Svar: Nedtrapning af flaske?

13. juli 2020

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det anbefales, at man trapper gradvist ud af flaske efter 1 års alderen, men det betyder ikke, at det behøver være lige nu. De fleste børn stopper med flaske, når de er mellem 13-15 måneder gamle, så I har stadig lidt tid at løbe på :)

Det lyder som en passende mængde, når jeres dreng får 300-400 ml fordelt på to flasker, og når de drikkes aften og sen aften, så tænker jeg, at det er begrænset, hvor meget de påvirker hans indtag af rigtig mad om dagen. Derfor er jeg umiddelbart ikke så bekymret.

Jeg vil anbefale, at I begynder at indføre en godnatgrød nu. Og sammen med grøden kan han få lidt mme af en kop (eller letmælk, dog max 100 ml). Han må også meget gerne bare få vand. I takt med at han tilbydes aftengrød, så vil det naturligt fylde lidt mere i maven og det vil gøre det lettere at trappe ud af flasken aften og sen aften.

Derudover vil jeg anbefale dig, at du trapper gradvist ud af flasken kl 23, så han får mindre og mindre. Du skal altså ikke fjerne den fra den ene dag til den anden, men give ham mindre og mindre af gangen og på den måde gradvist vænne ham til, at han ikke længere behøver flasken eller mælken der.

Der bør være mme i flasken - alternativt kan gives lidt vand en overgang, men som udgangspunkt er flaske beregnet til mme og vand og komælk kan og bør drikke af en kop. Det er vigtigt også at nævne, at I ikke skal vænne ham til at få vand i flaske i stedet, det er meningen, at han slet ikke skal behøve noget at drikke kl 23...

Det er vigtigt, at han tilbydes mange små måltider, det er bedre at han spiser lidt og tit end få og store ...

Annonce

... portioner og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand eller lidt letmælk af en kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle eller andre rester fra aftensmaden. Må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos... eller måske en lille portion A38 med lidt rygbrødsdrys, revne æbler eller lignende. vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk,kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i små hapsere og større stykker til hænderne og også stadig moset mad. Frikadellen kan f.eks. gives i stykker og kartofler moses med sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov og gøres klar til natten

Godnatgrød ca 19.30, vand, lidt mme eller letmælk af en kop - og får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca. kl 20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske, som så gradvist trappes ud over de næste uger...

Med hensyn til letmælk, så bør han lige nu ikke tilbydes mere end 100 ml samlet, så hvis I giver ham letmælk både morgen og aften, bør han altså kun få ½ dl af gangen :)

Jeg håber at min dagsplan giver lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen og at du også er hjulpet videre med hensyn til at få trappet ud af flaskerne :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.