Svar: Dreng på 8 måneder har ingen rytme
5. februar 2020
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Jeg vil meget gerne hjælpe dig med en dagsplan, for du har helt ret i, at det kan være en god idé at indføre en nogenlunde fast rytme. Hvis I følger nogenlunde samme rytme hver dag, så vil din drengs indre ur indstille sig på dette. Det betyder, at han vil begynde at føle sult og parathed til at spise, når det er spisetid, så han vil spise bedre. Ligesom han naturligt velvære parat til at sove og dermed lettere kunne overgive sig til søvnen, når han puttes, fordi puttetidspunktet dagen igennem kommer til at ligge mere fast.
Samtidig så sikrer en fast rytme også, at dagen ikke skrider for jer, så han pludselig ikke har fået det måltid, som han skulle have eller ikke har fået sin søvn. Både mad og søvn spiller ind på humøret og overskuddet.
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 8-9 måneder er 14.5 times søvn i døgnet. Din dreng er i separationsfasen nu ,og det betyder, at han måske vil sove lidt mindre end vi lige umiddelbart synes han bør, og han kan også protestere lidt mod søvnen, fordi han hellere vil opleve og være med i de ting der foregår... men det er helt okay. Det ændrer sig igen.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan starte dagen senest kl 7-7.30 - så hvis han ikke vågner af sig selv, så må du gerne vække ham her. Det er hans stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen. Jeg ved ikke, om han skal i dagpleje eller vuggestue inden for nogle måneder, men i givet fald vil det være godt, at dagen ikke starter for sent, så hans rytme også kan passe med den hverdag, som I forventes at ville have der...
Det vil være rigtig godt, hvis han kan sove 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen: 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur, måske kl 9.45-10.. afhænger af, hvad tid han er stået op...
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30-14 - igen afhængig af, hvornår han er stået op fra formiddagsluren, og hvor lang den er.
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.15-19.30 og får derefter børstet tænder
Flaske og puttes til natten 19.30-20 ...
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Som du kan se af dagsplanen, så vil det være godt med de to lure dagligt og faste spisetider - din dreng har brug for morgenmad, frokost og aftensmad, og derudover vil det være godt med et mellemmåltid formiddag og eftermiddag. Jeg anbefaler også et godnatmåltid i denne alder - dette måltid sikrer, at han ikke vågner om natten, fordi han er sulten. Derudover er det godt, hvis godnatmåltidet kan ligge adskilt fra aftenmaden og derfor ligger der et bad før godnatmåltidet.
Det vil være passende, at han får 3 flasker i døgnet nu og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han vil begynde at kunne sove igennem om natten.. han vil dog stadig godt kunne vågne og have behov for din hjælp, netop fordi han er i separationsfasen, men mælk om natten behøver han ikke mere :)
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé til, hvordan en dag kan skrues sammen med den alder din dreng har.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske