Svar: Skal vi vække for at give mælk
13. juni 2022
Alder:
10 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Jeg er ikke så bekymret, for jeg oplever efterhånden ret mange børn, som siger fra overfor mælken, før de bliver et år, og så længe I bruger mme i hans grød og mos, tilbyder lidt A38, ost, og i det hele taget er opmærksomme på at give ham en varieret kost, så tænker jeg ikke, at han mangler noget :)
Når det er sagt, så forstår jeg naturligvis godt, at I gerne vil give ham en drømmeflaske, og mit forslag vil være, at I forsøger at give ham denne, lige før I selv går i seng. Jeg synes ikke, at I skal vente til kl 01 eller 03 - I har alle brug for at få jeres nattesøvn - men I kan måske få ham til at drikke en flaske, hvis I giver ham den mere eller mindre i søvne, f.eks. kl 22-23, hvorefter han så kan sove videre, og I kan gå i seng. Han behøver ikke komme op, men kan få flasken imens han ligger i sin seng, når blot I sørger for at elevere hans hovedgærde lidt f.eks. med en pude under madrassen.
Hvis han afviser flasken der, og hvis han ikke vågner og melder sig om natten, så må I gå ud fra, at han har fået, hvad han har behov for. Og så synes jeg, at I skal lade ham og jer selv sove en god nattesøvn:) Det vil være helt okay, og også en god prioritering med den alder han har og hans indtag i øvrigt:)
Med hensyn til A38, så er anbefalingen, at han kan få mellem ½-1 dl. i alderen 9-12 måneders alderen, og mængden gradvist stigende i denne periode. Så nu hvor han er 10 måneder, kan I f.eks. give ½-¾ dl., men ikke mere. Ost og andre kalkholdige fødevarer må I gerne fortsætte med som nu og naturligt også morgenflasken, som han lyder til at trives rigtig godt med.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske