Svar: Fennikel te

31. marts 2020

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære I.

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring Fennikel te.

Det anbefales ikke, at man giver sit barn te, som indeholder f.eks. fennikel, kamille eller andre urter, selvom du på nettet kan finde mange artikler om at bruge f.eks. netop fennikel og kamille te til børn med koliklignende symptomer... så jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret og oplever, at der er mange forskellige meninger :)

Fødevarestyrelsen har netop her i februar 2020 sendt en advarsel ud om at bruge f.eks. kamillete til børn. Te kan indeholde plantegiftstoffer, som kommer fra ukrudtet i de marker, hvor teen høstes. Stofferne hedder Pyrrolizzidin-alkaloider (PA) og de kan påvirke leveren.

Kogende vand trækker effektivt PA fra teblade ud i teer som f.eks. kamille, rooibos, mynte, fennikel, grøn te og specielle urteteer. Nogle plantearter som tilhører kurveblomstfamilien og rublad familien danner naturligt PA. Og PA-holdige fødevarer er uønskede, fordi de er giftige for leveren, og fordi de i dyreforsøg har vist sig kræftfremkaldende og skadelige for arveanlæg.

Te kan også indeholde koffein, som små børn ikke har godt af, og så kan te hæmme barnets optag af jern. Derudover kan te også indeholde tjærestoffer (PAH´er) som tebladene bliver forurenet med under ...

Annonce

... tørring. De fleste PAH stoffer bliver i bladene, men de kan godt gå over i teen, når du brygger teen.

Derfor fraråder Fødevarestyrelsen, at vi giver børn under 3 år, kamillete og te generelt, og det gælder altså også Fennikel te...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du nævner, at du kommer lidt sukker i teen, og du kan faktisk godt give din dreng kogt vand med lidt sukker (1 tsk sukker til 100 ml kogt vand). Det kan virke smertestillende og være med til at give ro i maven. Det er dog vigtigt, at du giver meget små mængder, så det kogte vand ikke tager pladsen op for hans mælk og mad. Der er ingen næring i kogt vand :)

Du kan roligt give din dreng laktulose. Dette er godkendt af lægemiddelstyrelsen og virker på den måde, at det blødgør afføringen, så han lettere kan komme af med det. Det går altså ikke ind og påvirker tarmbevægelserne på samme måde, som andre afføringsmidler kan gøre. Og mange børn har brug for laktulose i en periode. Hvis du gerne vil give ham noget, som samtidig sikrer ham væske, så kan du tale med lægen om muligheden for at give ham Movicol junior. Det skal netop blandes op og virker også ved at gøre afføringen blød. Det kan ikke købes i håndkøb, men kræver recept fra lægen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder