Svar: Søvn og måltidsrytme
9. maj 2022
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til - det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen, og det er dejligt, at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Din dreng har en sen rytme - det betyder, at han står sent op, sover sent hele dagen og går sent i seng. Det er helt okay, det må han gerne, men jeg forstår godt, hvis du begynder at have brug for lidt tid om aftenen for dig selv :) Derudover tænker jeg, at det på sigt også kan være en god idé, at du stille og roligt hjælper din dreng ind i en rytme, som vil passe med den rytme, som han forventes at skulle følge i dagpleje eller vuggestue.
Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen. Det betyder, at jo tidligere han står op, jo tidligere vil han sove sine lure - og jo tidligere vil han også gå i seng. Når det er sagt, så er det dog vigtigt, at han ikke står så tidligt op, at han begynder at få behov for 3 lure dagligt, da det så ofte også vil gøre, at han går sent i seng... Det er derfor en god idé, hvis du kan vække ham lidt tidligere om morgenen, og jeg vil foreslå dig, at du vækker ham senest kl 07, da det vil være med til at skabe en rytme, som jeg umiddelbart tænker vil fungere godt for jer begge hele dagen igennem.
Derudover, så er det vigtigt, at du nu skruer antallet af amninger ned og erstatter med flere måltider. Mælken fylder naturligt en del i maven, og det vil mætte ham og påvirke hans indtag og lyst til rigtig mad - og faktisk også påvirke hans lyst til at tygge og bearbejde føden. En vigtig del i at blive god til at spise mad med mere bid og netop begynde at kunne spise mere og mere familiemad er derfor også, at mælkeindtaget skrues ned. Og med den alder han har nu, vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet, og jeg vil anbefale, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften.
Det betyder, at du ikke længere skal amme tidlig morgen, men i stedet her stå op med din dreng og tilbyde ham morgenmad. Han skal heller ikke ammes formiddag og eftermiddag, men her i stedet tilbydes mellemmåltider og vand af kop. Det betyder også, at du ikke kan forvente, at han vil sove fra 20 til 07 uden mælk, det vil være helt naturligt, at han skal have en drømmeamning omkring midnat og derefter så sover videre igen:)
Mit forslag til en dagsrytme ser således ud:
Vækkes kærligt og nænsomt, så dagen starter senest kl 07..
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, gerne med lidt revne æbler eller lignende på, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, bær, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur (og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen her)
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, - hjemmelavet eller færdiglavet. Suppleres derudover med kogte grøntsagsbuketter i hånden, små bidder af en frikadelle (kød/fiskedelle), kogt kylling, pølse eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, frugtmos og vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter, med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Kold mad er også helt fint, færdiglavet babymad kan også bruges i variation med det hjemmelavede, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca 19.30 og vand af kop, får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter til næste morgen, hvor dagen så starter med morgenmad.
Det er meget tænkeligt, at hans formiddagslur vil blive lidt kortere, når du stopper med at amme ham, men det er helt okay. Du fortæller, at hans dagssøvn varierer meget i længde, og det er også helt fint - det hænger sammen med hans alder og den udvikling, som han går igennem. Mange børn sover i denne alder lidt mindre, end vi umiddelbart synes, at de har behov for, men det er okay :)
Det gennemsnitlige søvnbehov er ca. 14.5 times søvn i døgnet i denne alder, og hvis vi siger, at nattesøvnen nu skal vare fra ca. 20 til 07 og dermed 11 timer, så betyder det, at han om dagen vil skulle sove ca. 3.5 time fordelt på 2 lure. Det er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Og varigheden af lurene kan også variere, så nogle gange er formiddagsluren længst, andre dag er middagsluren den længste. Det skal du lade ham flekse, som han viser behov for. Er formiddagsluren kort, vil middagsluren ligge lidt tidligere, end hvis den er meget lang. Sover han en meget lang formiddagslur, vil middagsluren dog ofte være kort - og vil ligge senere - du skal dog gå ud fra, at han nok skal puttes til natten ca. 4 timer efter, at han er stået op af sin middagslur. Det kan måske være en rettesnor, som du kan benytte:)
Det er rigtig fint, at du udnytter hans puttetid til at få handlet og lignende, imens han sover i sin klapvogn, og kun godt at du oplever, at han sover godt i vognen. Så når det er sovetid, må du meget gerne gøre som nu - dog uden amning om formiddagen, og når du ammer før middagsluren, så uden at falde i søvn med brystet og i din favn, men netop i sin vogn:)
Det er helt naturligt, at du er usikker på, om han risikerer at fejlsynke. Han er dog ammet rigtig meget, hvilket ofte betyder, at han har en en god og veludviklet kæbemuskulatur, og han har samtidig mange tænder - der er derfor ingen grund til at tro, at han ikke vil kunne finde ud af at tygge og stille og roligt vil lære dette - men øvelse gør mester, og du skal naturligt have ham under opsyn, når du giver ham mad i hånden og grovere grød og mos.
Når I er på farten, i svømmehallen, til rytmik osv. så er du nødt til at medbringe mellemmåltider, som han kan få på vejen. Det kan være alt fra rugbrødsmadder med leverpostej til kogte grøntsagsbuketter og lignende rester fra aftensmaden (medbragt i en lille køletaske). Men du må også meget gerne lave f.eks. grødmuffins, grøntsagsmuffins, bananpandekager og lignende, som du kan have i fryseren, tø op i forvejen (eller måske i mikroovnen) og så medbringe på tur. Det vil også være en god idé at du medbringer en drikkedunk, gerne med tut, så han kan få ekstra vand og væske når I er ude - og derfor ikke behøver søge brystet så tit.
Derudover er det super fint, at du også bruger de færdige produkter, når I er på tur. Det kan være klempose med grød eller frugtsmoothies, det kan også være grødprodukter i skål eller grøntsagsprodukter på glas. Også en lille bøtte med f.eks. hindbær og blåbær (halverede/kvarte afhængig af størrelse), vil være rigtig godt. Du må også gerne give ham majs- eller gulerodspuffer og lignende, som han kan sidde med. De er ofte lavet så de "smelter i munden" og stadig giver ham fornemmelsen af at tygge og bearbejde føden lidt selv - og motiverer til at spise selv og spise mere og mere rigtig mad:)
Det vil generelt være rigtig godt, hvis du kan lave lidt større portioner af gangen, så du har noget i fryseren, som du altid kan medbringe, og som du også kan give ham hjemme, hvis dagen ikke lige er til at bruge ekstra tid på aftensmaden. Du kan evt. bruge søndag, når han sover til middag, på at få fyldt fryseren lidt op, så I har til ugens forbrug.
Det gælder naturligt også, når du laver aftensmad, at det vil være rigtig godt, at du laver dobbelt eller tredobbelt portion, så du kan gemme rester i køleskabe til dagen efter, eller måske kan komme noget i fryseren, så du nogle aftener blot skal opvarme en ret, sætte et fad i ovnen eller måske kun behøver koge pasta, fordi kødsovsen blot skal varmes.
Og så er det, som nævnt, også helt okay med kold mad. I må gerne spise rugbrød en aften med forskelligt pålæg - det kan være lige så sundt, og du kan give ham f.eks. makrel i tomat, torskerogn, sildepostej, frikadeller (kød eller fiskedeller), kogt kylling og lignende sammen med f.eks. lidt kogte grøntsagsbuketter - hvad du nu har - eller suppleret med lidt grøntsagsmos fra glas. Du kan også købe grøntsager på frost, som blot skal have et kort opkog eller hældes ud i en bradepande og sættes i ovnen. Du behøver derfor ikke bruge tid på at rense, skrælle og hakke en masse grøntsager, hvis du synes, at det er besværligt og tager for lang tid:)
Du skriver, at som solo-forælder er det svært at lave en ny varm ret hver aften, og det behøver du heller ikke. Men tag alligevel udgangspunkt i den mad, som du selv spiser, så I de fleste dage naturligt spiser det samme og forsøg at gøre måltidet til noget fælles - uanset om maden er varm eller kold:)
Du skal naturligt forsøge at finde balancen mellem den hjemmelavede mad og den færdiglavede mad - og prioritere din tid og dit overskud. Du skriver, at du synes, at grød/mos på farten gør mellemmåltider lidt bøvlet, også fordi du ikke er meget for, at han skal have klemposer og færdigmad dagligt. Det forstår jeg godt - men som jeg læser dit brev, så forsøger du jo netop at variere den hjemmelavede og den færdiglavede mad, og det er helt fint. Han må gerne få begge dele, og du skal holde op med at slå dig selv i hovedet, fordi du føler, at du burde lave alt fra bunden selv. Giv plads til variation ved netop at give både færdiglavet og hjemmelavet mad, giv dig selv overskud i hverdagen, så I også kommer ud og oplever ting sammen - det er også vigtigt:)
Der findes en lille og efterhånden gammel bog "Super Mor" af Anna Skyggebjerg. Den er skrevet til enlige mødre, der gerne vil have en lidt lettere hverdag og som har brug for gode råd i den forbindelse... den er udsolgt fra forlaget, men du kan låne den på biblioteket.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.
Rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske