Svar: Nedtrapning af flasker - 10 mdr.

17. januar 2020

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lene

Tak for dit brev :)

Jeg vil anbefale, at I bibeholder 2 flasker indtil 12 måneders alderen, og derefter vil det være rigtig fint, at I begynder at trappe ud af drømmeflasken sen aften. Det vil være rigtig godt, at I netop trapper ud - så han tilbydes mindre og mindre, og på den måde vænnes til ikke at drikke så meget, men at kunne nøjes med mindre mælk i maven, for gradvist slet ikke behøve flasken mere.

Det vil være rigtig godt, at I nu begynder at indføre en godnatgrød om aftenen, gerne sammen med vand og/eller mme af kop, så han får noget ekstra her, som kan erstatte aften- og drømmeflasken på sigt, og så han fremadrettet efter godnatmåltidet blot kan puttes i seng med sin bamse, godnathistorie osv.

Den første flaske, I skal trappe ud af, er altså drømmeflasken, og når han bliver 13-14 måneder, kan I begynde at trappe ud af flasken før putning om aftenen. Igen ved at tilbyde ham mindre og mindre. Grøden I indfører nu vil måske gøre, at han allerede i stedet for 250 ml kan nøjes med 200 ml, og gradvist sætter I så mængden yderligere ned, så det bliver 180, 160, 140, 120 ml og han til sidst kan nøjes med den mælk, som han får sammen med godnatgrøden.

Det er vigtigt, at du indføre et ritual nu, som ...

Annonce

... kan fungere godt fremadrettet - altså f.eks. indføre putteklud, puttebamse, slaskedukke, godnatsang, bestemte kærtegn, beroligende ord, på sigt en godnathistorie eller lignende. Og så bibeholder dette ritual, så når flaskerne trappes ud, så er alt i øvrigt, som det plejer at være. Det eneste han mangler er flasken - og han har egentlig ikke brug for den, fordi han jo er fyldt op med godnatgrød og mme/vand - og alt er genkendeligt og trygt.

Det er vigtigt, at I ikke erstatter mme i flasken med vand eller begynder at fortynde hans erstatning. Han skal ikke lære at drikke noget andet af flaske, men skal lære helt at sove uden, og det gør han ved, at I trapper gradvist ud over nogle uger... Man kan naturligvis også tage en kold tyrker, men det synes jeg vil være synd. Introduktionen af en godnatgrød kan dog godt være med til at gøre, at I kan skære ned i flaskerne allerede, så han fremadrettet ikke skal trappe ud af så stor en mængde, men allerede er vænnet til at drikke lidt mindre :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er rigtig godt, at han spiser så godt om dagen og er rigtig god til også at drikke vand!

De fleste børn stopper helt med flasken i 15 måneders alderen :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi