Svar: Døgnrytme 8 mdr

12. februar 2020

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig om, hvad der vil være en god rytme og plan for jeres dreng nu i 8-9 måneders alderen.

De fleste børn vil i denne alder trives med 3 amninger i døgnet, og jeg anbefaler at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder faktisk netop det, som jeres dreng naturligt selv er begyndt at vise behov for - amning når han puttes til natten, igen omkring midnat, og så før han skal sove til middag. Han skal altså ikke længere ammes tidlig morgen og ikke længere ammes før formiddagslur - om formiddagen skal han i stedet tilbydes mellemmåltid.

Du skal være opmærksom på, at børn i din drengs alder nogle gange godt kan spise lidt for lidt - ikke fordi han ikke er sulten og glad for mad, men fordi han gerne vil spise mere og mere selv. Han kan begynde at lukke munden for skeen og vil styre måltidet mere og mere, og det er super godt. Det skal du naturligvis bakke op om, det er vigtigt med mad i hånden, små hapsere osv. så han kan øve sit pincetgreb osv. men han har stadig også brug for at få mos og grød, så han bliver mæt nok.

Det betyder også, at mange børn i denne alder kan have glæde af et godnatmåltid, som en fast del af deres putteritual. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød... eller blot en moset banan.

Godnatmåltidet kan med fordel lægges efter et bad. Badet kan være med til at stimulere ham rigtig godt motorisk og mentalt, og afsluttes det med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. så kan det hjælpe ham til større fysisk ro, når han skal finde roen til at overgive sig til søvnen. Mange børn er naturligt motoriske urolige i denne alder på grund af den store udvikling, de går igennem. Badet bør ligge ca en time før han puttes for at have effekt.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først, mellemmåltidet erstatter denne amning.

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, mad i hånden at gumle på selv og suppleres stadig med grøntsagsmos - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas, som passer til hans alder. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske omkring kl 14

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige ...

Annonce

... børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, mad til hånden og små hapsede og også stadig mos. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Tilbydes et godnatmåltid måske ca kl 19.15, får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Drømmeammes og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Som du kan se, så ligger middagsluren måske lidt senere i min dagsplan, end den gør hos jer lige nu - hvis du har mulighed for at skubbe luren lidt, så kan det gøre det lettere for ham at undvære den 3. lur og stadig holde sig vågen til 19.30... Hvis det ikke fungerer, må du naturligvis gerne give ham den 3. lur stadig væk, hvorfor han så vil gå lidt senere i seng.

Godnatmåltidet skulle gerne sammen med amningen aften og sen aften kunne gøre, at han begynder at kunne undvære mælken tidlig morgen. Du kan prøve at tage ham op og lægge ham til brystet sen aften, før du selv går i seng, for at se om han vil spise her - det kan være et forsøg værd. Alternativt kan du lade ham vågne af sig selv først på natten og lægge ham til, når han selv melder sig - mod så igen ikke at skulle amme ham tidlig morgen, men i stedet starte morgenen med grød.

Hvis han ikke vil have små bidder af en bolle/brød før formiddagsluren, så prøv med lidt frugt og frugtmos, så han får lidt indenbords stadigvæk - og vand af kop. Så han stadig tilbydes noget, før han puttes til dagens første lur :)

Det er i princippet helt okay, at han er vågen fra kl 15-19. De fleste børn vil i denne alder være vågne i omkring 4 timer, fra de står op af deres middagslur og til de puttes om aftenen, så det er super fint. For mange er det dog godt, hvis de 4 timer ligger fra ca. 16-19.30/20, fordi det netop giver bedre mulighed for at få tid til både aftensmad, bad og godnatmåltid. Det kan være svært at nå, med mindre I spiser allerede kl 17, og han så puttes kl 19... Der er dog intet i vejen for at han går i seng kl 19, og du så ammer ham kl 23, hvis han derefter kan sove resten af natten.

Hvis du oplever, at han er meget brystsøgende om morgenen, så kan det være nødvendigt at du stadig ammer ham lidt her, men prøv i givet fald at gøre det så kortvarigt som muligt, så han ikke vænnes til at skulle have mælk om morgenen mere. Gradvist vil det være godt at trappe ud af denne amning :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder