Svar: Ikke interesseret i skemad

11. november 2019

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Tine

Tak for dit brev :)

Det er rigtigt, at når børn får fuld flaske, så vil de ofte være lidt mere sultne og vise behov for skemad, før de fylder 6 måneder... men det er naturligt ikke altid, og det kan godt være, at jeres dreng har brug for lidt mere tid, hvilket også vil være helt okay. Det er dog rigtig fint, at du forsøger med lidt smagsprøver, - det behøver ikke være større måltider lige nu...:)

Hvor stærk er han i kroppen? Kan han sidde i høj stol? Det vil være en fordel, hvis du kan sætte ham i den høje stol, når du tilbyder ham skemad. Når han sidder der, så kan du sidde foran ham og han kan spejle sig i dig og i din mimik.

Hvordan er hans evne til at koordinere sine bevægelser? Du nævner, at du har forsøgt med en frugtsut.. mestrer han dette? Jeg spørger, fordi det vil være en klar fordel, hvis du kan give ham lidt i hånden, som han kan sidde med selv, sutte og gumle på. Når han får mad i hånden, så bliver han opmærksom på, at det er spisetid, det styrker ham mundmotorisk, der dannes ekstra spyt, han smager, fornemmer og bliver naturligt mere parat til at tage imod skemaden, når du så efterfølgende nærmer dig med den. Måske er det lige tidligt nok, men det kommer sandsynligvis i løbet af et par uger... :)

Hvor meget mælk drikker han? Det er super godt, at han tilbydes flaske op til hver lur - det vil være rigtig godt for rytmen og introduktionen af skemad. Og du skal forsøge at tilpasse skemaden sådan, at han tilbydes dette, når han vågner (naturligvis afhængigt af, hvor lange hans lure er) og så stadig tilbydes en flaske før søvnen. På denne måde sikrer du bedst mulig plads i maven til begge dele. Hvis han tilbydes flaske før skemad, vil mælken kunne mætte ham så meget, at han naturligt ikke har interesse for skemaden.

Jeg vil anbefale dig, at du forsøger med smagsprøver to gange dagligt - formiddag/frokost og aften. Prøv med lidt grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det være rigtig godt, at du som nævnt sætter ham i den høje stol, og så sætter du dig foran ham. Du skal skabe øjenkontakt mellem jer og holde fast i, at nu er det spisetid. Det gør du ved at verbalisere omkring maden og ved at lade ham spejle sig i dit ansigt. Du skal altså bruge din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Lyden "mam mam mam" gør naturligt at munden åbnes og han kan spejle sig i dig. Det skal køre i en nogenlunde jævn ...

Annonce

... strøm uden for mange pauser, så han ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting, men hjælpes til at holde fokus. Mister han koncentrationen, så er det naturligvis helt okay. Så giver du ham en lille pause, siger f.eks. "vil du have lidt at drikke", så får han lidt vand og så forsøger du med lidt grød eller mos på en ske igen.

Det lyder som om, at han har en tidlig rytme, når han sover dagens første lur omkring kl 08, og en dagsplan kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 08: Flaske og puttes til dagens første lur

Formiddag/frokost 10.30-11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping. Max ½ dl. og vand af kop. Start gerne med lidt bløde frugtbåde, agurk eller rugbrødsbjælker i hånden, og følg så efter med skemaden...

Flaske og puttes til middagslur ca kl 12

Eftermiddag 15.30-16: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften 17.30-18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos, må igen meget gerne starte med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og så følger du efter med lidt på en ske. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til natten 18.30-19

Sen aften 22-23: Drømmeflaske

Han skal naturligvis være under opsyn, når han sidder med mad i hånden, og du skal være meget opmærksom på, om han får bidt eller knækket stykker af. Hvis du er mest tryg ved at bruge frugtsutten lige nu, så er det helt fint :)

Det vil være rigtig godt, hvis du ikke forsøger mange gange dagligt, men i stedet forsøger at skabe en nogenlunde fast rytme - fordi hans indre ur så stille og roligt vil begynde at indstille sig på, at det er spisetid netop der, og det er dermed også være befordrende for hans lyst til at tage imod skeen.

Det gør ikke så meget lige nu, om han tilbydes færdiglavet babymad eller hjemmelavet babymad. Det vigtigste er, at du forsøger at skabe lidt rytme omkring måltiderne, så det bliver genkendeligt for ham - og at han spiser lidt. Som sagt er smagsprøver rigtig fint og spiser han ca ½ dl hver gang, så er det helt perfekt. Det skal nok komme - prøv ikke at stresse for meget over mængden lige nu. Han er stadig bare et lille myr :)

Pas også på med at sammenligne med storesøster.. børn er forskellige og forløbet med lillebror og spisning kan sagtens være forskelligt fra det du husker omkring hende, - og det er helt okay :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder