Svar: Familiemad til småbørn

22. juli 2010

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Prinsessemor V

Din datter må gerne få helt almindelige børnevenlige retter, som er almindelig mildt krydret. Hvis du laver pasta med kødsovs, hvor kødet småsimrer i tomatsovs krydret med løg, hvidløg, timian og oregano, så må hun gerne få lidt af dette. En lille smule salt skader heller ikke, men salter du meget, så bør I bruge bordsalt.

Almindelige tørrede krydderier er der ikke problemer med. Du kan altså fint bruge tørret timian, oregano, basilikum, mynte, salvie, safran, mild karry osv.

Salt, peber og chili, skal man ikke give for meget af. Og også friske krydderurter skal man være påpasselig med. På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse hvis maden gemmes eller ved genopvarmning og de kan medvirke til dannelse af nitrit.

'Grønt drys' på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog gerne anvendes i varme retter, hvis de koger grundigt med.

Spædbørn og småbørn må godt få 'grønt drys' på kold mad, men al restemad med grønt drys skal kasseres.

Stegeskorpe på en frikadelle - hvis den er lys brun og ikke hård så er det okay. Men hvis stegeskorpen er sort, så brug kun indmaden af frikadellen.

Grillede og røgede fødevarer kan have højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet mad, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. Pak f.eks. gerne fisk eller grøntsager ind i folie, når det lægges på grillen. Griller I pølser, kød og lignende, så lad være med at grille det sort og giv ...

Annonce

... barnet de lyseste stykker.

- Vær opmærksom på at PAH-indholdet er lavest midt i kødet og stiger hen mod overflader eksponeret for røg. Giv derfor helst børn kød og fisk fra midtstykket.

- Hvis man griller fisk med skind, så skal man være opmærksom på at de højeste PAH værdier netop findes i skindet. Derfor er det en god idé at kassere skindet og ikke spise det.

En bolle med smør kan være alle former for boller, købte eller hjemmelavede. Det er generelt en god idé at spise brød med et højt fiberindhold og det kan f.eks. være grahamsboller eller havregrynsboller du giver til din datter. En opskrift på havregrynsboller finder du i babykøkkenet her på siden - de er super gode både til børn og voksne :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Smør, kærgården, plantemargarine osv. Du kan i princippet bruge det samme som du bruger til dig selv. Det behøver ikke være uden salt, det er så lidt der er i og så lidt man normalt bruger så det bør være uden større betydning. Det er jo ikke sådan at små børn under 1 år slet ikke må få salt, de bør bare ikke få større mængder af det. Og koger du f.eks. kartofler og salter kogevandet lidt, så kan I spise samme kartofler.Det samme gælder når du kommer lidt salt i frikadellefarsen. Det er kun hvis du salter meget, at du bør bruge bordsalt.

Når du giver din datter små hapsere ind i munden, så prøv at få dem lagt ind i mundvigen på hende og ikke direkte ind foran i munden. Hvis de lægges ind i mundvigene, vil hun bedre med det same kunne tygge sammen på dem og finde ud af teknikken. Kommer de ind midt i munden, så kræver det større teknik at få dem ført med tungen til siden og få dem tygget uden at fejlsynke.

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du her er hjulpet videre på vej med familiemaden :)

Rigtig god appetit og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!