Svar: D-vitamin
17. december 2019
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Du må gerne fortsætte med D-vitamin, det er helt okay, selvom din dreng nu er 2 år gammel.
Det anbefales, at børn tilbydes 10 mikrogram d-vitamin-dråber dagligt, fra de er 2 uger til de er 2 år. Børn som er mørke i huden, og som går klædt, så de er dækket af tøj om sommeren, så de ikke får så meget sollys, skal fortsætte med D-vitamin hele barndommen igennem.
D-vitamin er med til at forebygge Engelsk syge - det der hedder Rakitis. Børn med Rakitis vil ofte have smerter i benene, de han være vækstretarderede og have forsinket motorisk udvikling og ofte har de også en vraltende, hjulbenet gang.
Derudover er D-vitamin vigtigt for udviklingen af knoglerne og også for barnets tænder - ikke bare mælketænderne, men også de blivende tænder. Hvis børn ikke får D-vitamin nok, så kan det give varige skader af både knogler og tænder...
Du kan godt give din dreng D-vitamin via kosten. Det findes hovedsageligt i de meget fede fisk som f.eks. makrel, laks, sild, ørred og lignende, og det vil være rigtige godt, hvis du kan give ham fisk flere gange om ugen til frokost, og hvis I kan spise fisk 2 gange om ugen til aften... Fisk indeholder også andre mange gode ting :)
Derudover får vi også D-vitamin fra sollys, men som du selv er inde på, så har vi ikke meget sol på disse breddegrader nu, og derudover skal man jo passe på med soleksponering, og de mindste børn skal beskyttes med solcreme og så vidt muligt ikke være ude i solen for længe af gangen...
Såå.. jeg er altså enig med apoteket om, at du fint kan fortsætte med D-dråberne lidt endnu. Det lyder som om, at det fungerer fint hos jer :) Hvis han ikke er mørk i huden, og han om sommeren bliver almindeligt eksponeret for sollys, og han generelt spiser godt og varieret, så behøver du ikke fortsætte med D-vitamin de næste mange måneder eller år frem... :)
Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke!
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske