Svar: Dagsplan snart 17 mnd

13. februar 2020

Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig og give dig et forslag til, hvordan en dagsplan kan se ud for en pige på din datters alder :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for en pige på knap 17 måneder er 13-13.5 times søvn i døgnet. Dette ligger ofte godt fordelt, hvis barnet sover ca. 11 timer om natten og ca 2-2.5 time i løbet af dagen. Du fortæller, at din datter spiser lunsj kl 10.30, lægges til lur ca 11-11.30 og får frugt kl 14. og det lyder derfor som om, at hun netop ofte sover en middagslur på 2-2.5 time. Da hun står op kl ca. 06, vil hendes puttetidspunkt om aftenen derfor være omkring kl 19.

Det er helt naturligt, at hun er sulten, når hun vågner, og derfor vil det være rigtig godt, at du tilbyder hende morgenmad (frokost) her. Det er for længe at vente til kl 7.30, når hun har sovet siden kl 19... Hvad du skal give hende afhænger dog af, hvad hun bliver tilbudt i institutionen kl 7.30. Det vil være godt, at hun f.eks. får grød, havregryn med mælk, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos eller lignende - fordelt på disse to måltider.

Det vil sige at en dagsplan f.eks. kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Havregrød, letmælk af kop.

Afleveres i ...

Annonce

... institution

Morgen 7.30-8: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop. Får hun grød i institutionen kan hun i stedet for brød, ost og frugt om morgenen kl 06.

Frokost 10.30 (Lunsj): Brød med forskelligt pålæg eller varm mad. Det er godt, hvis hun tilbydes kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs.

Puttes til middagslur ca 11-11.30 og sover her 2-2.5 time...

Eftermiddag 14-15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, må også gerne få lidt tykmælk eller lignende surmælksprodukt, Vand af kop.

Hjemme - tilbydes lidt gnavegrønt i hånden, som hun kan sidde og gumle på selv, imens du gør aftensmaden (kveldsmat) klar

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, som du også selv spiser. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Kommer evt. i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Ca. 18.45: Tilbydes lidt grød eller evt. en banan sammen med lidt letmælk af en kop, får børstet tænder.

Puttes til natten ca. kl 19 med historielæsning, puttebamse, godnatsang...:)

Jeg håber, at dette giver dig lidt idé om, hvordan en dagsplan og rytme kan skrues sammen ud fra dine angivne tidspunkter :)

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"