Svar: Fra modermælkserstatning til komælk

23. marts 2020

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mette

Tak for dit brev og fine spørgsmål om mælk :)

Modermælkserstatning anbefales til børn indtil 1 års alderen, og herefter kan barnet gå over til at få letmælk af en kop (ved 12 måneder max 100 ml). Modermælkserstatning er sammensat, så det kan dække det helt lille barns behov for mælk - hvis mor ikke ammer - og indeholder den mængde protein og de næringsstoffer, som det lille barn har behov for.

Efter 1 års alderen, så vil barnet kunne spise almindelig varieret kost og vil naturligt få sit behov for f.eks. protein, jern og andre næringsstoffer dækket via kød, fisk, ost, kornprodukter... Der er ingen grund til at give barnet modermælkserstatning - det er kun børn, som har mælkeallergi, der har brug for en specielerstatning i længere tid.

I nogle lande bruger man det som kaldes juniormælk eller "growing-up milk". Disse markedsføres ofte til børn i 1-3 års alderen, og de er ofte beriget med ekstra vitaminer og flerumættede fedtsyrer som f.eks. DHA. I Danmark anbefales dette ikke. De undersøgelser der er lavet viser ikke behov for, at man giver denne form for mælk, da barnets behov for næringstoffer dækkes rigtig fint af andre fødevarer.

Der er således ingen grund til, at I fortsætter med modermælkserstatning ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt, det vil være bedre, at I giver jeres dreng mad, som tager udgangspunkt i den mad, som I spiser. Han vil derudover naturligt have stor glæde af at opleve, at han kan ...

Annonce

... spise og drikke det samme som I andre - det er netop vigtigt for at forebygge kræsenhed, at måltidet på den måde er en fælles ting.

De fleste børn stopper helt med flasken i 13-15 måneders alderen, så det kan godt være, at jeres dreng har brug for sin flaske før putning om aftenen lidt endnu. Stille og roligt kan denne flaske dog trappes ud, og i stedet kan han tilbydes en godnatgrød og lidt letmælk af en kop.

Hvis jeres dreng får 350 ml mælk i døgnet, så lever kosten lettere op til anbefalingerne, fordi mælk bidrager til en række næringsstoffer til den samlede kost. I de 350 ml indgår f.eks. også surmælksprodukt som A38 eller lidt yoghurt. Han bør ikke få surmælksprodukter med højt proteinindhold som f.eks. skyr, ymer og ylette, før han er 2 år gammel. Og I bør også begrænse produkter med højt frugt- og sukkerindhold. Det er bedre at vælge et neutralt produkt og selv tilsætte frugt og bær.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Han kan med fordel tilbydes et glas mælk sammen med sin morgenmad og igen til aften og/eller godnatmaden. Derudover kan han tilbydes en portion surmælksprodukt f.eks. om eftermiddagen, og så vil der stadig ofte også indgå mælk i eller på grød, ligesom han også kan spise f.eks. sovs. På den måde når han op på de 350 ml. Indtaget bør ikke overstige 500 ml. Og han vil stadig skulle drikke vand til sin frokost og sine mellemmåltider - og som tørstslukker derimellem :)

Håber ovenstående giver lidt klarhed :)

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder