Svar: Rugbrød med blendede kerner

30. april 2021

Alder:
11 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder godt nok lækkert med hjemmebagt rugbrød :)

Det anbefales, at man til de miste børn (under 18 måneder) vælger brød, som "ligger tungt i hånden" når man holder det. Børn skal have kostfibre fra den mad, de spiser. Kostfibre er med til at holde maven i gang, og de fås blandt andet fra frugt, grøntsager og kornprodukter, især fra brød lavet af groft mel. Fra 8 måneders alderen anbefales det, at ca. halvdelen af det brød du tilbyder din datter bør være rugbrød og fuldkornshvedebrød - resten bør være de lysere typer...

Problemet med mange hele kerner og for groft brød er, at din datter ikke vil kunne tygge det og ikke kunne nedbryde det i mave- og tarm. Du vil ofte kunne se, at gryn og kerner kommer hele ud i bleen, og hun vil derfor ikke få nogen glæde af dem. Samtidig oplever mange, at det kan give problemer med for løs mave.

Derfor er anbefalingen, at du giver brød lavet af groft mel som ...

Annonce

... rugmel, grahamsmel, fuldkornshvedemel og havregryn, fordi kernerne her er blevet formalet eller valset, så kostfibrene kommer med, men uden at der er hele kerner.

Jeg ved ikke, hvad I kommer i jeres hjemmebagte rugbrød, men du kan sandsynligvis godt bage et rugbrød med nogle af ovenstående meltyper, og så kan I alle spise det samme. Jeg tænker også, at det må være et forsøg værd at blende alle kerner. Jeg går ud fra, at I sætter kernerne i blød og derefter vil blende dem, og jeg tænker, at det må forsøges. Og så må I se, om hun kan spise det, og hvordan hendes mave reagerer på det...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Samtidig ved jeg fra dine tidligere breve, at jeres datter har tendens til forstoppelse, så man kan jo håbe, at jeres hjemmebagte brød måske vil kunne sætte lidt gang i hendes mave - det er dog klart, at jo flere fibre hun tilbydes, jo mere vand skal hun også drikke, så du skal naturligvis også medtænke hendes vandindtag :)

Rigtig god bagelyst :) Rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far