Svar: Mælkeprodukter - 7 mdr.
23. januar 2020
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - det er et rigtig godt spørgsmål...
Der kom i 2015 nye retningslinjer omkring mælk til børn - og det anbefales, at børn ikke tilbydes komælk men kun modermælk eller modermælkserstatning det første leveår. Årsagen er, at komælk har et proteinindhold, der er ca. 3 gange så højt som modermælk og et meget lavt jernindhold. Der er dokumentation for, at for meget protein i spædbørnsalderen har betydning for udvikling af overvægt senere i livet.
Surmælksprodukter af sødmælkstypen (sødmælksyoghurt, A38 og tykmælk) kan gives stigende fra ½ dl. til 1 dl. fra 9 måneders alderen, som del af en varieret kost. Produkter med et højt proteinindhold (skyr, fromage frais, ymer, ylette) bør ikke gives før 2 års alderen.
Samtidig så anbefales det, at vi giver vores børn mad, som tager udgangspunkt i familiemaden, så de gradvist vænnes til at spise samme mad som den øvrige familie. Og retningslinjerne er, at "fra barnet begynder at spise familiens mad, så må det gerne få sovs, kødboller, lasagne og lignende" - selvom der er komælk i retten...
Da din datter er 7.5 måned, og da mængden af A38 ikke er ret stor - og da opskriften netop er lavet med A38 og ikke f.eks. Skyr, Ymer eller lignende, så tænker jeg, at du godt kan give hende havregrynsbollerne uden problemer. Også selvom hun ikke er 9 måneder endnu. Det er del af det at få lidt familiemad :)
Du skal naturligvis medtænke hendes samlede indtag af mad, som indeholder komælk. Det er ikke meningen, at hun pludselig skal tilbydes en masse ostesovs, sødmælk og lignende.. men at hun får lidt komælk/surmælksprodukt via de små brødhapsere, burde være helt okay :)
Fortsat god appetit - og dejligt at høre, at I er glade for opskrifterne i min bog :) Tak!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske