Svar: Får han nok mælk? - 9 mdr.
1. oktober 2019
Alder:
9 mdr.
Kære L.
Tak for dit brev og fine korte spørgsmål :)
Ja, det lyder som om, at din dreng bliver fint dækket ind med mælk. Det er helt okay, at han nu selv begynder at vise behov for en flaske mindre i døgnet. De fleste børn vil omkring 10 måneders alderen trives med to flasker, og det er jo den alder, jeres dreng nærmer sig nu.
Ud over mælken i flaskerne (gerne ca 400 ml) så får han også mælk via grød og mos. Det anbefales, at du bruger mme i hans mad indtil han er 1 år gammel. Præcis som du allerede gør - så det skal du endelig bibeholde. Hvis han drikker meget lidt af sine to nuværende flasker, så kan du tilbyde ham lidt mme af en kop før middagsluren, så han stadig får lidt mme midt på dagen. Det kan serveres lunt eller koldt. Du kan også bruge mme som mælk på en frugtgrød og måske på den måde få lidt ekstra erstatning i ham. Det kan gives som mellemmåltid eller dessert efter grøntsager/kød/fisk...
Derudover så må han faktisk også gerne tilbydes lidt neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk, som du kan søde ved at komme lidt frugtmos, mosede bær eller revet frugt på som topping. Han må i 9 måneders alderen få ½ dl., og det kan så stige til 1 dl. ved 1 års alderen.
Han må også gerne tilbydes lidt sovs til aftensmaden nu, og det kan være godt at lave sovsen på fløde eller sødmælk, så længe han ikke er ældre.
Derudover må du gerne give ham ost. Ost er også en god og vigtig kilde til kalk, og han må gerne få ost i stænger, som han kan gnave, ligesom han kan tilbydes smøreost, revet ost på en varm ret eller lignende...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske