Svar: ACD dråber i stedet for D dråber?
23. juli 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Som udgangspunkt skal D-dråber ikke erstattes af ACD dråber, hvis barnet ernæres fuldt med modermælkserstatning. Der vil være en risiko for, at barnet så får for meget A vitamin. Men hvor meget A vitamin børn egentlig kan tåle er ikke helt klarlagt ...
De Nordiske Næringsstofanbefalinger (NNR) anbefaler at børn i alderen 6-11 måneder får et dagligt indtag på 300 mikrogram A vitamin og det er også den mængde der f.eks. findes i Ferrosans ACD dråber. Men der er ikke anbefalinger for børn under denne alder. Og i følge Sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring" fra 2005, kan indtagelse af for meget A vitamin give forgiftningssymptomer - men igen - hvad er for meget for et lille barn ...?!
Det anbefales at børn tilskud af 10 mikrogram D vitamin dagligt fra de er 2 uger til de er 2 år. Dette skal gives uanset om barnet får modermælkserstatning eller ammes - også selvom der er D-vitamin i mme og det normalt i en mængde, der burde dække barnets behov.
Jeg har ikke hørt om børn der havde A vitamin forgiftning i Danmark og det har i mange år været naturligt at anbefale ACD dråber til børn, som f.eks. får ondt i maven af D dråberne (selvom det jo også diskuteres om det overhovedet er rigtigt, at børn får ondt i maven på grund af dem ... )
Jeg kan ikke forestille mig, at din dreng vil få for meget A vitamin, hvis du skifter vitaminerne ud og slet ikke, når du kun giver en flaske mme dagligt og i øvrigt ammer.
Du skal naturligvis overveje, hvor meget du putter i maven på ham. Han er kun 2 måneder gammel, får vitaminer, biogaia dråber, modermælk og modermælkserstatning - måske er det en blanding af det hele han reagerer på, når han ikke er ældre og naturligt stadig har et lidt umodent tarmsystem :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske