Svar: 7,5 mdr og ingen lyst til mad
24. maj 2022
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af jeres dag og alle dine tanker - og velkommen tilbage, stort tillykke med at I har fået en lillebror :)
Jeg vil naturligt meget gerne give dig lidt tanker med på vejen. Og først - ja, jeres dreng får alt for meget mælk, og jeg er enig med børnelægen (og ikke jeres sundhedsplejerske) i, at mælkeindtaget skal skæres ned. Og selvom vælling i princippet er det samme som en tynd grød, så tæller det med i mælkeregnskabet, og derfor er det vigtigt, at I stopper med at give vælling i stedet for grød og mos.
Med den alder jeres dreng har, så vil det normalt sikre hans behov at få 4 amninger/mælkemåltider i døgnet. Disse ligger ofte godt placeret tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, fordi det her er med til at give lidt ekstra mæthed i forbindelse med søvn, sikre en stor del af mælkebehovet og samtidig giver plads og lyst til mere rigtig mad.
I følge dagsplanen, så ammes jeres dreng ofte ca 9-10 gange i døgnet, og derudover tilbydes han vælling 3 gange i døgnet sammen med sine måltider. Det vil sige ca. 12 mælkemåltider i stedet for de anbefalede 4. Så når du spørger, om det vil skabe mere interesse for maden, hvis du skærer ned i mælkeindtaget - så ja, jeg er ikke i tvivl om, at hans indtag af mælk gør, at han ikke føler behov for eller viser interesse for at spise mere rigtig mad.
Det er vigtigt, at han også lærer at drikke vand, og derfor skal han tilbydes vand til sine måltider. Vand er den bedste tørstslukker og skal nu udgøre en større del af hans væskebehov. Jeg vil derfor anbefale, at du fjerner vælling fra hans måltider og tilbyder vand af kop i stedet.
Du fortæller, at far skal overtage barselsperioden, når jeres dreng er ca 9 måneder gammel. Det lyder rigtig dejligt, det bliver hyggeligt for de to :) I den alder vil jeres dreng have behov for 3 mælkemåltider i døgnet, og du vil derfor stadig kunne amme ham aften og sen aften, når du er hjemme. Før middagsluren kan han her tilbydes mme eller vælling af kop. Derfor kan du nu overveje, om han vil have glæde af stadig at få vælling af kop før sin middagslur, så I bibeholder denne rytme/rutine, og far kan fortsætte den, når han overtager barsel, eller om du vil bibeholde amningen her. Måske vil der være plads til begge dele - lidt vælling af en kop og så amning og derefter putning...
Du spørger, hvor hurtigt du skal skære ned, og om du skal lave et clean cut.. Det er altid en god idé, hvis man kan trappe gradvist ud af amningerne, - også for din egen skyld. Hvis du går fra 9 til 4 amninger meget hurtigt, så risikerer du at få en brystbetændelse, og det har ingen af jer brug for. Prøv derfor om du kan skære en amning væk af gangen over de næste 3-4 dage, så du ender med "kun" at amme hver anden gang af, hvad du gør lige nu. Start med at fjerne de amninger, hvor du "topper ham op", hvis han virker mere sulten og fjern så de amninger, som ligger, når han vågner. Giv i stedet mad og vand af kop på disse tidspunkter.
Det er fint, hvis du i den næste uge eller to bibeholder amningen om eftermiddagen (altså den der ligger kl ca. 16), men gradvist skal den også skæres væk... Hans søvn vil måske ændre sig, så han begynder at kunne nøjes med to lure dagligt, og powernappen springes over. Når det sker, så vil han ikke længere behøve amningen om eftermiddagen. Du kan derfor også se, hvad tiden bringer her..
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05-06: Ammes og beroliges med brystet, så du holder ham i søvnen. Det er lige nu vigtigt, at I begge får sovet, og dagen ikke starter alt for tidligt.
Ca 6/6.30 vågner og dagen begynder.
Morgen 7: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt grød. Der gives vand af kop og ikke vælling. Og ja, du må gerne lirke/lokke grøden lidt ind, så han kan smage, hvad det er.
Ca 8.15: Tilbydes frugtmos, det kan være fra glas eller en klemtube og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først.
Frokost 11: Ristede rugbrødsbjælker, agurk, en majspuf eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Skal ikke ammes og toppes op med mælk, selvom han virker mere sulten, og skal heller ikke have vælling her.
Puttes til middagslur som nu ca. 12.30 - kan ammes først og må også gerne få vælling af kop på dette tidspunkt.
Eftermiddag 15: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Skal altså ikke ammes her, men skal tilbydes grød og vand.
Ca kl 16: Ammes lige nu her og puttes til dagens powernap. Am kun fra et bryst og forsøg at holde amningen så kortvarig som mulig:)
Aften 17.30-18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden (du må også gerne holde det og se om du kan få ham til at smage lidt), og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Prøv at lade udgangspunket være jeres mad. Vand af kop. Der skal ikke gives vælling her, og der skal ikke ammes. Du skal altså ikke "toppe op" med mælk.
Ammes og puttes til natten ca 19.30. Det er okay, at han lige nu får en ekstra amning, hvis han efter ca 45 minutter vågner op og har brug for det
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter sove til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Som du kan se, så er der i denne plan plads til 5-6 amninger, altså stadig mere end de 4, som jeg normalt anbefaler, men de ligger på tidspunkter, som stadig vil kunne få dagen til at hænge sammen for jer og stadig sikre din drengs behov. Samtidig vil du med amningerne her både kunne få stimuleret og tømt dine bryster, så din drengs mælkebehov naturligt stadig dækkes, men uden at du f.eks. får brystbetændelse. Du vil sandsynligvis mærke, at din mælkemængde bliver mindre, men det vil være naturligt, når du skruer antallet af amninger ned. Der vil dog stadig være mælk nok til at dække hans behov - det øvrige behov skal dækkes via sufficient kost og vand af kop:) Og stille og roligt kan du så herfra komme ned på de ca. 4 amninger...
Det er vigtigt at du forsøge at holde fast i dagsplanen og rytmen. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed, og du skal blive ved med at sætte din dreng i den høje stol, når det er spisetid. Starte med mad i hånden, følge efter med lidt på en ske osv. som du allerede gør. Genkendeligheden vil være med til at gøre, at han ved, hvad der nu skal ske og derfor forhåbentlig begynder at spise lidt mere.
Den faste rytme vil også påvirke hans indre ur, så han naturligt begynder at føle sig sulten, når det er spisetid. Når du ikke længere topper op med mælk, og du også stopper med vællingen, så vil han naturligt begynde at føle behov for noget i maven, og derfor forhåbentlig også få lidt interesse for at spise den mad, som du så serverer. Især da I jo allerede prioriterer at spise sammen, og du gør meget ud af at gøre måltiderne hyggelige og rare:)
Samtidig er den faste rytme med til at sikre, at han stadig får både lidt mad og lidt vand i maven, og der går ikke ret lang tid mellem hvert måltid. Det er vigtigt, at du derfor kan finde roen i, at hvis han ikke spiser så meget, så går der ikke ret lang tid, så får han muligheden igen og forhåbentlig spiser han så lidt mere der. Små hyppige måltider er bedre en få og store måltider.
Hvis der går alt for lang tid mellem hans måltider, så risikerer du også, at han vil søge brystet ekstra meget. Søger han brystet meget, så tilbyd ham vand som tørstslukker og prøv så med lidt rigtig mad igen:)
Du må gerne variere hans indtag, så han ikke får samme grød og mos hver gang. Du fortæller, at du har forsøgt med det samme gennem et par måneder, og der er stor sandsynlighed for, at han nu er træt af dette. Prøv derfor gerne med lidt forskelligt og se om han måske kan lide noget bedre end noget andet, så kan du give lidt mere af dette i en periode.
Du må meget gerne variere mellem hjemmelavet og færdiglavet mad, så han på denne måde også får variation. Det vigtigste er, at han kommer igang med at spise, og det er mindre vigtigt, om det er den ene eller anden slags mad. Prøv også at variere mellem de forskellige former for færdiglavet babymad, så han får babymad fra glas, klemtube, bøtter osv. Og naturligt i variation med familiemaden. Fordelen ved færdiglavet babymad er, at du ofte vil kunne give ham ganske lidt. Hjemmelavet mad er du naturligt nødt til at lave i større portioner - til gengæld er det godt at tage udgangspunkt i familiemaden her:)
En anden fordel ved færdiglavet babymad er, at der i konsistensen ofte er meget blødt og cremet, der er ikke ret meget bid og tyggemodstand. Det er defor forholdsvist let at spise...
Du fortæller, at han motorisk har været lidt forsinket, og at du har været til både læge, fysioterapeut og osteopati af flere omgange. Det er rigtig godt, at du får ham tjekket, og at du holder fast i at lave de øvelser, som I er blevet anvist. Og det er naturligvis helt okay, hvis han har brug for lidt mere tid til at lære forskellige ting:)
Hvis han har svært ved at koordinere sine bevægelser og ikke gerne fører hænderne og dermed maden til munden, så prøv at holde lidt mad for ham, som han så kan slikke og smage på, så du på den måde forsøger at skabe lidt interesse. Hvis han begynder at slikke, smage og stille og roligt sutte på maden, vil han sandsynligvis også begynde selv at ville holde maden og på den måde kan du starte måltiderne med lidt mad i hånden og derefter følge efter med lidt på en ske. Måske vil han også gerne prøve at sidde med en klemtube selv - det er okay lige nu, fordi han som sagt skal have interessen for at spise.
Du nævner, at han er interesseret i din gaffel, og han må gerne få mad via gaffel, hvis det kan gøre, at han så smager og viser mere lyst...:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske