Svar: Erstatning - og alternativer

25. september 2019

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit korte præcise spørgsmål :)

Nej - jeres datter skal tilbydes enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er et år. Hun må ikke få sødmælk eller andre komælksprodukter, når hun ikke er ældre.

Årsagen til at man ikke må give komælk før 1 års alderen er, at komælk har et proteinindhold, der er ca. tre gange så højt som modermælk, og så har det også et meget lavt jernindhold. Modermælkserstatning er lavet, så det i sammensætning ligner modermælk mest muligt.

Med den alder jeres datter har, vil det være rigtig godt, hvis hun kan få 3 mælkemåltider i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at hvis du er hjemme om aftenen, så kan du stadig amme hende aften og sen aften - og far kan så forsøge at tilbyde hende modermælkserstatning før middagsluren. Dette kan gives via kop eller flaske.

Hvis far ikke kan få hende til at drikke mme af kop eller flaske, så kan du lægge den 3. amning tidlig morgen, så hun får sine tre mælkemåltider aften, sen aften og tidlig morgen og på den måde stadig får sit mælkebehov dækket, selvom hun ikke tilbydes mælk om dagen. Nogle gange kan du også vælge at lægge en amning ind om eftermiddagen, sådan at du sætter dig og ammer hende, når du kommer hjem fra arbejde, så I mødes omkring amningen efter at have været adskilt hele dagen. På den måde kan de tre amninger så ligge eftermiddag, aften og sen aften og hendes behov bliver stadig dækket.

Hvis du har skiftende vagter, så vil situationen naturligt være lidt anderledes...?

Modermælkserstatning smager meget forskelligt, så det kan være et forsøg værd at prøve med lidt forskellige slags. I kan med fordel forsøge at købe forskellige produkter på brik. Når mælken kommes på brik, så bliver den varmebehandlet, og det kan godt give en ...

Annonce

... lidt sødere smag, som mange børn godt kan lide. Samtidig kan I nøjes med at købe enkelte brikker, og der går således ikke så meget til spilde, som hvis I køber en hel dåse/pakke modermælkserstatningspulver.

Flere modermælksersatatninger findes som drikkeklare erstatninger på brik f.eks. Allomin, Nan, Baby & Me, Babymælk.. så I må forsøge jer lidt frem.

Der er også den mulighed, at I tilbyder hende vælling. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød, ofte lavet med majsmel, og det kan købes både neutralt og med smag af frugt. Det kan være et alternativ, hvis hun ikke kan lide smagen af erstatningen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Der er naturligvis også den mulighed, at du malker ud, så hun får din mælk på flaske. Da det lyder som om, at det er smagen hun ikke bryder sig om - men at hun godt kan finde ud af teknikken med at drikke af en flaske - så kan det nogle gange være en idé at bruge udmalket modermælk. Det kræver dog lidt ekstra overskud fra din side og kan naturligt være svært at få til at hænge sammen i hverdagen med arbejde osv. ...

Hun må ikke få soyadrik, risdrik, mandeldrik, havredrik og lignende - det har intet med mælk at gøre og indeholder ingen af de næringsstoffer, som hun har behov for. De kan derfor ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk.

Når hun bliver 9 måneder, så må hun begynde at få lidt surmælksprodukt af sødmælkstypen. Men hun må max få ½ dl. og denne mængde kan så stige til 1 dl. frem mod 12 måneders alderen. Det kan være f.eks. tykmælk eller A38 med 3.5 % fedtindhold. Hun må ikke få f.eks. skyr, fromage fra, ymer, ylette og lignende, fordi proteinindholdet er for højt og fedtindholdet for lavt.

Jeg håber, at dette hjælper jer lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - også når far overtager barsel, og du starter på arbejde igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor