Svar: Småtspisende baby - 6 mdr.
22. januar 2020
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og tillykke med det halve år :)
Det lyder som om, at jeres datter er kommet rigtig godt igang med skemaden, og det er helt super for hendes alder, hvis hun ofte spiser ½-¾ dl. af gangen. Det er bedre at hun tilbydes lidt mindre og hyppigere måltider, end at hun spiser få og meget store måltider, det er altså bedre at hun spiser ¾ dl. to gange dagligt end 1.5 dl. på en gang...
Det er rigtig fint med de 3 måltider dagligt nu, og hun må også gerne begynde med lidt mellemmåltider. Du skal endelig udnytte, at hun har lyst til at sidde med mad i hånden, nyder at gnaske og gumle - og det er godt, at hun er så fint med mundmotorisk :)
Du skriver blandt andet: "Hun får mad, når hun vågner og MME herefter samt inden sine lure"... og du skriver også "... hun spiser sjældent helt op og bliver hurtigt sulten efter mælk herefter..." betyder det, at hun får to flasker - altså både efter maden, og før hun skal sove? Hvis det er tilfældet, vil det være rigtig godt, at du skærer ned i antallet af flasker. Ligesom det vil være godt med netop mellemmåltiderne nu. Du skal forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og flaske før hun skal sove. Det betyder, at der nogle gange godt kan gå et par timer mellem hendes hovedmåltider og flasken.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre indtil 6.30-7, hvor dagen begynder stille og roligt...
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Øllebrød eller grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos og vand af kop. Tilbydes også stadig flaske her...
Powernapper evt. eller den springes måske nogle dage over - det afhænger af, hvor lang middagsluren er...
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød og fisk i mosen. Vand af kop og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20.. tidspunktet kan dog godt være lidt senere, hvis hun har taget en powernap om eftermiddagen :)
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og begynder nu at kunne sove igennem uden mælk midt nat... Nogle børn vil også have en rytme, hvor de sover deres længste søvnstræk først, så hun f.eks. får flaske kl 20, sover til 02 tilbydes flaske her og derefter sover videre til 06, hvor hun så får flaske igen. En sådan rytme er også helt okay :)
Adskillelsen mellem skemad og mælk giver plads til begge dele i maven. Derudover er det som sagt godt med mad i hånden - og nogle gange kan det faktisk være en fordel, at du starter med lidt mad i hånden og så følger efter med lidt på en ske. Det at sidde og sutte, gnaske, gumle er med til at vise hende, at det er spisetid. Hun vil producere mere spyt og være mere parat til skemaden, når du så kommer med den...
Der skal tilsættes fedtstof og MME til al hjemmelavet mad. Der skal ikke tilsættes MME eller fedtstof til færdiglavede grødprodukter (med mindre der står på pakken, at det er uden mælk) og der skal ikke tilsættes fedtstof og MME til mos på glas.
Mæthed skabes hele dagen igennem og er en nødvendighed for at kunne sove igennem om natten. Når det er sagt, så er det dog samtidig vigtigt, at du forsøger at hjælpe hende til at sove om natten og ikke få små slurke mælk flere gange natten igennem. Det vil være et realistisk mål, at hun nu sover 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05... Jo mere hun "slatspiser" om natten, jo mindre vil hun naturligt indtage i dagtimerne, derfor er det vigtigt, at du hjælper hende med at få drømmemåltidet sen aften, så hun kan sove igennem uden mælk og at du samtidig er opmærksom på at tilbyde mange små måltider dagen igennem. Jf. dagsplanen :)
Det er fint, at I varierer mellem hjemmelavet og færdiglavet mad, og det er rigtig godt, at I gradvist lader hendes mad tage udgangspunkt i den mad, som I andre spiser. nogle børn har brug for en gradvis overgang, og det lyder fint, det I forsøger her. Nogle gange kan det være en fordel at blande den færdiglavede mad med den hjemmelavede, så hun f.eks. får hjemmelavet havregrød blandet med færdiglavet, for på den måde at vænne hende til grød med mere bid, ligesom du kan komme lidt af jeres egne mosede kartofler eller fint hakket kogt kylling i en færdigmos, som indeholder disse fødevarer i forvejen. Den færdiglavede mad er ofte meget blød og cremet i konsistensen, hvor den hjemmelavede mad giver lidt mere bid og tyggemodstand, så at blande det kan hjælpe hende til at finde ud af, at maden nu skal bearbejdes lidt mere. Du fortæller, at hun er meget interesseret i at spise selv og er godt med mundmotorisk, så det vil være super at forsøge at stimulere dette lidt ekstra - uden at det dog bliver for meget for hende, så hun føler sig presset og ender med at afvise maden helt... :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske