Svar: Mad og vægt - 2 mdr.

15. september 2020

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål om modermælkserstatning og mælkebehov :)

Den første måned vil det lille barn spise ca. 170 ml/kg, svarende til ca. 1/6 af barnets vægt. Og fra 2. til 6. levemåned reduceres mælkeindtaget gradvist for barnet, der får flaske, således, at barnet i 6 måneders alderen får ca. 110 ml/kg svarende til ca. 1/9 af barnets vægt...

Man skal dog se på både barnets vægt, hvor meget barnet tager på, vurdere barnets appetit og barnets generelle trivsel, og derfor er udregningen kun en rettesnor. Din dreng kan altså godt have brug for lidt mere eller lidt mindre for at trives bedst muligt.

For et barn på 2 måneder vil jeg umiddelbart anbefale ca. 160 ml/kg.. Det betyder, at hvis jeres dreng nu vejer 4.500 gram, så vil han have behov for 160x4.500= 720 ml i døgnet. Det svarer til 7 flasker af godt 100 ml hver eller f.eks. 6 flasker a 120 ml.

Derudover skriver sundhedsstyrelsen blandt andet:

"For at bevare barnets selvregulering skal måltidsmønstret ikke være skematisk, hverken med hensyn til antal flasker, tidsintervaller eller hvor meget, der skal være i flaskerne. Den mængde, der er anført på pakkerne, angiver kun barnets døgnbehov. Barnet bør ikke presses til at tømme hele flasken, men omvendt skal det barn, der tømmer flasken fuldstændigt og stadig virker sulten, have mere. Det er således vigtigt at være opmærksom på barnets signaler og acceptere, at det ...

Annonce

... flaskeernærede barn kan have svingende appetit". (Citat fra "Ernæring til spædbørn og småbørn", SST. 2019).

Bruger han sut? Børn som får flaske har ofte stor glæde af en sut, og du kan med fordel forsøge at erstatte flasken med en sut og se om det nogle gange kan hjælpe ham til at finde ro og falde i søvn. Når han efter en fuld flaske virker søgende, så kan det godt være et suttebehov og ikke nødvendigvis behov for mere mælk - men er han ekstra sulten, skal han naturligt have mere at spise :) En sut kan også hjælpe mælken igennem mave- og tarmsystem, så hans gylpetendens bliver mindre :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er helt naturligt, at han ikke selv kan fornemme mæthed og sult, og at du derfor er nødt til at være opmærksom på hans signaler og forsøge at rette ind efter, om han virker mere sulten eller måske blot har brug for en sut. Mange børn spiser til flasken er tom, og en del børn får tendens til at overspise, når de får flaske, fordi mælken flyder let til dem, og de "sutter bare løs". Det er derfor vigtigt at finde balancen mellem for lidt og for meget, men det lyder som om, at du umiddelbart har en god fornemmelse for det, og din dreng lyder til at trives og tage rigtig fint på, lige efter bogen :)

Så bibehold endelig den gode gænge og tro på din fornemmelse, det lyder som om, at han stortrives med sine flasker, dejligt :)

Håber du kan bruge dette og har fået lidt ro med på vejen - læs også gerne "Helens bog om Amning & Flaske" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin