Svar: Søvn og mad - 7.5 mdr.

29. april 2020

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære tyndslidte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og hendes rytme - og alle dine tanker. Velkommen til og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Jeres datter har umiddelbart en rigtig fin dagsrytme, hun spiser, sover, er aktiv osv. og lyder til at være en rigtig dejlig pige i god trivsel - og hun lyder helt alderssvarende. De fleste børn har naturligt stadig brug for 4 flasker i døgnet i 7 måneders alderen, og det er vigtigt, at I bibeholder disse.

Jeres ønske om at kunne skrue ned til 3 flasker og dermed fjerne den tidlige morgenflaske er dog snart mulig - de fleste børn vil i 8-9 måneders alderen netop trives rigtig godt med 3 flasker, og de ligger ofte godt placeret før middagslur, aften og sen aften. Det betyder at det netop er morgenflasken, som trappes ud i denne alder. Og det betyder også, at hun ikke skal have flaske før formiddagsluren, i stedet kan hun tilbydes et mellemmåltid her.

For at nå dertil, hvor morgenflaske kan undværes, så er det ofte en god idé at man i 8-9 måneders alderen introducerer en godnatgrød. Det ligger ofte godt adskilt fra aftensmaden ved at man lægger et bad ind imellem. Grøden erstatter ikke aftenflasken og drømmeflaske sen aften, men giver lidt ekstra mæthed og vil sammen med de to flasker ofte gøre det lettere at trappe ud af flasken tidlig morgen.

Nogle børn (og forældre) trives bedst med en drømmeflaske sen aften, før mor og far går i seng. På den måde kan man være heldig at jeres datter sover et lidt længere søvnstræk og I derfor også kan få sovet mere sammenhængende, før hun vågner og har brug for mælk igen. Andre gange går det bedre, hvis I lader hende vågne og melde sig selv og giver flasken der. Og det kan godt være, at det vil fungere bedre for jer på denne måde, fordi det måske netop vil gøre, at hun bedre kan undvære flasken tidlig morgen. Altså, det kan naturligt nogle gange være lettere at undvære flasken tidlig morgen, hvis hun har fået drømmeflaske kl 01 og ikke kl 23... Det må komme an på en prøve.

Ellers vil man normalt skrue mængden af mælk ned i morgenflaske, så hun får mindre og mindre og på den måde gradvist vænnes til ikke at skulle drikke mælk om morgenen. I stedet kan det så være nødvendigt, at I står op og starter dagen :)

Og her kommer jo så næste udfordring - jeres datters tidlige morgener... Måske er jeres datter det man kalder for en lærke, det er dog fortidligt helt at sige noget om, men det kunne tænkes. Hos voksne taler vi om A og B mennesker, hos børn om Lærker og Ugler.

Lærkerne falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...

Uglerne derimod, de kan ikke lide at stå op, for dem er aftenen, det bedste tidspunkt på dagen, der er de mest aktive, vil lege, hopper rundt osv.

Hvis man selv er A menneske, så går det ofte fint med en lille lærke, for man har ikke noget problem med at stå tidligt op.. hvis man derimod er B menneske, så kan det være rigtig hårdt, at skulle starte dagen kl 05, fordi ens barn vågner der...

Man ...

Annonce

... kan godt hjælpe børn til en rytme, som passer ind i forældrenes rytme eller ønske om rytme, men det er meget svært at ændre på en rytme, hos så lille et barn. Der sker så meget med jeres datter søvn med den alder hun har og de næste måneder frem, ligesom hendes søvn også vil ændre sig fysiologisk og jeg tænker derfor, at I lige nu nok må lade tiden arbejde lidt for jer og se hvad der sker...

Det er rigtig godt, at I putter jeres datter i seng, og at hun falder i søvn af sig selv med nussekanin osv. Hun forbinder på den måde sin seng med stedet, hvor hun skal sove og det er rigtig godt - samtidig får hun sin mælk, som en fast del af putteritualet, men falder ikke i søvn med flasken i munden, hvilket også er vigtigt. Det må I meget gerne holde fast i.

I skal dog være opmærksomme på, hvordan I hjælper hende om natten, når hun har sine opvågninger. I nævner blandt andet, at I ofte giver hende en sut, og det skal I være lidt påpasselige med, da hun godt kan blive uhensigtsmæssigt afhængig af den. I stedet er det godt, hvis I kan hjælpe hende med stillingskift, en beroligende hånd osv. om natten, ligesom det vil være rigtig godt, at I nogle gange forsøger at trække tiden lidt, før I reagerer på hende, så hun også får mulighed for at komme videre i søvnen på egen hånd. Det er naturligt, at hun har en masse lyde om natten, men det er ikke alle lyde, som I nødvendigvis skal reagere på - er hun ked af det og tydeligt viser behov for jer og jeres hjælp, så skal I naturligvis hjælpe hende :)

En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder, lavet ud fra jeres angive tider, kan se således ud:

Tidlig morgen, kommer ind til jer og I forsøger at signalerer, at det stadig er sovetid og lidt for tidligt at stå op :)

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca kl 09

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød/fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas, som passer til alderen. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13-14 som nu - afhænger af, hvor lang formiddagsluren har været

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, frugt, frugtmos, vand af kop.

Powernappen springes ofte over, det er dog helt okay, hvis hun har brug for den, når dagen starter så tidligt :)

Aften 17.30-18: Udgangspunktet er mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, mad til hænderne og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.15-19.30, vand eller mme af kop og får derefter børstet tænder, hvis hun har fået tænder :)

Flaske og puttes til natten 19.30-20...

Sen aften 23-01: Drømmeflaske, enten forsøge at give den før I går i seng, eller lad hende vågne og melde sig selv og tilbyde den der... Skal herefter sove uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød :)

Jeg håber, at ovenstående kan give lidt idé om, hvad I kan forvente af jeres datter og hvordan I kommer lidt videre det næste stykke tid :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor