Svar: Grød & mos samt manglende interesse for MME.

12. januar 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Nu hvor din dreng er blevet 6 måneder, vil det være rigtig godt, hvis du begynder at tilbyde ham skemad flere gange dagligt - det vil sige morgenmad, frokost og aftensmad. Derudover skal han også tilbydes mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Det betyder ikke, at han skal have store mængder af gangen, det er meget fint, hvis han spiser ½-¾ dl. af gangen, - netop så der stadig er plads til mælken. Og samtidig vil de hyppige måltider naturligt også give ham en større variation af fødevarer og det vil sikre god mæthed hele dagen igennem.

Da han ikke er stor fan af sine flasker, så vil jeg anbefale, at du lige nu tilbyder ham 5 flasker i døgnet og at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Det er, som du skriver, vigtigt at du ikke forsøger flaske igen og igen, fordi han så naturligt kan føle sig unødigt presset. Og da han ikke er glad for flasken først på dagen, vil det være fint, at det lige nu er formiddagsflasken, som du springer over og i stedet erstatter med et mellemmåltid. Han skal naturligvis have vand sammen med sin mad.

Det er vigtigt, at du holder igen med flaskerne i løbet af natten, så han ikke vænnes til at indtage sit væskebehov her og derfor ikke vil drikke om dagen. Du skal derfor forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og flaske før han skal sove - og som sagt lige nu 5 flasker dagligt. Det er helt okay, hvis drikker større flasker om aftenen end han gør om dagen.

Mit forslag til en dagsplan ser nu således ud:

Tidlig morgen 04.30/05: Flaske og sover videre indtil ca. 06, hvor han ofte lyder til at vågne af sig selv.

Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur direkte derefter - og det er helt okay, at han springer flasken over her.

Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er, og hvornår han står op af den...

Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort powernap

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, også her suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller ...

Annonce

... lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og begynder herefter at sove igennem til næste morgen tidlig, hvor han så tilbydes en flaske igen.

som du kan se, så har jeg lavet planen ud fra de tidspunkter, som du angiver at han normalt spiser - hans frokost ligger dog tidligere og han tilbydes flaske før middagsluren på det tidspunkt, hvor det lyder som om, at han nogle gange spiser frokost. Derudover er der i min plan også ilagt mellemmåltider selvom han stadig får 5 flasker i døgnet.

De hyppige måltider dagen igennem skulle gerne samlet begynde at give ham lidt mæthed og dermed sikre, at han ikke behøver søge flasken ekstra om natten. Samtidig vil rytmen være med til at sikre, at der stadig er plads til både skemad og mælk i hans mave...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Vællig er normalt ikke nogen god idé til småtdrikkende børn. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og det mætter derfor mere end modermælkserstatning. Hvis du tilbyder ham vælling i stedet for erstatning, så er der altså en sandsynlighed for, at han vil drikke mindre og dermed få mindre væske.. Når det så er sagt - hvis du har på fornemmelsen, at han ikke rigtig gider erstatning og er træt af smagen, så kan du naturligt godt forsøge med majsvælling, fordi det smager anderledes og måske vil han kunne lide smagen og derfor drikke mere.. det kan forsøges :)

Med hensyn grød som indeholder ris, så bør disse ikke gives dagligt netop på grund af ris (arsen). Retningslinjerne om, at barnet ikke bør tilbydes ris hver dag, gælder uanset om barnet tilbydes hjemmelavet mad eller færdiglavet mad. Derfor er det godt, at du er opmærksom på de færdige produkter, og at der f.eks. godt kan være ris i en fuldkornsgrød, speltgrød, aftengrød, ligesom der også kan være ris i forskellige grøntsagsretter, som du køber på glas.

Jeg vil anbefale at du tilbyder din dreng grøntsager om aftenen og stille og roligt begynder med kød og fisk i mosen. Det vil være rigtig godt, at du tager udgangspunkt i den mad som I andre spiser, fordi han så naturligt vænnes til at spise familiemad, og I på den måde kan spise det samme fremadrettet, så du ikke behøver lave flere forskellige retter :)

Men ja, hvis du vælger at give grød om aftenen, vil det være godt, at du giver ham grøntsagsmos med kød/fisk til frokost :) Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være færdigretter fra glas, som passer til børn på 6 måneder :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor