Svar: Skal vi vække for at give mælk

13. juni 2022

Alder:
10 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

Jeg er ikke så bekymret, for jeg oplever efterhånden ret mange børn, som siger fra overfor mælken, før de bliver et år, og så længe I bruger mme i hans grød og mos, tilbyder lidt A38, ost, og i det hele taget er opmærksomme på at give ham en varieret kost, så tænker jeg ikke, at han mangler noget :)

Når det er sagt, så forstår jeg naturligvis godt, at I gerne vil give ham en drømmeflaske, og mit forslag vil være, at I forsøger at give ham denne, lige før I selv går i seng. Jeg synes ikke, at I skal vente til kl 01 eller 03 - I har alle brug for at få jeres nattesøvn - men I kan måske få ham til at drikke en flaske, hvis I giver ham den mere eller mindre i søvne, f.eks. kl 22-23, hvorefter han så kan sove videre, og I kan gå i seng. Han behøver ikke komme op, men kan få flasken imens han ligger i sin ...

Annonce

... seng, når blot I sørger for at elevere hans hovedgærde lidt f.eks. med en pude under madrassen.

Hvis han afviser flasken der, og hvis han ikke vågner og melder sig om natten, så må I gå ud fra, at han har fået, hvad han har behov for. Og så synes jeg, at I skal lade ham og jer selv sove en god nattesøvn:) Det vil være helt okay, og også en god prioritering med den alder han har og hans indtag i øvrigt:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til A38, så er anbefalingen, at han kan få mellem ½-1 dl. i alderen 9-12 måneders alderen, og mængden gradvist stigende i denne periode. Så nu hvor han er 10 måneder, kan I f.eks. give ½-¾ dl., men ikke mere. Ost og andre kalkholdige fødevarer må I gerne fortsætte med som nu og naturligt også morgenflasken, som han lyder til at trives rigtig godt med.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor