Svar: Skal distraheres for at spise

6. april 2021

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Jeg tror, at I er begyndt at distrahere jeres datter med legetøj og andet for at få hende til at spise mere, og det forstår jeg godt. Det er dog uhensigtsmæssigt, fordi I naturligt ikke kan blive ved og sandsynligvis på sigt også gerne vil lære hende, at man ikke skal lege med legetøj ved bordet... Og lige nu lærer hun jo, at der netop skal leg og underholdning til, hver gang hun skal spise, og efterhånden mere og mere for at måltidet lykkes :)

De fleste børn vil i 8-10 måneders alderen begynde at lukke munden for skeen. Det sker som en naturlig del af barnets udvikling og handler ofte ikke om, at barnet ikke er sulten eller ikke kan lide maden, men handler derimod om, at barnet i den alder gerne vil begynde at spise mere selv. Og det er netop vigtigt, at man lader barnet forsøge sig og lader barnet spise både med fingre og med gaffel.

Men, når barnet lukker munden for skeen, drejer hovedet, skubber maden væk, så gør det noget ved os forældre. Det sætter gang i noget hos jer - nogle forældre begynder at lave specielle retter til barnet, andre lokker med belønning, nogen forsøger at presse maden ind i munden på barnet, atter andre forsøger med legetøj - som har været jeres løsning - uanset hvad man forsøger, så er der ingen tvivl om, at barnet får en masse ekstra opmærksomhed og ofte begynder I også at diskutere hen over bordet og hen over hovedet på jeres datter, hvad I nu skal gøre...

Det er meget vigtigt, at I giver jeres datter madro. Det er vigtigt, at I serverer små hapsere af gangen og gerne på en ensfarvet tallerken, så hun kan koncentrere sig om at spise. Hvis tallerken skubbes på gulvet, så kan I servere et par hapsere på en dækkeserviet i stedet og undvære tallerken. Til at begynde med vil hun spise med hele hånden, men så vil hun begynde at spise med tre fingre ( tommel-, pege- og langefinger) for tilsidst at lære at spise med det der kaldes pincetgreb (tommel- og pegefinger).

Det vil være en god idé at introducere en gaffel. I starten skal I hjælpe hende med at få maden på gaflen og få gaflen ført til munden, stille og roligt vil hun så selv forsøge sig. Nogle gange vil hun pille maden af gaflen og føre maden til munden med ...

Annonce

... fingrene - og det er helt okay, hun spiser jo :)

Det er vigtigt, at I varierer hendes indtag af mad, så hun får lidt forskelligt, som hun kan motiveres til at spise, netop fordi det er forskelligt. Det kan være et par rugbrødshapsere, derefter lidt kogte pastaskruer, så lidt kogte grøntsager og måske et par brødhapsere igen. Jo mere forskelligt I kan tilbyde hende, og hele tiden små stykker af gangen, jo bedre vil hun kunne overskue måltidet og jo bedre vil hun kunne spise det selv.

Det er også vigtigt, at I giver hende mange måltider hver dag, så hvis hun ikke spiser så meget, så går der ikke så lang tid, før hun tilbydes mad igen. Samtidig er hun i en alder, hvor hun bruger sig selv mere og mere motorisk - kryber, kravler, rejser sig og udforsker verden mere og mere, og det kræver energi, som skabes via maden. Og ja - det er jo netop derfor, at det er vigtigt for jer at made hende og sikre at der netop kommer mad i hende, men her er I nødt til at sige til jer selv, at hun til en vis grad skal have lov til at styre det selv. Det er vigtigt, at hun også får en fornemmelse for mæthed og sult, og hvis I igen og igen giver hende mad imens I afleder hende, så er der en risiko for, at hun spiser til legen er færdig og ikke spiser til hun fornemmer mæthed...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Naturligvis må I gerne hjælpe hende og supplere med lidt på en ske, når I kan komme til det, men prøv at lade maden og ikke legetøjet være det der er i fokus - selvom det er svært, jeg ved det godt :)

Det er super godt, at du forsøger at vække hendes sanser, lader hende være med i køkkenet, giv hende her gerne lidt brødskorper og andet, som hun kan sidde med og gumle på, lad hende endelig smage - det er guld værd på sigt.

Og så skal du også være opmærksom på hendes mælkeindtag. Jeg ved ikke om du ammer eller giver flaske - men med den alder hun har nu, så vil det være passende med 3 mælkemåltider dagligt - før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at hun ikke længere skal have mælk efter midnat. Og når hun bliver 10 måneder vil de ofte være passende med 2 mælkemåltider. Det er vigtigt at hun får sin mælk, men kun i en mængde, som ikke tager lysten væk fra anden mad :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder