Svar: Nedtrapning af flasker - 10 mdr.
17. januar 2020
Alder:
10 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :)
Jeg vil anbefale, at I bibeholder 2 flasker indtil 12 måneders alderen, og derefter vil det være rigtig fint, at I begynder at trappe ud af drømmeflasken sen aften. Det vil være rigtig godt, at I netop trapper ud - så han tilbydes mindre og mindre, og på den måde vænnes til ikke at drikke så meget, men at kunne nøjes med mindre mælk i maven, for gradvist slet ikke behøve flasken mere.
Det vil være rigtig godt, at I nu begynder at indføre en godnatgrød om aftenen, gerne sammen med vand og/eller mme af kop, så han får noget ekstra her, som kan erstatte aften- og drømmeflasken på sigt, og så han fremadrettet efter godnatmåltidet blot kan puttes i seng med sin bamse, godnathistorie osv.
Den første flaske, I skal trappe ud af, er altså drømmeflasken, og når han bliver 13-14 måneder, kan I begynde at trappe ud af flasken før putning om aftenen. Igen ved at tilbyde ham mindre og mindre. Grøden I indfører nu vil måske gøre, at han allerede i stedet for 250 ml kan nøjes med 200 ml, og gradvist sætter I så mængden yderligere ned, så det bliver 180, 160, 140, 120 ml og han til sidst kan nøjes med den mælk, som han får sammen med godnatgrøden.
Det er vigtigt, at du indføre et ritual nu, som kan fungere godt fremadrettet - altså f.eks. indføre putteklud, puttebamse, slaskedukke, godnatsang, bestemte kærtegn, beroligende ord, på sigt en godnathistorie eller lignende. Og så bibeholder dette ritual, så når flaskerne trappes ud, så er alt i øvrigt, som det plejer at være. Det eneste han mangler er flasken - og han har egentlig ikke brug for den, fordi han jo er fyldt op med godnatgrød og mme/vand - og alt er genkendeligt og trygt.
Det er vigtigt, at I ikke erstatter mme i flasken med vand eller begynder at fortynde hans erstatning. Han skal ikke lære at drikke noget andet af flaske, men skal lære helt at sove uden, og det gør han ved, at I trapper gradvist ud over nogle uger... Man kan naturligvis også tage en kold tyrker, men det synes jeg vil være synd. Introduktionen af en godnatgrød kan dog godt være med til at gøre, at I kan skære ned i flaskerne allerede, så han fremadrettet ikke skal trappe ud af så stor en mængde, men allerede er vænnet til at drikke lidt mindre :)
Det er rigtig godt, at han spiser så godt om dagen og er rigtig god til også at drikke vand!
De fleste børn stopper helt med flasken i 15 måneders alderen :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske