Svar: Vand af sutteflaske
26. oktober 2020
Alder:
12 mdr.
Kære Line
Hvor er det dejligt at høre, at det er gået så fint med at trappe ud af MME, og det er helt fint, at jeres dreng ikke længere får MME af sin flaske, nu hvor han er blevet 1 år.
Jeg er dog knap så begejstret for at I giver vand i flasken i stedet. Jeg forstår godt jeres bevæggrunde for at give ham vand, og at det er vigtigt at dække hans behov for væske, men det er vigtigt, at han lærer at indtage sit væskebehov i dagtimerne og ikke om natten. Samtidig oplever jeg desværre ofte, at behovet for vand om natten godt kan øges, så han pludselig skal have mere og mere og måske ender med at drikke ½ liter vand om natten, og det er uhensigtmæssigt på sigt - både for ham og jer :)
Jeg vil derfor anbefale jer, at I bruger de næste 1-2 måneder på at trappe ud af vand af flaske, så han gradvist får mindre og mindre og til sidst lærer helt at undvære sin flaske om natten. Samtidig introducerer I et nyt putteritual med putteklud, bamse, godnatsang osv. jf. tidligere svar, så han får et nyt trygt ritual, som gradvist kan erstatte flasken.
I skal samtidig være meget opmærksomme på at give ham væske nok hele dagen igennem, så hans "væskedøgn" bliver vendt, og han naturligt begynder at drikke mere vand i dagtimerne og derfor ikke behøver søge det aften og nat.
Det kan være en god idé at introducere en drypfri kop i stedet for flasken, så han vænnes til at drikke af kop i stedet. En drypfri kop minder lidt mere om flasken end end almindelig børnekop gør. Og så kan han tilbydes lidt vand af denne før han puttes og også tidlig morgen, hvis han vågner og er tørstig der. På sigt vil han måske selv kunne tage sin kop med vand tidlig morgen, så I ikke behøver stå op for at give ham noget at drikke - for selvfølgelig kan han være tørstig :) Prøv dog om I kan holde mængden lidt nede, så han som sagt ikke drikker mere om natten end han gør i løbet af dagen.
Så brug de næste par måneder på at trappe ud af flaske med vand, så han gradvist lærer helt at undvære sin flaske. Han bliver naturligt også bedre til at drikke af en kop og vil på sigt naturligt kunne drikke større mængder på denne måde :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske