Svar: Overgang til alm. mad og nattesøvn

31. juli 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Jannie

Tak for dit brev - spændende med kugledynen, håber det vil hjælpe lillepigen (og jer):)

Det er naturligt vigtigt men ofte svært at finde balancen mellem skemad og mælk/væske. Det er vigtigt, at jeres datter tilbydes mange små måltider grød og mos dagen igennem, og det er vigtigt, at hun spiser nok, men hun skal samtidig ikke spise så meget skemad, at det tager pladsen væk fra flaskerne...

Det er en god idé, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og mad i hånden, samt vand af kop, når hun vågner af en lur - og så tilbydes flaske, før hun skal sove. På den måde skaber du bedst muligt plads i maven til begge dele. Og netop i 6 måneders alderen er det vigtigt, at hun stadig får både skemad, vand, og ca. 6 flasker i døgnet. Når hun så bliver 7 måneder, så vil du ofte kunne fjerne flaskerne formiddag og eftermiddag, og i stedet kan hun så tilbydes lidt større mellemmåltider her.

Det er super godt, at hun gerne vil have noget i hænderne, når hun sidder ved bordet. Det skal du udnyttet og derfor tilbyde hende mad i hånden. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Hun må også gerne få bløde frugtbåde som lidt appelsin, som hun kan sidde og sutte saften ud af, men hun bør ikke få f.eks. æblebåde, som er hårde og som let knækker, ligesom hun ikke må få rå gulerod eller noget med skræl, som også kan sætte sig fast i halsen...

Jeg vil anbefale dig, at du ved spisetid sætter hende i den høje stol, tilbyder hende mad i hånden, som vil stimulere hende mundmotorisk, sætte gang i spytproduktionen, gøre hende opmærksom på at det er spisetid - og så følger du efter med lidt grød eller mos.

Hjælp hende med at holde fokus ved at bruge din stemme og din mimik, giv hende lidt vand at drikke undervejs og forsøg så at holde fokus på skemaden igen. "Mmm mam mam, dejlig mad", åbne munden (hun spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en nogenlunde jævn strøm, så hun ikke så let afledes af andre ting. Når hun alligevel en gang imellem bliver forstyrret, lyden af trafikken på vejen, en hund der gøer, eller far der kommer ind i køkkenet - så bekræft, at det hører og ser du også "hov der var far, hej hej far", giv hende lidt vand at drikke og fang så hendes opmærksomhed igen, og så starter I forfra. Og lad hende endelig sidde og sutte, gnaske, gumle på lidt forskelligt mad både før, undervejs og efter, så du anerkender denne lyst, det er super godt :)

I takt med at antallet af måltider skrues op, og mængden af skemad øges stille og roligt, så vil mængden af mælk ofte skulle skrues lidt ned. Det vil dog ofte være flasken før formiddagsluren og flasken om eftermiddagen, som skrues ned i mængde, hvor de flasker som ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften stadig er fulde flasker. På den måde sikrer du hende stadig mælk/væske nok, så hun stadig kan sove igennem om natten. Hvis hun vejer 7 kg nu, så er hendes døgnbehov ca. 800 ml mme.

Det er også rigtig godt, hvis du kan begynde at tilbyde hende lidt grovere grødtyper som f.eks. øllebrød og havregrød - det vil mætte mere end f.eks. majsgrød og hirsegrød, ligesom du også skal begynde med kød og fisk i grøntsagsmosen nu og stille og roligt udvide tilbuddet af grøntsager. Hun må få stort set alt: kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ...

Annonce

... ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Så brug de grøntsager I andre skal have til aften og kog en mos til hende af dem. På den måde får hun variation, vænnes til forskellig smag og vil naturligt også kunne få grøntsager, som mætter...

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum...

Kød og fisk skal koges eller tilberedes i ovn. Du skal så vidt muligt undgå at stege og panere på pande, så længe hun er så lille. Det er en fordel at begynde med hakket kød, da du kan variere mellem kylling, kalkun, svin, kalk, okse og lam. Og med hensyn til fisk, er det en god idé at variere mellem forskellige fede fisk som laks, sild og makrel, og de magre fisk som torskerogn og rødspætte.

Hjemmelavet mad bør energiberiges med fedtstof og modermælkserstatning. Det er naturligt, at hun ikke kan spise portioner der er store nok til at dække hendes energibehov og derfor er det vigtigt, at du bruger forskellige former for fedtstof. Varier mellem forskellige smørprodukter og også meget gerne mellem forskellige typer af olie. og brug derudover mme i grød og mos.

Det er helt okay, at hun fysisk ikke er så stor, hun er motorisk rigtig godt igang og sidder eller ligger nærmest aldrig stille. Det betyder, at hun naturligt forbrænder en del. Det vigtigste er, at hun følger sin egen kurve, og at hun generelt virker til at trives, og det lyder det som om, at hun gør. Derfor skal du ikke blive frustreret, hvis hun ikke spiser fulde portioner grød og mos, og du skal passe på ikke at sammenligne med andre børn i mødregruppen. Børn spiser forskelligt, og det er bedre, at hun spiser ¾ dl. to gange dagligt end 1.5 dl på en gang. For hende kan ¾ dl. godt væren en fuld portion :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det vil være rigtig godt, hvis I kan skabe en rytme, hvor hun tilbydes en drømmeflaske omkring midnat og så tilbydes flaske igen tidlig morgen omkring kl 05, hvor hun begynder at have tendens til at vågne. Det vil være et realtisk mål at sove 5-6 timer f.eks. fra 23.30 til 05, og netop drømmeflasken og flasken tidlig morgen kan være med til at gøre, at hun igen begynder at kunne sove lidt videre, så dagen måske starter kl 06.30-07 og ikke allerede kl. 05... :)

De fleste børn har i 6 måneders alderen glæde af to lure dagligt, en formiddagslur og en middagslur. Men hvis hun starter dagen tidligt, så vil det være helt naturligt, at hun stadig har brug for 3 lure dagligt, og det må hun naturligt gerne få :) Flasken skal som nævnt naturligt indgå som en fast del af putteritualet stadig væk...

Hun har sandsynligvis behov for ca 14.5 times søvn i døgnet, det er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre indre, og det kan også være lidt forskelligt fordelt. Men hvis hun f.eks. sover 10 timer om natten fra 20 til 06, så vil hun naturligt skulle sove ca 4.5 time i løbet af dagen. Sover hun mere om natten, vil hendes dagssøvn være kortere og modsat, sover hun kortere om dagen, så vil hun have brug for en længere nattesøvn...

Hele dagens rytme, mængden og typen af mad, mælk/væske, tidspunkter for leg, aktivitet, måltider, søvn osv. - og balancen mellem det hele - spiller ind på nattens forløb. Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvordan en dagsplan og rytme kan skrues sammen, så hendes behov for mad og mælk/væske dækkes, samtidig med at hun også naturligt får den søvn osv., som hun har behov for.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne