Svar: Har mistet lysten til skemad

6. april 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære N

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig igen.

Ja, væske i ørene og mellemørebetændelse kan påvirke både sprogudvikling og appetit, så det kan ikke udelukkes, at det spiller ind hos jer.

Væske imellemøret vil gøre det svært for jeres datter at høre de små nuancer i sproget. En normal hørelse er afhængig af, at lydbølgerne forstærkes i trommehinden og mellemøreknoglerne, og den forstærkning dæmpes, når der er væske i mellemøret - hørelsen kan faktisk falde 35-40 procent. Og jeg kan derfor slet ikke forstå, hvis jeres ørelæge har sagt, at han ikke kan sige noget om, hvorvidt det kan påvirke hendes pludren... :(

Det har naturligt noget at sige, hvor lang tid barnet øreproblemer. Og normalt vil man anbefale dræn, hvis barns har haft væske i ørene i 3-6 måneder, eller har haft 3 eller flere akutte mellemørebetændelser på 3 måneder. Jeres datter er ikke så gammel endnu, så lægen vil derfor se det an, men det er helt relevant, at I er opmærksomme på, hvordan hendes sprog videre udvikler sig, og at I er opmærksomme på, hvorvidt hun bliver f.eks. bliver tit forkølet - hyppige forkølelser er den væsentligste årsag til væske i mellemøret...

Når hun tidligere har pludret med høje lyde og "sang" og pludselig holder op, så kan det godt tyde på, at hun har fået problemer med sine høre der - måske har hun været forkølet? Når det så er sagt, så kan det dog også sagtens hænge sammen med, at der også sker rigtig meget med hendes udvikling, og at hun lige nu måske har mere fokus på at udvikle sig motorisk fremfor på det sproglige... helt gå i stå med at pludre bør hun dog ikke, så det er vigtigt, at I stadig pludrer rigtig meget med hende, tumler, giver hende kildeture, "forskrækkelses-lege" osv. som får hende til at le :)

Med hensyn til råd omkring væske i mellemøret, så er det helt korrekt, at det er vigtigt at I eleverer hende højere med hovedet, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en pude ind under madrassen, så hele madrassen hæves lidt eller I kan løfte benene på sengen i hovedenden.

Det er også godt, hvis du kan amme hende siddende i løbet af dagen og kun lægge dig med hende ned om natten. Hvis hun en gang imellem får flaske, bør hun også tilbydes denne imens hun er eleveret og ikke fladt liggende...

Derudover så er det meget vigtigt, at hun ikke udsættes for passiv rygning. Det øger i høj grad risikoen for luftvejsinfektioner og dermed risikoen for væske i mellemøret og mellemørebetændelse.

Det er også en god idé at sørge for en god hygiejne - det gælder både sutten, som skal skoldes godt dagligt og ikke bør komme i din egen mund. Legetøj og andet skal også rengøres jævnligt - enten i vaskemaskine eller opvaskemaskine. Det er på samt måde vigtigt, at I sørger for håndvask på både jer og jeres datter i forbindelse med bleskiftning, måltider, næse pudsning... Jo mere I kan forebygge infektioner som forkølelse, jo mere falder risikoen for at få mellemørebetændelse...

I kan sandsynligvis finde flere råd om at undgå mælk - fordi der skulle være en sammenhæng mellem mælk og mellemørebetændelse. Dette findes der dog ikke nogen videnskabelige beviser for, så vidt jeg ved :)

Det er heller ikke korrekt, at børn kan undgå mellemørebetændelse eller væske i mellemøret, hvis de har hue på.. Generelt skal jeres datters påklædning passe til vind og vejr og vurderes alt efter, om I opholder jer inde eller ude..

Der er heller ikke videnskabelige beviser for at zoneterapi, kiropraktik, naturmedicin og lignende kan bruge som behandling eller forebyggelse..

Til gengæld vil det være rigtig godt, at I tilbyder hende så varieret en kost som muligt, fordi kostens sammensætning - en variation af vitaminer, mineraler osv. naturligt vil være med til at styrke hendes immunforsvar inde fra. Og derfor er det rigtig godt, at I er godt igang med maden.. og jeg tænker faktisk, at når hun lige nu ofte lukker munden og afviser, så er ...

Annonce

... det fordi hun har brug for lidt nye smage og oplevelser. I hvert fald fortæller du, at da du forleden gav hende banan/mango mos for første gang, så var det tydeligt et hit.. :)

Hun må få stort set alle grøntsager nu: Kartofler, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, jordskokker, forskellige former for kål - hvidkål, spidskål, savoykål mv. Du kan bruge løg, peberfrugt, porrer, ærter, majs, grønne bønner, agurk, avokado. Du må her også gerne variere mellem bælgfrugter, som brune og hvide bønner, linser og kikærter…

Hun skal også stille og roligt igang med kød og fisk - og også her må du gerne variere. Det kan være kylling, kalkun, svinekød, kalvekød, oksekød, lammekød... Også fisk kan varieres - det kan være rødspætte, torsk, sild, laks... det kan være fisk fra dåse som makrel eller torskerogn... Kød og fisk bør koges og hakkes fint...

Også grød kan varieres mere nu. Hun må gerne få de milde grødtyper som majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød osv. Men hun må også meget gerne begynde med f.eks. øllebrød og havregrød.

Frugt og bær vil hun også synes om - og også her kan du med fordel variere og også købe frugt på glas eller smoothies beregnet til børn på 6 måneder...

I løbet af en dag må du gerne tilbyde hende mad, som hun kender og er tryg ved. Og også tilbyde et nyt måltid, så hun netop introduceres for ny smag og konsistens. Så hvis hun får en kendt grød om morgenen, så kan I forsøge med en ny slags mos til frokost og kendt mos om aftenen. Og hvis du forsøger med en ny grød om morgenen så kan hun tilbydes en kendt mos til frokost osv. Så du på den måde forsøger at finde en balance mellem at gøre hende tryg ved maden og også tilbyde nyt, som pirrer lidt til hendes nysgerrighed og hendes lyst til at spise :)

Det er rigtig godt, at hun er glad for at sidde med mad i hånden - det skal du endelig udnytte. Sørg for at starte hvert måltid med mad, som hun netop sidder og sutter og gumler på, øver sig mundmotorisk med - og følg så efter med lidt på en ske.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sæt hende i den høje stol og sæt dig foran hende. Skab øjenkontakt med hende og hold fast i, at nu er det spisetid. Verbaliser omkring maden og lad hende spejle sig i dit ansigt. Brug din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (hun spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en nogenlunde jævn strøm, så du på den måde hjælper hende med at holde fokus på det at spise.

Når hun så alligevel forstyrres af noget eller har brug for en pause, så får hun naturligt det, giv hende lidt vand at drikke og fang så hendes opmærksomhed igen - "hej skat, er du klar.. mam mam mam" og så starter I forfra :)

Prøv med ristede rugbrødsbjælker i hånden eller lav en agurkeske, som du kan made hende med. Ved at dryppe hendes håndmad i grød og mos og lade hende sutte på det, så får du hendes interesse vagt og hun vil måske finde ud af, at det er ret lækkert...

Du skal altså hjælpe hende med at finde interessen for maden, og det er vigtigt, at du forsøger at skabe så fast en dagsplan som muligt - jo mere fast hendes spisetider ligger, jo mere vil hendes indre ur indstille sig på, at det netop er spisetid og jo mere parat vil hun være til at spise... Du skal også hjælpe hende med balancen mellem skemad og mælk. Det er vigtigt, at hun tilbydes skemad først og mælk stadig indgår som en fast del af hendes putteritual. Og det er vigtigt, at du ikke ammer hende ekstra meget, når hun ikke spiser så meget... Tro på, at hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så glider der måske lidt mere ned til det næste :)

Og så skal mælkeindtag aften og nat skrues ned - da mælken her naturligt også fylder og tager pladsen op for den egentlige mad. Når hun spiser hver 3 time fra kl 19 til 07, så vil dette naturligt gøre, at hendes appetit om dagen ikke er særligt stor...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og rigtig god påske til jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder