Svar: Te til baby
10. november 2020
Alder:
11 mdr.
Hej Helle
Tak for dit spørgsmål :)
Hvis din dreng er forkølet, og du tænker, at han kan have glæde af at få lidt lun te af en kop f.eks. om morgenen eller en gang i løbet af eftermiddagen, så kan det være okay at give ham en lille smule te (frugtte). MEN han bør ikke tilbydes det dagligt. Det er kun fordi du skriver, at han er forkølet, og jeg tænker, at hans væskeindtag måske er lidt nedsat...
Fødevarestyrelsen anbefaler IKKE te til børn under 3 år - det gælder almindelig drikkete og urtete. Det gælder f.eks. også teer som fx rooibos, camille, mynthe, fennikel, grøn te og specielle urteteer.
Planter som tilhører kurveblomstfamilien og Rubladfamilien danner naturligt PA (pyrrolizidin-alkaloider) som er et plantegiftstof. Når man hælder kogende vand over tebladene, så kan det trække PA ud i teen, og det antages, at der ikke er nogen nedre grænse for den skadelige effekt. Derfor er anbefalingen, at man minimerer indtaget af disse stoffer - hvilket faktisk også gælder for dig som voksen te-drikker :)
Teblade kan også blive forurenet med PAH ved tørring, og nogle af disse PAH-stoffer, som er tjærestoffer, kan gå over i teen.
Fødevarestyrelsen skriver blandt andet: "Indtil Fødevarestyrelsen har fået mere viden om indholdet i produkter på det danske marked, kan man som forbruger reducere sit indtag af PA ved at variere sit daglige indtag af te, købe forskellige mærker, og ligeledes drikke frugtte, da vi ikke har set indhold i disse.
Dermed undgår man et dagligt, ensidigt og højt forbrug af bestemte teer, der kan udgøre en risiko, som beskrevet ovenfor.
Det frarådes altid at lade små børn under tre år drikke te eller urtete". Citat: Foedevarestyrelsen.dk.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske