Svar: Mad og vægt - 2 mdr.
15. september 2020
Alder:
2 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål om modermælkserstatning og mælkebehov :)
Den første måned vil det lille barn spise ca. 170 ml/kg, svarende til ca. 1/6 af barnets vægt. Og fra 2. til 6. levemåned reduceres mælkeindtaget gradvist for barnet, der får flaske, således, at barnet i 6 måneders alderen får ca. 110 ml/kg svarende til ca. 1/9 af barnets vægt...
Man skal dog se på både barnets vægt, hvor meget barnet tager på, vurdere barnets appetit og barnets generelle trivsel, og derfor er udregningen kun en rettesnor. Din dreng kan altså godt have brug for lidt mere eller lidt mindre for at trives bedst muligt.
For et barn på 2 måneder vil jeg umiddelbart anbefale ca. 160 ml/kg.. Det betyder, at hvis jeres dreng nu vejer 4.500 gram, så vil han have behov for 160x4.500= 720 ml i døgnet. Det svarer til 7 flasker af godt 100 ml hver eller f.eks. 6 flasker a 120 ml.
Derudover skriver sundhedsstyrelsen blandt andet:
"For at bevare barnets selvregulering skal måltidsmønstret ikke være skematisk, hverken med hensyn til antal flasker, tidsintervaller eller hvor meget, der skal være i flaskerne. Den mængde, der er anført på pakkerne, angiver kun barnets døgnbehov. Barnet bør ikke presses til at tømme hele flasken, men omvendt skal det barn, der tømmer flasken fuldstændigt og stadig virker sulten, have mere. Det er således vigtigt at være opmærksom på barnets signaler og acceptere, at det flaskeernærede barn kan have svingende appetit". (Citat fra "Ernæring til spædbørn og småbørn", SST. 2019).
Bruger han sut? Børn som får flaske har ofte stor glæde af en sut, og du kan med fordel forsøge at erstatte flasken med en sut og se om det nogle gange kan hjælpe ham til at finde ro og falde i søvn. Når han efter en fuld flaske virker søgende, så kan det godt være et suttebehov og ikke nødvendigvis behov for mere mælk - men er han ekstra sulten, skal han naturligt have mere at spise :) En sut kan også hjælpe mælken igennem mave- og tarmsystem, så hans gylpetendens bliver mindre :)
Det er helt naturligt, at han ikke selv kan fornemme mæthed og sult, og at du derfor er nødt til at være opmærksom på hans signaler og forsøge at rette ind efter, om han virker mere sulten eller måske blot har brug for en sut. Mange børn spiser til flasken er tom, og en del børn får tendens til at overspise, når de får flaske, fordi mælken flyder let til dem, og de "sutter bare løs". Det er derfor vigtigt at finde balancen mellem for lidt og for meget, men det lyder som om, at du umiddelbart har en god fornemmelse for det, og din dreng lyder til at trives og tage rigtig fint på, lige efter bogen :)
Så bibehold endelig den gode gænge og tro på din fornemmelse, det lyder som om, at han stortrives med sine flasker, dejligt :)
Håber du kan bruge dette og har fået lidt ro med på vejen - læs også gerne "Helens bog om Amning & Flaske" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske