Svar: Rugbrød med blendede kerner
30. april 2021
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder godt nok lækkert med hjemmebagt rugbrød :)
Det anbefales, at man til de miste børn (under 18 måneder) vælger brød, som "ligger tungt i hånden" når man holder det. Børn skal have kostfibre fra den mad, de spiser. Kostfibre er med til at holde maven i gang, og de fås blandt andet fra frugt, grøntsager og kornprodukter, især fra brød lavet af groft mel. Fra 8 måneders alderen anbefales det, at ca. halvdelen af det brød du tilbyder din datter bør være rugbrød og fuldkornshvedebrød - resten bør være de lysere typer...
Problemet med mange hele kerner og for groft brød er, at din datter ikke vil kunne tygge det og ikke kunne nedbryde det i mave- og tarm. Du vil ofte kunne se, at gryn og kerner kommer hele ud i bleen, og hun vil derfor ikke få nogen glæde af dem. Samtidig oplever mange, at det kan give problemer med for løs mave.
Derfor er anbefalingen, at du giver brød lavet af groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornshvedemel og havregryn, fordi kernerne her er blevet formalet eller valset, så kostfibrene kommer med, men uden at der er hele kerner.
Jeg ved ikke, hvad I kommer i jeres hjemmebagte rugbrød, men du kan sandsynligvis godt bage et rugbrød med nogle af ovenstående meltyper, og så kan I alle spise det samme. Jeg tænker også, at det må være et forsøg værd at blende alle kerner. Jeg går ud fra, at I sætter kernerne i blød og derefter vil blende dem, og jeg tænker, at det må forsøges. Og så må I se, om hun kan spise det, og hvordan hendes mave reagerer på det...
Samtidig ved jeg fra dine tidligere breve, at jeres datter har tendens til forstoppelse, så man kan jo håbe, at jeres hjemmebagte brød måske vil kunne sætte lidt gang i hendes mave - det er dog klart, at jo flere fibre hun tilbydes, jo mere vand skal hun også drikke, så du skal naturligvis også medtænke hendes vandindtag :)
Rigtig god bagelyst :) Rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske