Svar: Aktivering og opstart af grød

4. april 2021

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor og far

Tak for jeres brev og fine spørgsmål :)

Det anbefales, at jeres datter starter med skemad, når hun er tidligst 4 måneder (17 uger gammel) og senest 6 måneder. Da hun får fuld flaske, kan hun dog godt have behov for at starte i 4-5 måneders alderen, og det er naturligvis helt okay. Jo tidligere I starter, jo længere overgangsperiode vil der være. Og skemaden vil i starten kun være smagsprøver, som skal komme ud over hendes vanlige indtag af mælk.

Hun skal være både fysiologisk og mentalt parat. Det betyder, at hendes mave skal være i stand til at nedbryde fastere føde, hendes afføring skal være blød og hun må ikke have hård mave, hun skal have gode tarmlyde og prutte godt :) Hun må også meget gerne savle og vise tegn på ekstra spytdannelse. Og så skal hun også kunne holde hovedet selv og kunne dreje sit hovedet bevidst efter skeen, ligesom hun også skal være i stand til at åbne munden og tage imod skeen.. Det kan du f.eks. se, hvis du giver hende d-dråber på en ske - med mindre hun får mindst 800 ml MME dagligt med 1.3 mikrogram vitamin, så skal hun have d-dråber hver dag :)

Den mentale parathed handler om interesse. Når du sidder med hende på skødet og du selv spiser din mad, så skal hun følge din mad med øjnene, prøve at række ud efter din mad, hun skal virke søgende, smaske og med sit kropssprog vise sig, at det her synes hun er rigtigt spændende.

Et godt tegn er også, at MME ikke længere mætter hende. At hun f.eks. begynder at vågne om natten for at få mere mælk eller at hun begynder at tømme sine flasker og virker til at have behov for mere mælk i hver flaske... I første omgang er det derfor en god idé at øge hendes mælkeindtag, og når I så fornemmer, at dette ikke er nok, så vil det være en god idé at starte op med lidt smagsprøver på lidt skemad :)

Jeg vil anbefale jer, at I starter om dagen f.eks. til frokost. Det er vigtigt, at I ikke giver mere end 3-5 skefulde i starten og går meget langsom frem. Start f.eks. med lidt grød af majs, hirse, boghvede, ris... Det er alt sammen milde grødtyper, og du må gerne variere mellem dem. Risgrød bør ikke gives dagligt. Du kan med fordel lave grøden med den modermælkserstatning, som hun er vant til at få.

Stille og roligt så øger I mængden af skemad og når hun kan spise ½-¾ dl. grød til frokost, så vil det være rigtig fint at starte op med lidt grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre, at I giver hende ½-¾ dl. skemad to gange dagligt end at hun får 1-1.5 dl. skemad på en gang i starten. På den måde kan hendes mave stadig følge med og I sikrer, at der også stadig er god plads til mælken - samtidig med at det naturligt giver hende lidt variation af netop både grød og mos.

I skal som sagt ikke skrue ned for mælkeindtaget, det er vigtigt at skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk og sammen med skemaden skal hun også tilbydes vand af kop. Hvis du laver grød og mos selv, så skal du tilsætte modermælkserstatning og fedtstof, så du på den måde energiberiger maden ekstra. Hvis du giver hende færdiglavet grød, som blot skal blandes op med kogt vand, så skal du ikke tilsætte MME eller fedtstof.

Det vil ofte være sådan, at hvis I starter med skemad i 4 måneders alderen, så kan hun begynde med to skemåltider, når hun bliver 5 måneder og 3 skemåltider, når hun bliver 6 måneder. Det går altså langsomt i starten. I 5 måneders alderen kan I begynde at tilsætte lidt frugtmos til grøden for på den måde at variere smagen mere.. indtil videre vil der være rigeligt med smagsoplevelser i en helt ren grød. Det vil være noget helt andet end den mælk, som hun er vant til at få :)

Jeg vil anbefale jer meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den guider jeg jer igennem fra de første smagsprøver - hvad hun skal have, hvor meget og hvordan, der er opskrifter, dagsplaner osv. Og bagerst ...

Annonce

... et fødevareleksikon, hvor I kan slå op, hvis I bliver i tvivl om, hvad hun må få... bogen guider jer igennem fra 4-18 måneder... Vær opmærksom på, at den nyeste reviderede udgave lander i butikkerne her i løbet af april måned :)

Med hensyn til aktivering, så lyder det som om, at I aktiverer jeres datter rigtig godt. Jeres datter skal aktiveres rigtig meget i sine vågne perioder - og det er rigtig godt, at I tumler, leger, triller, laver bevægelege osv. Det skal I endelig fortsætte med - jo mere jo bedre faktisk :) Men naturligvis må hun også gerne ligge lidt for sig selv, øve at ligge på maven, kikke sig i spejlet, spille på sit babyklaver eller ligge under et aktivitetsstativ og øve at slå ud efter de ting, som hænger der. Ranglesokker, som gør hende opmærksom på fødderne og forsøge at få fat i dem, kan også være en god idé.

Hvis hun kan ligge alene i 15 minutter af gangen og underholde sig selv, så er det super fint med den alder hun har, nogle børn kan ligge lidt længere og andre har sværere ved at ligge alene... :) Generelt er det helt okay, at hun nogle gange får lov til at ligge og lege lidt selv, og når hun så bliver ked af det, eller virker til at søge dig og din kontakt, så skal du naturligvis reagere på hende, møde hendes blik, småpludre med hende osv. så hun fornemmer, at du stadig er der. Du skal naturligvis reagere på hende, men det er okay at ligge lidt på et legetæppe, når du lige skal på toilettet eller har noget praktisk, kartofler der skal skrælles, vasketøj eller andet, som lige skal gøres...

Det samme gælder hendes motorik-øvelser og leg. Her skal I også tilpasse disse efter hendes humør. Når I fornemmer, at hun virker parat og har overskud, så leger, tumler og synger I, og når I så fornemmer, at hun har brug for en pause, så giver I hende det. Hvis jeres datter er eller bliver overstimuleret, så vil hun begynde at græde, hun vil dreje hovedet væk og undgå jeres øjenkontakt. Hun vil måske begynde at protestere mod at spise og vil også kunne protestere mod søvnen...

Der findes ikke faste retningslinjer for, hvor længe man skal gøre det ene eller det andet - det er et skøn - og så længe hun spiser, sover, leger pludrer, tumler osv. som I beskriver, så lyder det som om, at det I gør er super godt, og at I endelig skal blive ved i samme gænge :)

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Vågner, dagen begynder, og I hygger, tumler, leger, pludrer, synger

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Leger, hygger, pludrer, tumler...

Flaske og puttes til middagslur - måske omkring kl 12.30-13...

Leger, hygger, tumler, synger...

Eftermiddag 16-17: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften 18: Der tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos - dette måltid introduceres først, når grøden til frokost fungerer, vand af kop.

Leger, tumler, hygger, pludrer, synger...

Flaske og puttes til natten ca. 20.30 som nu...

Sen aften 23-01: Drømmeflaske og sover videre

Der er i denne dagsplan 6 flasker, og det kan godt være, at jeres datter stadig har brug for 7 flasker, og det skal hun naturligvis have. Den 7. flaske kan ligge både i løbet af dagen og om natten, og det er helt okay. Mange børn er 6 måneder før de kan undvære den ekstra flaske, andre børn undværer den før. Det kommer også an på, hvor meget de drikke af hver flaske :) Det kan også være, at hendes rytme er lidt anderledes, men jeg har forsøgt at skitsere, hvordan en dagsplan kan skrues sammen ud fra de tider, som I har angivet, og hvor der er plads til 2 måltider skemad og stadig ca. 6 flasker (evt. 7 flasker) i døgnet, så hendes behov sikres.

Jeg håber, at dette hjælper videre på vej - rigtig meget held og lykke :)

Og også rigtig god påske til jer tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig