Svar: Vores datter er selektiv med maden og gider ikke rigtig kød

5. september 2019

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mødre

Tak for jeres brev og alle jeres tanker og fine beskrivelse af jeres lille datter :)

I beskriver en pige, som lyder til at trives rigtig godt. Hun er kommet rigtig godt ind i vuggestuen, går et dejligt sted, hvor de er opmærksomme på hende og hendes behov - og naturligt også opmærksomme på hendes madindtag i løbet af dagen. Hun er en glad pige, hun leger, kravler, rejser sig ved ting, kommunikerer rigtig godt med sine omgivelser og lyder til at være en pige igang med en sund og god udvikling! Hold fast i det :)

I skriver, at I især er bekymrede over hendes manglende indtag af kød, og det lyder som om, at I har forsøgt med mange forskellige typer af kød og forsøger at servere det på forskellig vis. Det er rigtig fint, det kan jo være, at der pludselig er noget, som hun viser sig gerne at ville spise :) Når det så er sagt, så kan jeres datter godt få sit behov for protein, jern og forskellige næringstoffer dækket, selvom hun ikke spiser kød. Hvis hun spiser lidt forskellige kornprodukter (grød og brød), bælgfrugter, grøntsager, nødder og frugt, og derudover meget gerne ost, mælk, mælkeprodukter og æg, så er hun faktisk ret godt dækket ind. Og hvis I så måske også kan få hende til at spise lidt fisk, så ville det være rigtig godt - I kan f.eks. forsøge med smørbart fiskepålæg, fiskefrikadelle, rødspættefilet, makrel, torskerogn, rejer osv. for at se om hun vil spise noget af det…

Måske viser det sig, at jeres datter er "semi-vegetar", så hun ikke spiser kød... og hvorvidt kosten er tilstrækkelig, når man spiser vegetarisk afhænger helt af, i hvilken grad animalske produkter fravælges. Hvis det kun er kød, hun vælger fra, så er det ofte ikke noget problem.... Viser det sig på sigt, at hun vælger flere og flere ting fra, så kan I overveje at give hende en multivitamintablet, som indeholder B12-vitamin, D-vitamin, jern og zink... men lige nu lyder det som om, at hun spiser lidt af det hele og godt kan blive dækket ind :)

Det er super skønt, at institutionen har deres egen kok, som laver mad til børnene. Det giver naturligt ofte en større variation af måltider, det viser at mad og måltider er noget man prioriterer, og så vil børnene ofte også elske at spise sammen og kan spejle sig i hinanden. Så i takt med at jeres datter vænner sig til at være mere i institutionen, og de der tager det stille og roligt, så tænker jeg, at hun naturligt vil begynde at spise mere og efterligne det, hun ser de andre børn gøre...

Derhjemme er ...

Annonce

... det rigtig godt, at I på samme måde prioriterer måltiderne og at spise sammen. Det er vigtigt, at det er hyggeligt at spise, at der er en god stemning ved bordet. Hvor sidder jeres datter placeret? Sidder hun f.eks. ved bordenden med en mor på hver side, kan det være en god idé at bytte plads. Hvis hun sidder sådan, så har hun jeres øjne på sig og vil naturligt være meget bevidst om, at I kikker på hende, måske drøfter I, hvad I skal gøre, hvad næste skridt skal være. Det kan være en god idé at flytte lidt rundt, så hun ikke på samme måde er i fokus, og så hun får lidt mere madro. Hun bliver naturligt mere og mere bevidst, og ved derfor godt, at når hun lukker munden, så gør det noget ved jer - og det bliver naturligt også mere og mere spændende at undersøge dette. Prøv derfor at skabe så meget ro omkring måltiderne som muligt.

Sørg for faste spisetider, fordi det er med til at påvirke hendes indre ur og hendes fornemmelse for sult/mæthed, så hun faktisk er parat til at spise, når I sætter jer til bordet - og derfor så naturligt spiser mere.

Sørg for at hendes mellemmåltider er sunde, og pas på med små snacks, som kan fylde i maven, og tage appetitten op for den egentlige mad... Vær opmærksom på hendes indtag af mælk. Hvis hun får 350 ml mælk dagligt (mm, letmælk, surmælksprodukt), det hele tæller med, så vil hendes behov være dækket ind. Drikker hun meget mere end dette, så kan det fjerne pladsen og lysten til den rigtige mad :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Da hun er glad for rugbrød, så brug gerne grøntsagsmos (evt. blandet med lidt kød eller fisk) som smørbart pålæg. Giv hende også gerne "gnave-mad" i hånden. Det kan godt være en lun frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt kylling eller lignende. Hvis I triller tur med barnevognen forbi en slagter eller fiskehandler, som sælger kød- eller fiskedeller, så prøv at købe en på turen og giv hende den i hånden - og lad hende spise den imens I triller videre. Nogle gange kan en helt ny situation på denne måde gøre, at hun faktisk spiser sin delle uden problemer... Og derhjemme gør det så ikke noget, hvis det kun er rugbrød med lidt smør, som glider ned :)

Det er helt normalt at små børn kan spise selektivt, det vigtigste er, at hun spiser lidt fra alle fødevaregrupper og det vil ofte være en god idé at se på hendes indtag over flere dage og ikke kun i løbet af en dag.... :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre, og at det også giver jer begge lidt ro med på vejen:) Fortsat god appetit og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor