Svar: Faste madvarer og tygning

16. marts 2023

Alder:
8 mdr.

Kære Maria Louise

Tak for dit brev - dejligt at høre, at det går godt hos jer, det lyder som om, at lillebror trives og generelt er glad for mad:)

Øvelse gør mester, så det med at tygge og finde ud af at bearbejde maden kommer stille og roligt. Nogle gange kan det være en god idé at adskille maden på den måde, at den mad, som serveres med ske, er blød, cremet og skal bare synkes, og den mad som spises med fingrene har mere bid og giver lidt mere tyggemodstand. Måden maden gives på kan altså hjælpe jeres dreng med at finde ud af, hvordan maden skal bearbejdes i munden:)

Det er ofte også en god idé gradvist at gøre mosen grovere. Det vil sige, at der f.eks. kan være små stykker af kød eller fisk blandet i en grøntsagsmos - så det er kød og fisk, der giver struktur og bid, men selve mosen er stadig cremet. Eller det kan være f.eks. en kartoffelmos, hvor en del af mosen er cremet, men hvor der også er mindre stykker af kartoffel. På den måde vænner jeres dreng sig naturligt til at spise grovere mad og stille og roligt lære han at bearbejde maden i munden og finde ud af, hvornår maden kan synkes, og hvornår den skal tygges mere, netop for ikke at få den galt i halsen:)

Det er helt naturligt, at han endnu ikke mestrer pincetgrebet. Indtil 8 måneders alderen vil han ofte tage maden med hele hånden og herefter begynde at tage med 3 fingre - tommelfinger, pegefinger og langefinger. Og i 9-10 måneders alderen udvikles så stille og roligt pincetgrebet, hvor han kun bruger sin tommel- og pegefinger. Det skal nok komme, I øver jo dagligt, og det er super fint :)

Idéer til mad, som han kan sidde med i hånden, kan f.eks. være klatkager eller grødpandekager. Du kan evt. blande banan i grødpandekagen, det giver ekstra sødme og vænner ham til banansmagen. Du kan bruge en rest havregrød, tilsætte moset banan, evt. et æg, og så stege små pandekager på panden. Han må meget gerne selv sidde med dette i hånden og netop gumle og gnaske. Du kan variere med andre former for frugtmos, tilsætte lidt blåbær og lignende.

Grøntsagsmuffins eller forskellige grøntsagshapsere kan laves i ovnen. Muffins i muffinsforme, grøntsagshapsere på en bageplade med bagepapir. Det laves ved at blande finthakkede grøntsager (f.eks. broccoli, squash, gulerod). Saften presses ud af grøntsagerne, der tilsættes lidt mel, et æg, lidt olie, evt. lidt revet ost, og det hele blandes godt sammen. Kommes i muffinsform og bages, eller du kan lave ...

Annonce

... små "hapsere", lidt som aflange frikadeller formet med en spiseske. De bages i ovnen 20-25 minutter ved 180-200 grader. Det kan være en måde at vænne ham til at spise forskellige grøntsager.

Kartoffelpandekager er også en mulighed. Her kan du bruge en rest kartoffelmos, tilsætte æg, lidt finthakkede løg, måske lidt ost.. og så stege det på panden. De kan evt. vendes i lidt mel før stegning.

Du må også gerne give ham f.eks. fiskepinde eller kyllingenuggets. Det kan være hjemmelavet eller det kan evt. købes færdigt - det kan I sikkert også finde, hvor I bor. Hvis du køber det færdigt, så skal du naturligvis være ekstra opmærksom på saltindholdet, og hvad de reelt er lavet af.

Han må også gerne sidde og gumle på en frikadelle - kød eller fiskedelle. Hvis du tænker, at han kan kapere det, så er det helt okay. også her skal du naturligt være opmærksom på saltindholdet i de færdigkøbte varer. Har I en fiskehandler i nærheden kan du evt. bede om fiskefars, som endnu ikke er tilsat salt. Han må gerne få salt, bare ikke i større mængder, og nogle gange er saltindholdet meget højt i de færdiglavede produkter.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Han må også gerne få godt kogte pastaskruer, møllehjul, penne og lignende. De skal koges godt, så de er bløde og lette for ham at synke, og hvis pastastykket er stort, så kan det være nødvendigt lige nu at skære det i halve. Godt kogt pasta kan også være en måde at vænne sig til at spise selv.

Han må gerne få lidt sovs. Det kan være smørsovs eller f.eks. tomatsovs krydret med lidt løg, basilikum og lignende. Kødsovs eller millionbøf er også rigtig godt. Sovs er med til at sikre, at maden ikke bliver for tør, og at det derfor også er lettere for ham at bearbejde den i munden og synke den.

½ hårdkogt æg kan også være en god ting at øve sig på. Det samme kan stænger af ost. Det kan være en skæreost, som du selv skærer ud. Hvis han får bidt for stort et stykke ost af, så kan du også givet ham en tyndere skive ost i stedet for en "humpel". Du kan også købe ostehaps - måske fås dette eller lignende, hvor I bor - netop til børn.

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad du evt. kan lave, som jeres dreng selv kan sidde med, gumle på - og ikke mindst øve sig på. Han skal nok lære det hen af vejen, han er stille og roligt godt igang :) Tag udgangspunkt i mad, som I andre også gerne vil spise, og brug gerne rester fra aftenmaden til at lave lidt fingermad til lillebror:)

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.