Svar: Mad og søvn, 7 mdr.
6. september 2019
Alder:
7 mdr.
Kære nybagte mor
Tak for dit brev og tak for dine søde ord omkring min brevkasse og mine bøger :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Du har fuldstændig ret, når du skriver, at der er en sammenhæng mellem jeres drengs opvågninger om natten og hans indtag af mad om dagen. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han spiser nok hele dagen igennem - og det er samtidig også en forudsætning for at spise nok om dagen, at han ikke får så meget mælk om natten, tingene hænger naturligt sammen. Derfor er det vigtigt, at I begynder at tilbyde jeres dreng mere grød og mos - frugtmos alene mætter ham ikke nok, han skal have mere mættende mad nu...
Da han er glad for "de søde", så vil det være en god idé at du forsøger med forskellige typer grød - og så bruger frugtmosen som topping. Så han stadig får noget af den frugtmos som han er glad for, men så du samtidig også giver ham grød, så han vænnes til at spise dette. Det er rigtig fint med lidt bløde frugtbåde osv. i hånden, det kan give lidt adspredelse og opmærksomhed samtidig med at det også stimulerer ham mundmotorisk, og ved sidden af dette skal du så forsøge at få nogle skefulde grød i munden på ham :)
Det samme gælder grøntsagsmosen. Det kan være en fordel, at du forsøger med de lidt sødere grøntsager - f.eks. sweet potatoes, græskar, gulerødder, pastinak... rodfrugter bagt i ovnen kan være gode at bruge til mos, fordi det netop får sødmen frem, når de bages - og han kan også få bagte rodfrugter i hånden at sidde med og gumle på, så han både får det som mos og som "hånd-mad".
Derudover skal han også have kød og fisk, men da det lyder som om, at det er svært for ham helt at håndtere dette, så giv ham kun ganske lidt. Det kan være en tsk hakket kød eller fisk i en dl. mos, så han gradvist vænnes til det. Har han mod på og virker han parat til at få lidt bagt laks eller måske indmaden af en frikadelle direkte ind i munden, så må I også gerne give ham dette.
Varier gerne mellem jeres hjemmelavede mad og den færdigkøbte mos på glas, så han får lidt af begge dele og oplever lidt forskellig smag og konsistens. Færdiglavet babymad kan nogle gange virke lidt "sødt" i smagen, fordi varmebehandlingen kan fremhæve sødmen, og det kan derfor også være en god måde at få ham til at spise mere på, at du netop forsøger med lidt færdigretter. Hvis han har svært ved helt at kapere konsistensen, så vil det være fint med middagsretter, der passer til børn i 6 måneders alderen.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme ham 4 gange i døgnet nu - og jeg anbefaler, at disse amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at du ikke længere skal ammes om formiddagen og heller ikke eftermiddag og midt nat. I stedet skal han om dagen tilbydes mellemmåltider og vand af kop her, og om natten skal han nu sove ca 5 timer uden mælk...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og puttes derefter over i slyngevuggen, hvor han sover videre til dagen begynder mellem 06-07...
Morgen 7-7.30: Grød med frugtmos som topping
Formiddag 8.45-9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 14.30-15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Sover en lille kort 3. lur - og skal ikke ammes først
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet jeres mad eller middagsret fra glas. Suppleres med kogte/bagte grøntsager i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl 19.30-20
Sen aften 22-23: Ammes og sover videre til næste morgen kl 04/05, hvor han ammes igen, og sover videre...
Du må meget gerne variere mellem de forskellige grødtyper som risgrød, majsgrød, quinoagrød, hirsegrød, boghvedegrød, havregrød og øllebrød, så han får variation her - og gradvist på den måde vænne ham til at spise mere grød og på sigt grovere grød som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Fordi det både mætter mere, men også er vigtigt for at holde hans mave igang naturligt.
Brug den frugtmos som han er glad for som topping, og prøv at vænne ham til at få et par skefulde ren frugt og et par skefulde ren grød og så et par skeer blandet grød og frugt, så han vænnes til at spise mere grød og mindre frugt :)
Prøv at erstatte amningen om formiddagen med et mellemmåltid i stedet og skab på den måde også bedre plads i maven til grøntsagsmosen, når det så er frokosttid. Hvis han er ammet kl 9, spiser 90 gram frugtmos kl 10, så vil det godt kunne tage pladsen og lysten væk fra mosen kl 11-11.30.. Ved at fjerne amningen og rykke mellemmåltidet frem, så får du skabt bedre plads i maven til frokosten.
Det samme gælder om eftermiddagen, hvor det er vigtigt, at du ikke kun tilbyder ren frugtmos, men giver ham flerkornsgrød, som kan mætte ham lidt mere... Og han skal ikke ammes eftermiddag (hvis du gør det), hvilket også vil give bedre plads i maven til grøntsagsmosen om aftenen.
Han må gerne sove 3 lure dagligt, det er helt okay :)
Det er vigtigt, at du efter amning om aftenen putter ham fra din favn, før han sover helt. Det er vigtigt, at han ved at han puttes i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover - så han ikke falder i søvn i din favn. Det er rigtig godt, at hans seng er koblet til jeres seng, fordi det giver dig mulighed for at berolige ham med dine hænder og kærtegn i løbet af natten. Du kan også vælge at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen om aftenen og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Det er dog vigtigt, at du sørger for, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Han skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Og sen aften kan du så amme ham igen - og derefter flytte ham over i egen seng, som er koblet til din seng.
Fordelen ved at lægge dig med ham i dobbeltsengen er, at han her vænnes til at falde i søvn liggende og liggende stille - altså lære at sove uden at han skal vugges eller trilles...
Du kan med fordel også bruge barnevognen om dagen, for på den måde at vænne ham fra at skulle være i favn og vænne ham fra at skulle have brystet for at kunne sove. Om formiddagen skal han puttes uden amning først, og også til hans middagslur kan han godt blive ammet og derefter blive puttet i sin barnevogn, så han vænnes til at sove på afstand af dig. Det kan nogle gange være en god idé at vænne ham fra bryst og favn først, og så derefter vænne ham til at sove uden bevægelse - så han ikke fra den ene dag til den anden skal undvære alt det, som han har lært og som lige nu gør ham tryg. Derfor tænker jeg også, at når han efter amningen om natten kl 04/05 sover bedre og længere ved at komme i slyngevuggen, så kan I godt bibeholde dette lidt endnu. Det er trods alt vigtigt, at holde fast i at dagen ikke starter før kl 06-07...
Så han skal fyldes op med mere mættende mad i løbet af dagen og det vil være rigtig godt hvis du kan give ham grød sammen med den frugtmos, som han er glad for - og på de tidspunkter, hvor han normalt netop spiser store mængder frugtmos. Så du her udnytter, at han er sulten og parat. Det vil også være godt, at du skaber lidt mere appetit til grøntsagsmosen til frokost ved at fjerne amningen om formiddagen. Og så vil det være rigtig godt, at du bevidst arbejder på at adskille bryst, favn og søvn :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske