Svar: Sutteflasker til ammebarn

17. november 2019

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lene

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint med 3 flasker dagligt - og det er super godt at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Når de ligger der, så giver de naturligt plads til mere rigtig mad i maven, samtidig med at de sikrer jeres dreng en vis mængde væske.

Udover sine flasker, så er det vigtigt, at du stadig bruger mme i hans grød og mos, så hans mad på den måde stadig energiberiges ekstra. Det vil sige, at al den mad, som du laver udelukkende til ham bør tilsættes mme. I takt med at han spiser mere og mere jeres mad, vil han naturligt få mindre grød og mos og mme den vej igennem, men f.eks. vil morgengrøden og en evt. godnatgrød stadig skulle indeholde mme. Giver du grød fra Semper, så er der mme i denne, og den skal blot laves på vand.

De fleste børn trives rigtig godt med 3 flasker i 8-9 måneders alderen, og i 10-12 måneders alderen vil det være rigtig godt med 2 flasker i døgnet. Det er forskelligt hvilken af flaskerne, der fjernes først. Nogle børn trives bedst med, at man fjerner flasken før middagsluren, så de begynder helt at undvære flaske om dagen, og så får de så flaske aften og sen aften. andre børn trives bedre med at bibeholde flasken før middagsluren og flasken om aftenen, og begynder så at kunne sove igennem om natten uden mælk. I må se hvad tiden bringer her.

Som udgangspunkt skal jeres dreng have lov til at regulere sit behov og det vil ofte være sådan, at han drikker lidt mindre af flasken før middagsluren - fordi han har spist rigtig godt op til denne, men at flaskerne om aften og sen aften er lidt større. Det vil sige, at han før middagsluren måske vil trives fint med 100-150 ml, men om aftenen vil han måske have behov for 2 flasker a 180 ml, altså lidt mere end han drikker lige nu, men ikke så store flasker på 240 ml...

Så måske vil det være et forsøg værd med en ny flaskesut, for at se om han så vil drikke lidt mere.. men det er ikke sikkert. Det kan også sagtens tænkes, at hans indtag lige nu er nedsat, fordi han er ...

Annonce

... forkølet, eller fordi han måske bare ikke er mere tørstig, og det er også helt okay. Bruger du mme i grød og mos, og giver du ham 3 flasker dagligt, så får han sit behov for mælk og kalk dækket fint den vej igennem. Derudover spiser han jo varieret og får på den måde sit behov for næringstoffer via maden :)

Hvis du synes, at han ligger lidt i underkanten af mme, så kan du komme lidt mme på en frugtmos eller ovenpå lidt øllebrød og på den måde sikre ham lidt ekstra :) Derudover er det vigtigt, at han tilbydes vand til og imellem måltiderne - vand er den bedste tørstslukker, og det er vigtigt, at han lærer at drikke vand. Hans indtag her tæller også med i hans væskebehov :)

En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder kan se således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, flerkornsgrød, øllebrød eller lignende. Vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med lidt kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, lidt godt kogte pastaskruer, små bidder af en frikadelle eller lignende (rester fra aftensmaden). Og få også stadig meget gerne lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos - evt. med lidt mme på, hvis hans indtag ikke er så stort. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes evt. en godnatgrød, men det lyder som om, at han måske ikke har behov for denne og det er helt fint. Det er bedre, at han drikker sin putteflaske, end at han spiser grød. Får børstet tænder, hvis han har tænder :)

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder