Svar: Spiser om natten - Ikke om dagen!

16. januar 2020

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære forældre

Tak for jeres brev :)

Og dernæst - stop med at slå jer selv oven i hovedet med tanker om, at I har gjort noget forkert. I har naturligt bibeholdt de 3 flasker for at sikre jeres datter de 400 ml MME dagligt, som er anbefalet - og ro på! :)

Da hun bliver 1 år nu, så er det dog en god idé at ændre lidt på antallet af flasker, og jeg vil anbefale jer, at I fjerner den flaske, som hun får kl 03. Den påvirker naturligt hendes indtag af morgenmad, og hun skal vænnes til ikke at drikke noget om natten, men i stedet lærer at sove igennem :)

Det betyder også, at I gerne må bibeholde flasken før putning og hendes drømmeflaske - og her er det faktisk en fordel, at hun ofte ikke drikker mere end 135 ml. Det gør, at hun ikke overfylder sig med mælk, og det vil på sigt sandsynligvis være lettere for jer at vænne hende helt af med flasken på disse tidspunkter, fordi hun netop ikke drikker mere end hun gør. Drømmeflasken trappes gradvist ud i løbet af en måned til halvanden og den sidste flaske før putning erstattes af lidt mælk eller vand af en kop.

Det betyder også, at hun naturligt på sigt skal lære at indtage sit behov i løbet af dagen og aftenen, men ikke længere får noget om natten - præcis som I er opmærksomme på det er dog en gradvis proces. De fleste børn stopper helt med flaske, når de er omkring 15 måneder... :)

Det er en udfordring, at hun ikke er glad for grød. Grød kan man lave på erstatning og på den måde sikres hendes behov for mælk/kalk osv. ved siden af flaskerne. Samtidig giver grød en god mæthed og ligger godt i maven. Det stabiliserer blodsukkeret og humøret og giver samtidig god søvn...

Med den alder hun har nu, så er det fint, at du forsøger med lidt minifras ligesom du også meget gerne må forsøge med f.eks. almindelige finhvalsede havregryn med lidt mælk på. Fra 1 års alderen må hun få 100 ml letmælk dagligt. Så selvom hun ikke er vild med grød, så kan det sagtens være, at hun vil være glad for havregryn med mælk - som jo også mætter osv. men som serveres koldt...

En anden mulighed er, at du laver klatkager til hende. Klatkager er i princippet grød, som du steger på panden. Du kan evt. blande grøden op med lidt vanilje, banan eller anden frugt, du kan også bare stege det rent eller blande æg i. Klatkager kan skæres i stykker og spises med gaffel eller med fingrene.. og på den måde kan hun stadig spise en form for grød.

Banan er også altid godt og kan godt erstatte en godnatgrød. Banan indeholder tryptofan, som stimulerer til dannelse af søvnhormoner, og derfor har det en god effekt før hun skal puttes. Banan kan serveres sammen med en kop lun mme eller letmælk... derefter kan hun få børstet tænder og blive puttet - og som sagt på sigt så gradvist vænnes til ikke at skulle have flaske mere...

Det er vigtigt, at I fjerner natflasken nu, og samtidig skal hun så tilbydes mere mad i løbet af dagen. Hun behøver ...

Annonce

... ikke spise store mængder, men lidt og tit vil være rigtig godt. En dagsplan kan se således ud:

Morgen: Klatkager eller havregryn til morgenmad, I weekenden må I også gerne give hende æg, pølser, skinke eller lignende - hvad I andre nu har lyst til at spise :)

Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, ½ hårdkogt æg, lidt rejer, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost - rester fra aftensmaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. Vand af kop.

Puttes til middagslur

Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, Vand af kop. Må også gerne få lidt surmælksprodukt med lidt revet frugt eller rugbrødsdrys som topping... eller måske lidt frugtmos/frugtgrød med MME/letmælk på, hvis du gerne vil øge hendes indtag af MME/mælk lidt...

Før aftensmad: Tilbydes lidt gnavegrønt i hånden imens aftensmaden gøres klar

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Udgangspunktet er den mad, som I andre spiser. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov, får lidt babymassage...

Tilbydes et godnatmåltid - klatkager, havregryn, en banan.. MME eller letmælk eller vand af kop. Får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten

Sen aften: Drømmeflaske.. og sover videre. Tilbydes ikke længere flaske om natten og drømmeflasken trappes ud om en lille månedstid...

Jeg vil ikke anbefale, at vuggestuen begynder at tilbyde hende flaske. Det er ikke meningen, at hendes behov for MME og flasker skal sættes op. Det er heller ikke nogen god idé, at I eller vuggestuen begynder at tilbyde hende komælk i stedet. Det er ikke fordi hun skal have en masse mælk, vand er den bedste tørstslukker. Lige nu er det derimod vigtigt, at hun hjælpes til at få mere rigtig mad i maven.

Måske skal tilbuddet om rigtig mad udvides. Det er meget få fødevarer, som hun ikke må få, så det er vigtigt, at I giver hende så varieret en kost som muligt og gerne forsøger med nye fødevarer, som hun måske ikke har fået før og derfor naturligt vil være mere interesseret i og nysgerrig omkring... Det kan også være, at du ved, at vise fødevarer føler hun ekstra tryghed ved, og så vil det være godt, at hun altid tilbydes noget kendt og trygt, så hun har noget at gå igang med at spise, når maden serveres. Hvis hun f.eks. er glad for brød, så kan hun altid få et stykke brød sammen med den øvrige mad, det samme, hvis du ved at pastaskruerne altid glider ned... Prøv at skabe tryghed sammen med nye fødevarer for at som det så kan motivere hende til at spise lidt mere :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!