Svar: MME ift alder
13. oktober 2019
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Modermælkserstatning - det vil sige type 1 som er for børn i alderen 0-6 måneder, er et fuldgyldigt produkt. Det betyder, at det kan erstatte modermælken, så barnet kan leve udelukkende at dette - og det kan gives til barnet er 1 år.
Tilskudsblandinger - det vil sige type 2, som er for børn i alderen 6-12 måneder, gives som tilskud til anden mad - og barnet kan ikke leve udelukkende af dette. Det er også derfor det ikke må gives før 6 måneders alderen. Tilskudsblandinger indeholder ofte lidt mere jern end modermælkserstatning og kan have en anden proteinsammensætning, men ifølge Sundhedsstyrelsen, så er der ingen grund til at skifte til type 2, hvis barnet trives godt med type 1.
Der er således ingen problemer med, at du giver din dreng modermælkserstatning og bruger den erstatning, du allerede bruger i hans grød og mos. Så kender han også smagen og vil være mere tryg ved dette :) Du skal bestemt ikke smide det ud - altså med mindre at holdbarhedsdatoen er overskredet...
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Og rigtig god efterårsferie til jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske