Svar: Får han nok mælk? - 9 mdr.

1. oktober 2019

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære L.

Tak for dit brev og fine korte spørgsmål :)

Ja, det lyder som om, at din dreng bliver fint dækket ind med mælk. Det er helt okay, at han nu selv begynder at vise behov for en flaske mindre i døgnet. De fleste børn vil omkring 10 måneders alderen trives med to flasker, og det er jo den alder, jeres dreng nærmer sig nu.

Ud over mælken i flaskerne (gerne ca 400 ml) så får han også mælk via grød og mos. Det anbefales, at du bruger mme i hans mad indtil han er 1 år gammel. Præcis som du allerede gør - så det skal du endelig bibeholde. Hvis han drikker meget lidt af sine to nuværende flasker, så kan du tilbyde ham lidt mme af en kop før middagsluren, så han stadig får lidt mme midt på dagen. Det kan serveres lunt eller koldt. Du kan også bruge mme som mælk på en frugtgrød og måske på den måde få lidt ekstra ...

Annonce

... erstatning i ham. Det kan gives som mellemmåltid eller dessert efter grøntsager/kød/fisk...

Derudover så må han faktisk også gerne tilbydes lidt neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk, som du kan søde ved at komme lidt frugtmos, mosede bær eller revet frugt på som topping. Han må i 9 måneders alderen få ½ dl., og det kan så stige til 1 dl. ved 1 års alderen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Han må også gerne tilbydes lidt sovs til aftensmaden nu, og det kan være godt at lave sovsen på fløde eller sødmælk, så længe han ikke er ældre.

Derudover må du gerne give ham ost. Ost er også en god og vigtig kilde til kalk, og han må gerne få ost i stænger, som han kan gnave, ligesom han kan tilbydes smøreost, revet ost på en varm ret eller lignende...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor