjælpestoffer til fødevarer.
Det er ikke tilladt at bruge skadelige tilsætningsstoffer i mad, og i økologiske varer er der tilladt lagt færre tilsætningsstoffer. Tilsætningsstoffer skal godkendes af Fødevarestyrelsen, før de må blive brugt i fødevarer. Og i forhold til babymad, så gælder der helt særlige regler. Færdiglavet babymad skal følge en helt særlig lovgivning, som blandt andet betyder, at der ikke må være farvestoffer eller konserveringsmidler i maden.
Der er f.eks. et EU-direktiv, som sikrer, at mad til børn under 3 år ikke indeholder rester af sprøjtemidler, tungmetaller, toksiner eller andre fremmede stoffer. Der må heller ikke tilsættes nogen former for konserveringsmidler til børnemad. Grænseværdierne for babymad er meget mere strenge end for almindelig mad, og babymad konserveres ved varmesterilisering i stedet for tilsætningsstoffer.
Da reglerne for færdiglavet babymad er meget strikse, bør du derfor med ro kunne give dit barn maden - der burde ikke være grund til bekymring her.
Når det er sagt, så er den bedste måde at give din dreng antioxidanter på at variere hans indtag af forskellige fødevarer. Frugt og grønt indeholder mange antioxidanter - især citrusfrugter, broccoli, gulerødder og tomater. Nødder og fuldkornsprodukter er gode kilder til antioxidanter, det samme er forskellige planteolier. Og så indeholder fisk og skaldyr også f.eks. Selen, der er en vigtig antioxidant, som vi ikke selv danner, men har brug for i små mængder i det daglige...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske