Svar: ACD dråber i stedet for D dråber?

23. juli 2011

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Stine

Tak for dit brev og velkommen til :)

Som udgangspunkt skal D-dråber ikke erstattes af ACD dråber, hvis barnet ernæres fuldt med modermælkserstatning. Der vil være en risiko for, at barnet så får for meget A vitamin. Men hvor meget A vitamin børn egentlig kan tåle er ikke helt klarlagt ...

De Nordiske Næringsstofanbefalinger (NNR) anbefaler at børn i alderen 6-11 måneder får et dagligt indtag på 300 mikrogram A vitamin og det er også den mængde der f.eks. findes i Ferrosans ACD dråber. Men der er ikke anbefalinger for børn under denne alder. Og i følge Sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring" fra 2005, kan indtagelse af for meget A vitamin give forgiftningssymptomer - men igen - hvad er for meget for et lille barn ...?!

Det anbefales at børn tilskud af 10 mikrogram D vitamin dagligt fra de er 2 uger til de er 2 år. Dette skal gives uanset om barnet får ...

Annonce

... modermælkserstatning eller ammes - også selvom der er D-vitamin i mme og det normalt i en mængde, der burde dække barnets behov.

Jeg har ikke hørt om børn der havde A vitamin forgiftning i Danmark og det har i mange år været naturligt at anbefale ACD dråber til børn, som f.eks. får ondt i maven af D dråberne (selvom det jo også diskuteres om det overhovedet er rigtigt, at børn får ondt i maven på grund af dem ... )

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg kan ikke forestille mig, at din dreng vil få for meget A vitamin, hvis du skifter vitaminerne ud og slet ikke, når du kun giver en flaske mme dagligt og i øvrigt ammer.

Du skal naturligvis overveje, hvor meget du putter i maven på ham. Han er kun 2 måneder gammel, får vitaminer, biogaia dråber, modermælk og modermælkserstatning - måske er det en blanding af det hele han reagerer på, når han ikke er ældre og naturligt stadig har et lidt umodent tarmsystem :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to