Svar: Babymad - 4 mdr.

21. juli 2020

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære R.

Tak for dit fine korte og præcise spørgsmål :)

Når baby begynder med skemad i 4-5 månders alderen, så er det ofte en god idé at starte med grød, grøntsagsmos og frugtmos. I Danmark anbefaler vi ofte at starte med grød, men man kan også starte med grøntsagsmos.

Når du laver grød, så er det en god idé at variere mellem forskellige grødtyper som f.eks. majs, hirse og boghvede. Du kan også give risgrød og quinoagrød, men disse to grødtyper bør ikke gives dagligt.

Hvis du laver grøden af mel f.eks. majsmel eller boghvedemel, så vil grøden blive cremet og blød i konsistensen. Derefter kan du gå over til at bruge flager f.eks. hirseflager, hvilket vil gøre grøden lidt mere fnugget, og stille og roligt kan du så begynde med lidt havregrød og øllebrød.

Når du laver grøntsagsmos, så er det en god ide at begynde med kartoffelmos i starten. Du kan bruge kartoffelmos som basis og så tilsætte forskellige kogte, mosede grøntsager. Du kan f.eks. lave mos af gulerod, blomkål, broccoli, squash, pastinak, persillerod og ærter. Grøntsagsmosen bør også være cremet i konsistensen. Hvis dine børn virker til at blive "forkvalmede" af kartoffelmos, så brug f.eks. gulerod som basis og tilsæt lidt kartoffel eller andre kogte grøntsager til dette, og lad på den måde guleroden fylde mest i starten :)

Giv ikke spinat, rødbede, fennikel og selleri ...

Annonce

... før efter 6 måneders alderen.

Husk at i hjemmelavet grød og grøntsagsmos skal der tilsættes fedtstof og modermælkserstatning. Brug den erstatning, som dine børn plejer at få :) Det er vigtigt, at du varierer mellem forskellige typer af fedt, så børnene får forskellige slags smør og smørbare produkter, men også får forskellige typer af olie. Brug f.eks. vindruekerneolie, rapsolie eller olivenolie.

Frugtmos gives i starten som topping på en grød eller gives som et lille mellemmåltid/dessert efter lidt grøntsagsmos. Det er ofte en god idé at start med at koge lidt æble eller pæremos, men du kan også give frisk frugt som moset banan. Du kan også give lidt melon eller forskellige former for bær - du kan lave en bærmos af f.eks. frosne jordbær.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du kan også vælge at købe færdiglavede grødprodukter og frugtmos/bærmos på f.eks. glas. her skal du vælge produkter, som passer til barnets alder, det vil sige, hvor der står "fra 4 mdr" på pakken eller glasset.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om Børn & Mad". I den finder du opskrifter og guides igennem måned for måned, og du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om hvad dine børn må få, hvornår og hvordan :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udgave, 2. opl. 2019).

Rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder