Svar: Opstart på grød

10. september 2020

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev og velkommen til - hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen, har haft glæde af mine svar til andre, tilmed har købt en af mine bøger og nu også selv skriver, dejligt, tak :)

Det lyder som om, at amningen fungerer godt hos jer. Du ammer en del, men har gjort det hele tiden, og det lyder som om at det er sådan, det er hos jer. Det er helt okay, din dreng må gerne die 12 gange i døgnet.

Når han ammes både, når han vågner og før han skal sove, så kan det dog godt være tegn på, at han er en sulten dreng, og derfor skal du være opmærksom på, om han måske begynder at få behov for skemad, før han er 6 måneder. Ud over at han gerne vil die hyppigt, så skal du også kikke efter hans interesse for maden, du selv spiser, se efter om han begynder at række ud efter din mad, når du f.eks. sidder med ham på skødet, måske begynder han at savle ekstra meget og virke meget ivrig... læg også mærke til, hvordan han tager imod d-dråberne, når du giver ham dem på en ske - åbner han munden, og svøber han med læberne om skeen, det er tegn på, at han begynder at kunne mestre denne teknik og derfor også et af tegnene på, at det kan være godt at begynde med skemad.

Når jeg skriver, at du skal være opmærksom, så er det fordi, du godt kan passere det rette tidspunkt, hvis du venter for længe. Hvis han stortrives på mors mælk og ikke viser nogen interesse for andet, så er det helt fint, at du forsætter amning, og så skal du endelig gøre det, men virker han oprigtigt interesseret og parat, så skal du ikke trække tiden så længe, at han måske pludselig ikke er interesseret mere...

Hvis du starter med skemad, når han er 6 måneder, så vil introduktionen af forskellige fødevarer naturligt gå hurtigere, end hvis du starter i 5 måneders alderen. Det vil stadig være godt med smagsprøver, så han i starten tilbydes 3-5 skefulde, og du lige giver maven en chance for også at følge med og du finder ud af, hvordan han reagerer på det, og stille og roligt kan du så øge ham til ½ dl.

I løbet af en uges tid vil han måske kunne spise ½ dl. grød til frokost, og når det går rigtig fint, så vil du i uge 2 kunne introducere grøntsagsmos til aften. I uge 3 kan du så introducere dagens 3. måltid, som vil være morgengrød. Det kan med fordel være en grød, som han kender, og så kan du begynde at ...

Annonce

... variere frokost og aftensmaden lidt mere. Stille og roligt introduceres så også lidt mellemmåltider som frugt- og bærmos, og gradvist kommes der også kød og fisk i grøntsagsmosen, så der varieres mere og mere. Til alle måltider skal han tilbydes vand af kop.

Det er vigtigt, at du ikke giver for store portioner skemad. Det er bedre, at han spiser ½-¾ dl. grød eller mos, drikker vand af kop - og så ammes før han skal sove, så han stadig får mælken, som han er vant til før han puttes, og som naturligt også vil hjælpe med til at maven bliver holdt naturligt igang. Det er altså amningen, når han vågner, som fremadrettet bliver erstattet af skemad og vand af kop.

Det kan være en god idé at bibeholde en kendt grød eller mos de dage, hvor du introducerer ny grød/mos. Det vil sige, at hvis du giver en ny type grød om morgenen, så er det en god idé at bibeholde en kendt grøntsagsmos til frokost - og hvis du ved, at du vil servere noget nyt til aften, så er det også en god idé at bibeholde noget kendt til frokost. Serverer du en ny mos til frokost, så start dagen med en kendt morgengrød, og om aftenen kan du så vurdere, om det vil være bedst med noget kendt eller nyt. Det er ofte også en god idé at introducere ny grød og grøntsagsmos hver 3 dag, altså med ca. 3 dages mellemrum, så er der også genkendelighed på denne måde.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Børn er naturligt forskellige, så når jeg skriver, at du kan introducere en ekstra grød og grøntsagsmos uge for uge, så vil det hos nogle børn passe rigtig fint at øge efter måske blot 4 dage, og andre børn har brug for 10 dage, før du tilbyder dem et ekstra måltid. Her bliver du nødt til at vurdere, hvad din dreng umiddelbart viser behov og interesse for.

Det samme gælder i forhold til, hvor hurtigt du kan gå igang med mad i hånden, kød og fisk i grøntsagsmosen osv. Det afhænger helt af, hvor interesseret han virker, hvor hurtigt du kan gå frem :) Jeg håber dog, at ovenstående giver lidt idé om, hvordan det kan lade sig gøre.

Rigtig meget held og lykke med projekt madstart og rigtig god appetit! Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt nervøs for det hele, og hvordan han tager imod det, det er en ny og spændende verden, når han pludselig skal til at sidde med ved bordet og spise sammen med dig/jer - men det er også super hyggeligt :)

Glæder mig til at følge jer og høre hvordan det går :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to