Svar: Dreng på 8 måneder har ingen rytme

5. februar 2020

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Jeg vil meget gerne hjælpe dig med en dagsplan, for du har helt ret i, at det kan være en god idé at indføre en nogenlunde fast rytme. Hvis I følger nogenlunde samme rytme hver dag, så vil din drengs indre ur indstille sig på dette. Det betyder, at han vil begynde at føle sult og parathed til at spise, når det er spisetid, så han vil spise bedre. Ligesom han naturligt velvære parat til at sove og dermed lettere kunne overgive sig til søvnen, når han puttes, fordi puttetidspunktet dagen igennem kommer til at ligge mere fast.

Samtidig så sikrer en fast rytme også, at dagen ikke skrider for jer, så han pludselig ikke har fået det måltid, som han skulle have eller ikke har fået sin søvn. Både mad og søvn spiller ind på humøret og overskuddet.

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 8-9 måneder er 14.5 times søvn i døgnet. Din dreng er i separationsfasen nu ,og det betyder, at han måske vil sove lidt mindre end vi lige umiddelbart synes han bør, og han kan også protestere lidt mod søvnen, fordi han hellere vil opleve og være med i de ting der foregår... men det er helt okay. Det ændrer sig igen.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan starte dagen senest kl 7-7.30 - så hvis han ikke vågner af sig selv, så må du gerne vække ham her. Det er hans stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen. Jeg ved ikke, om han skal i dagpleje eller vuggestue inden for nogle måneder, men i givet fald vil det være godt, at dagen ikke starter for sent, så hans rytme også kan passe med den hverdag, som I forventes at ville have der...

Det vil være rigtig godt, hvis han kan sove 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen: 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af ...

Annonce

... kop.

Puttes til formiddagslur, måske kl 9.45-10.. afhænger af, hvad tid han er stået op...

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30-14 - igen afhængig af, hvornår han er stået op fra formiddagsluren, og hvor lang den er.

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop

Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.15-19.30 og får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten 19.30-20 ...

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Som du kan se af dagsplanen, så vil det være godt med de to lure dagligt og faste spisetider - din dreng har brug for morgenmad, frokost og aftensmad, og derudover vil det være godt med et mellemmåltid formiddag og eftermiddag. Jeg anbefaler også et godnatmåltid i denne alder - dette måltid sikrer, at han ikke vågner om natten, fordi han er sulten. Derudover er det godt, hvis godnatmåltidet kan ligge adskilt fra aftenmaden og derfor ligger der et bad før godnatmåltidet.

Det vil være passende, at han får 3 flasker i døgnet nu og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han vil begynde at kunne sove igennem om natten.. han vil dog stadig godt kunne vågne og have behov for din hjælp, netop fordi han er i separationsfasen, men mælk om natten behøver han ikke mere :)

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé til, hvordan en dag kan skrues sammen med den alder din dreng har.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.