Svar: Mad, mælk og søvn - 10 mdr.
25. september 2019
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter :)
Da din datter er 10 måneder nu - men født en måned før termin - så vil det i forhold til mælkeindtag være rigtig godt at finde en "middelalder", så hun korrigeret er ca 9.5 måned gammel. Det betyder, at hun vil have behov for 3 mælkemåltider i døgnet, altså tre flasker, og disse vil ofte ligge rigtig godt placeret før middagslur, aften og sen aften. Hun skal altså ikke længere tilbydes mælk om natten og heller ikke formiddag og eftermiddag.
Når hun bliver 2-3 uger mere, så vil det være rigtig godt, hvis du kan fjerne den ene flaske, det kan være flasken før middagsluren, så hun begynder at kunne undvære mælk hele dagen og i stedet indtager sit fulde behov via en kop her. Eller det kan være flasken sen aften, så hun efter at være blevet puttet skal lære at sove natten igennem uden flaske.
Når man går fra tre til to mælkemåltider dagligt, så er det forskelligt hvilket mælkemåltid barnet trives bedst med at man fjerner. Da din barsel slutter om en måned, så må du prøve at vurdere, om det vil være rarest for både din datter, og den der skal passe hende, at bibeholde flasken før middagsluren, fordi det vil hjælpe hende til at koble bedre fra og få sovet om dagen, eller om hun vil have behov for den ekstra flaske sen aften, fordi alle dagens oplevelser naturligt kan gøre det svært for hende at koble fra og finde ro om natten - og det kan flasken så hjælpe hende med.
De fleste børn indtager mellem 500-600 ml mælk i døgnet når de er 9 måneder gamle og dette sættes ned til ca 400 ml i 10-12 måneders alderen :)
Det lyder som om, at jeres datter sover to gode lange lure i løbet af dagen og jeg synes bestemt ikke, at du skal vække hende. Det er rigtig godt, at hun sover lange lure, for netop dagssøvnen giver hende ekstra kvalitetet af søvnen - hvilket nattesøvnen ikke gør på samme måde. Det er også sådan, at dagssøvnen kan reparere på en dårlig nattesøvn, det modsatte er ikke tilfældet.
Det lyder som om, at jeres datter begynder at kunne nøjes med to lure dagligt og du fortæller også, at hun om aftenen græder en del - efter bad og det kan tage rigtig lang tid at putte hende. Jeg vil derfor foreslå dig, at du i en periode forsøger at lægge badet ind midt på dagen, for på den måde naturligt forlænge hendes vågenperiode før middagsluren lidt. Hvis middagsluren på den måde kommer til at ligge lidt senere, så hun vågner senere af den, så vil hun bedre kunne holde sig vågen om eftermiddagen og vil ikke blive så ulykkelig om aftenen. Samtidig kommer I væk fra at hun om aftenen græder og at dagen derfor slutter dårligt for jer alle.
Jeg vil også anbefale dig, at I om aftenen forsøger at putte hende på værelset og ikke sidder med hende for længe i stuen. Hun er i separationsfasen nu og det betyder, at hun har det svært med adskillelse - og netop søvn er forbundet med adskillelse fra mor og far. Når putteritualet foregår i stuen og I derefter går til soveværelset, så kan hun opfatte det som om, at I forlader det trygge og dejlige og i stedet starter den svære separation og det vil hun naturligt protestere over. Derfor kan det være godt, at hendes flaske gives der, hvor hun skal sove.
Du kan enten sætte dig med hende ved siden af sengen, tilbyde hende flasken i din favn og så flytte hende fra dig, når hun næsten sover, holde hænderne beroligende på hende og hjælpe hende med at falde i søvn i sin seng. Du kan også vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen og tilbyde hende flaske der, hvis hun sover i soveværelset, så hun har dig helt tæt på, men stadig oplever at ligge ned, når det er sovetid. Og så kan du faktisk også tilbyde hende flasken direkte i tremmesengen, når hun skal sove. I givet fald er det vigtigt, at hendes hovedgærde er eleveret, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så madrassen i hovedenden løftes lidt op.
Det er langt bedre, at hun falder i søvn på denne måde end at hun græder sig i søvn om aftenen. Det vil være rigtig godt, hvis I kan nå dertil, hvor hun spiser af sin flaske, slipper flasken, smiler til dig og triller om på siden og sover - netop med dine hænder, kærtegn osv. så hun stadig kan mærke dig og fornemme, at du er der for hende. Og hun behøver sandsynligvis ikke bøvse af om aftenen mere med den alder hun har.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur, må gerne sovet 1-2 timer som nu. Lad hende endelig styre dette selv.
Frokost 11.30-12: rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, små stykker frikadelle, rejer mv. Og tilbydes også stadig grøntsagsmos - det kan være rester fra aftensmaden eller lidt mos fra glas. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Flaske og puttes til middagslur - og må her også meget gerne sove et par timer, som hun viser behov for.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Gøres klar til natten - når barselsperioden stopper, vil det være fint at hun igen får bad om aftenen her.
Flaske og puttes til natten 19-19.30...
Sen aften 23: Drømmeflaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød.
Jeg synes det er et forsøg værd at lægge et bad ind før middagsluren, så hendes vågenperiode midt på dagen bliver lidt længere, middagsluren kommer til at ligge lidt senere og hun kan nøjes med to lure dagligt.. MEN, hvis I fornemmer, at det ikke går, og hun trives bedre med sine 3 lure dagligt, så skal i naturligvis gøre det, som I fornemmer er bedst for jeres datter. Der sker dog ikke noget ved at forsøge og virker det ikke, så kan I gå tilbage til den nuværende rytme igen.
Håber I kan bruge ovenstående tanker og dagsplan lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
PS: Det lyder som om, at det er gået rigtig godt med ammestop og overgang til flaske - dejligt at det er lykkes for jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske