Svar: Kræsen baby - 8 mdr.
17. november 2019
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, og det er godt, at I har fået jeres dreng undersøgt. Det er også helt okay, at han mundmotorisk har brug for lidt mere tid - og det lyder som om, at du netop møder ham og forsøger at anerkende dette på bedste vis :)
Det er en god idé, at du forsøger at mundstimulere ham med tandbørsten, før du kommer med skeen. Men måske kan du nu forsøge at mundstimulere ham med lidt forskellig mad - ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe, kogte grøntsagsbuktter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Så han stadig starter med mad i hånden, kan sidde og smage, sutte, gumle og blive klar til at det nu er spisetid og samtidig også oplever at få forskelige smage og konsistenser ind i munden.
Du må også gerne en gang imellem forsøge med en frugtsut eller babyfeeder, så du kommer kogte grøntsager, frugt og bær i denne beholder og lader ham sidde med den. Det giver naturligt ikke samme træning, som at sidde med maden direkte, men det er bedre end ingenting, og han får på denne måde stadig fornemmelsen af forskellige smage, hvilket også kan appellere til hans nysgerrighed. Og så lærer han også at koordinere, altså føre hånden til munden, hvilket også er en øvelse i sig selv :)
Det er rigtig godt, at du stadig giver ham skemad. Det er vigtigt, at han får både grød og grøntsagsmos og ved siden af dette kan han så tilbydes små brødhapsere, små bidder af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), godt kogt pasta, bløde stykker frugt og grønt.. øvelse gør mester. Skemaden er vigtig fordi du kan energiberige denne ekstra og den giver ham naturligt ekstra mæthed, så han får det han har behov for, for at trives dagen igennem :)
Han er for lille til at kunne spise med en ske. De fleste børn er omkring 16 måneder, før de rigtigt kan finde ud af dette. Han vil dog stille og roligt i løbet af et par måneder begynde at kunne spise med en gaffel, men du skal stadig hjælpe ham maden på gaflen i starten. Du må dog gerne give ham en gaffel eller ske i hånden, når han spiser, hvis du oplever, at det hjælper ham til at spise. Men ellers er det rigtig godt, hvis han lige nu spiser med fingrene. Du vil sandsynligvis opleve, at han spiser med hele hånden, altså bruger hele hånden til at tage maden op med, men stille og roligt vil han begynde at bruge tre fingre - tommel, pege- og langefinger, og hen af vejen begynder han at spise med pincetgreb, hvor han kun tager mad op med tommel og pegefinger. Det tager tid, men han lærer det netop ved at sidde med maden i hånden og lige nu uden bestik :)
Det er rigtig fint, at du forsøger at variere mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad, og du må gerne kombinere det. Pas dog på med at starte med den hjemmelavede mad og så servere noget færdiglavet, hvis han afviser din mad. På den måde lærer han, at han netop kan afvise din mad og få noget andet i stedet... Hvis han lige nu foretrækker færdiglavet mad, så er det okay. Hvis han lige nu kan spise mad, som passer til børn på 6 måneder og endnu ikke mestrer mad til børn på 8 mdr, så giv ham det, som han kan spise - det vigtigste er at han spiser. Når det så er sagt, så er det naturligvis også vigtigt, at han stille og roligt vænnes til at spise hjemmelavet mad og mad som hen af vejen passer til hans alder.
Da han lige nu slet ikke kan finde ud af at spise noget med klumper, struktur og bid, så giv ham grød og mos, som du ved, at han kan synke og finde ud af at spise. Så han oplever succes, hver gang han tilbydes noget på en ske. Ved siden af skemaden kan han så tilbydes små hapsere og mad i hånden, så han på den måde også får noget, som kræver lidt mere tyggemodstand og bearbejdning i munden.
Du må gerne blande hjemmelavet og færdiglavet babymad, sådan at når du f.eks. giver ham grød, så blander du lidt havregryn eller lignende i den færdiglavede grød, som han er vant til at spise, men giver den lidt mere struktur, og stille og roligt kan den hjemmelavede havregrød så fylde mere og mere.
På samme måde, når du giver ham grøntsagsmos fra glas. Du må gerne tilsætte lidt af jeres eget kød eller fisk til mosen, komme lidt kogte ris, lidt af jeres pasta eller lignende i mosen, så han på den måde også gradvist vænnes til lidt mere bid - og igen til jeres mad og du på den måde kan trappe ham ud af den færdiglavede mad og mere og mere over på jeres mad, og han hen af vejen oplever at få det samme som I andre :) Du må alså lige nu meget gerne kombinere det færdiglavede med det hjemmelavede, som du nu tænker, at det kan passe sammen og uden at du skal stresse over det eller føle at du skal lave to forskellige retter, hver gang han skal spise :)
Det er en god idé at sætte ham i den høje stol, når det er spisetid. Når han sidder der, vil det være lettere for ham at spise selv, og han kan se jer, spejle sig i jer og det han ser at I forældre gør :)
Det er også en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at følge en helt fast dagsplan med faste spisetider, fordi det vil være med til at påvirke hans indre ur, så han bliver mere klar og parat til at spise, når det er spisetid. Derudover vil det skabe genkendelighed og tryghed, hvis du sætter ham i den høje stol og gør ham klar til måltidet på samme måde hver gang. Og så hjælper dagsrytmen også med at sikre, at han får tilbudt de måltider, som han har behov for - og det betyder ikke, at han behøver spise særlig store mængder hver gang. Det er dog vigtigt at han f.eks. ikke drikker mere end 3 flasker i døgnet og at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Drikker han mere mælk end dette vil det naturligt også kunne gå ind og påvirke og nedsætte hans appetit. Sammen med skemaden skal han have vand af kop.
Jeg har tidligere sendt dig en dagsplan, som rettet lidt til, nu ser således ud:
Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden, evt. i en frugtfeeder og du følger efter med lidt havregrød (blanding mellem færdigkøbt grød og hjemmelavet grød), vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, køb evt. frugtmos med spelt, ris eller lignende, som er med til at give en lille smule struktur, uden at der er tale om rigtigt bid. Suppler med små bidder af en blød bolle med smør, evt. smøreost. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan en middagsret på glas til børn fra 6-8 måneder. Suppler evt. med lidt rester fra aftensmaden og prøv også med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Prøv f.eks. med makrel i tomat eller rognpostej eller lignende... Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30...
Eftermiddag 15.30-16: Frugtmos med lidt mme på - så det gives som en gammeldags frugtgrød med lidt mælk.. Frisk blød frugt hånden og prøv igen med små bidder af en blød bolle med smør. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Start gerne med lidt kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden og lad ham sidde og sutte og gumle på det, og følg så efter med mos, hvor udgangspunktet er jeres mad. Det kan være kartofler, eller andre grøntsager, som moses godt, og der tilsættes lidt kød eller fisk - alt efter, hvad I spiser. Vælger I at give ham en middagsret fra glas, som f.eks. indeholder pasta, så giv ham lidt godt kogte pastaskruer (½) ved siden af, så han på denne måde får hjemmelavet mad, og I kombinerer det. Prøv at vælge retter, som ligner det I selv skal have, og så I netop kan kombinere de to ting. Vand af kop.
Får et kortvarigt bad og smøres ind med creme (vigtigt i forhold til hans børneeksem)
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.15-19.30, før børstet tænder (hvis han har fået tænder)
Flaske og puttes til natten ca 19.30-19.45...
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - det lyder som om, at det går fremad - og husk at to skridt frem og et tilbage er stadig frem, selvom det går langsomt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske