Svar: Døgnrytme 8 mdr
12. februar 2020
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig om, hvad der vil være en god rytme og plan for jeres dreng nu i 8-9 måneders alderen.
De fleste børn vil i denne alder trives med 3 amninger i døgnet, og jeg anbefaler at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder faktisk netop det, som jeres dreng naturligt selv er begyndt at vise behov for - amning når han puttes til natten, igen omkring midnat, og så før han skal sove til middag. Han skal altså ikke længere ammes tidlig morgen og ikke længere ammes før formiddagslur - om formiddagen skal han i stedet tilbydes mellemmåltid.
Du skal være opmærksom på, at børn i din drengs alder nogle gange godt kan spise lidt for lidt - ikke fordi han ikke er sulten og glad for mad, men fordi han gerne vil spise mere og mere selv. Han kan begynde at lukke munden for skeen og vil styre måltidet mere og mere, og det er super godt. Det skal du naturligvis bakke op om, det er vigtigt med mad i hånden, små hapsere osv. så han kan øve sit pincetgreb osv. men han har stadig også brug for at få mos og grød, så han bliver mæt nok.
Det betyder også, at mange børn i denne alder kan have glæde af et godnatmåltid, som en fast del af deres putteritual. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød... eller blot en moset banan.
Godnatmåltidet kan med fordel lægges efter et bad. Badet kan være med til at stimulere ham rigtig godt motorisk og mentalt, og afsluttes det med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. så kan det hjælpe ham til større fysisk ro, når han skal finde roen til at overgive sig til søvnen. Mange børn er naturligt motoriske urolige i denne alder på grund af den store udvikling, de går igennem. Badet bør ligge ca en time før han puttes for at have effekt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først, mellemmåltidet erstatter denne amning.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, mad i hånden at gumle på selv og suppleres stadig med grøntsagsmos - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas, som passer til hans alder. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske omkring kl 14
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, mad til hånden og små hapsede og også stadig mos. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Tilbydes et godnatmåltid måske ca kl 19.15, får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Drømmeammes og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Som du kan se, så ligger middagsluren måske lidt senere i min dagsplan, end den gør hos jer lige nu - hvis du har mulighed for at skubbe luren lidt, så kan det gøre det lettere for ham at undvære den 3. lur og stadig holde sig vågen til 19.30... Hvis det ikke fungerer, må du naturligvis gerne give ham den 3. lur stadig væk, hvorfor han så vil gå lidt senere i seng.
Godnatmåltidet skulle gerne sammen med amningen aften og sen aften kunne gøre, at han begynder at kunne undvære mælken tidlig morgen. Du kan prøve at tage ham op og lægge ham til brystet sen aften, før du selv går i seng, for at se om han vil spise her - det kan være et forsøg værd. Alternativt kan du lade ham vågne af sig selv først på natten og lægge ham til, når han selv melder sig - mod så igen ikke at skulle amme ham tidlig morgen, men i stedet starte morgenen med grød.
Hvis han ikke vil have små bidder af en bolle/brød før formiddagsluren, så prøv med lidt frugt og frugtmos, så han får lidt indenbords stadigvæk - og vand af kop. Så han stadig tilbydes noget, før han puttes til dagens første lur :)
Det er i princippet helt okay, at han er vågen fra kl 15-19. De fleste børn vil i denne alder være vågne i omkring 4 timer, fra de står op af deres middagslur og til de puttes om aftenen, så det er super fint. For mange er det dog godt, hvis de 4 timer ligger fra ca. 16-19.30/20, fordi det netop giver bedre mulighed for at få tid til både aftensmad, bad og godnatmåltid. Det kan være svært at nå, med mindre I spiser allerede kl 17, og han så puttes kl 19... Der er dog intet i vejen for at han går i seng kl 19, og du så ammer ham kl 23, hvis han derefter kan sove resten af natten.
Hvis du oplever, at han er meget brystsøgende om morgenen, så kan det være nødvendigt at du stadig ammer ham lidt her, men prøv i givet fald at gøre det så kortvarigt som muligt, så han ikke vænnes til at skulle have mælk om morgenen mere. Gradvist vil det være godt at trappe ud af denne amning :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske