Svar: 4 mdr søvn og mad

8. januar 2019

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Alfreds mor

Tak for dit brev og den fine beskrivelse af hele jeres forløb og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig og svare på dine spørgsmål...

Det lyder som om, at jeres dreng har behov for mere mad. Når han vågner og melder sig om natten og dier hos dig stort set hele natten igennem, så lyder det ud fra din beskrivelse, som et reelt behov og mere end en vane... Og det vil være rigtig godt, hvis hans mæthed derfor kan skabes om dagen - det er en forudsætning for at kunne undvære brystet om natten :)

Vælling anbefales ikke til børn før 6 måneders alderen, men jeg forstår godt, hvorfor I har valgt at forsøge med vælling - og hvis I vælger at bibeholde vælling, så vil jeg anbefale, at I ikke giver mere end én flaske i døgnet. Vælling er en tilskudsbladning og i princippet ikke noget børn har behov for - I kan i stedet starte med lidt grød :)

Jeg anbefaler, at man starter op med grød om dagen f.eks. til frokost. Det er min erfaring, at hvis man starter om aftenen, så vil man ofte opleve modsatte effekt end ønsket, - at barnet faktisk sover mere uroligt om natten, fordi maven arbejder på højtryk for at nedbryde den fastere føde. Og det kan godt være dette, som er problemet med vællingen hos jer, og derfor at det ikke virker...

I bør tidligst begynde med skemad, når jeres dreng er 4 måneder = 17 uger gammel. Det vil i begyndelsen være tale om smagsprøver og I kan f.eks. begynde med lidt grød af majs, hirse, boghvede... Grøden skal være cremet og mild i konsistensen i starten og derudover skal han have mælk, som han plejer. Ud over hans alder, så er det vigtigt, at han også i øvrigt virker parat til at skemad - det er f.eks. vigtigt, at han kan holde hovedet, åbner munden bevidst for skeen, at han viser interesse for skemaden, ligesom det også er vigtigt, at hans mave fungerer og han virker parat til fastere føde.

Du fortæller, at du både ammer og giver flaske, og det kunne være en overvejelse værd, om du vil øge hans indtag af erstatning i løbet af dagen. Modermælkserstatning mætter normalt mere end modermælk. Jeg har engang lært, at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Det betyder, at børn der ammes, ofte spiser lidt hyppigere end børn, der får flaske. Derfor vil man nogle gange godt kunne opleve, at børn sover et lidt længere stræk, ligesom der kan gå lidt længere imellem måltiderne, når barnet får en flaske med modermælkserstatning end barnet gør på en amning..

En måde at give jeres søn ekstra mæthed på - før han bliver helt parat til skemad og vælling - kunne derfor være at tilbyde ham ekstra erstatning. Samtidig er modermælkserstatning lavet, så det passer til hans alder, så hans mave kan følge med samtidig med, at han får de næringsstoffer, som han har behov for.

Det vil sandsynligvis være nødvendigt at bibeholde Movicol Junior, og det er rigtig fint. Du nævner, at han får Lefax dråber - jeg har slået disse op og kan se, at de ikke anbefales til gravide og til børn under 12 år, da der ikke foreligger tilstrækkelige undersøgelser. Jeg vil derfor ikke anbefale jer, at give jeres dreng disse med mindre det er aftalt med jeres læge :)

Det er rigtig godt med Grøn Allomin, ...

Annonce

... det er en fin erstatning, som indeholder alle de næringsstoffer jeres dreng har behov for, og samtidig virker den også mod fordøjelsesbesvær og mavekneb. I kan dog overveje at prøve Allomin Syrnet SensiPro (den gule), fordi den indeholder lactobacillus reuteri, som er mælkesyrebakterier, og det vil evt. have en gavnlig effekt på jeres drengs mave. Det er vigtigt, at I nedkøler vandet til ca. 40 grader, før I blander erstatningen. Hvis vandet er for varmt, vil det ødelægge mælkesyrebakterierne. Jeg vil anbefale dette fremfor Lefax-dråber...

Dagsplanen I sender ser umiddelbart rigtig fin og alderssvarende ud. Når I på et tidspunkt starter op med lidt skemad, kan dette med fordel lægges ind omkring frokost - og mit bud ser derfor således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre

Formiddag 9-9.30: ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur ca. kl 12 som nu

Eftermiddag 14.30: Ammes/flaske og sover dagens 3. lur meget gerne med gåtur i barnevognen som I ofte gør nu :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 18: Ammes/flaske og sover en 4. lur. Da han sover meget korte lure dagen igennem, er det helt okay, at han har brug for en ekstra lur her...

Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 21-21.30

Sen aften 24: Ammes/flaske og sover videre

Midt nat 03: Ammes/flaske og sover videre

Som du kan se, så er der en del "system" i denne dagsplan - amning/flaske indgår altid som en fast del af hans putteritual og på sigt, vil det være rigtig godt, at skemad tilbydes, når han f.eks. vågner. Lige nu vil han naturligt stadig kunne have behov for ekstra amninger i løbet af dagen, fordi han søger at få tørsten slukket, men hvis du begynder at tilbyde ham mere flaske, og han via mme får mere mæthed, så vil antallet af amninger om dagen naturligt nok blive sat ned, og det vil generelt passe, at han skal spise ca. hver 3-4 time døgnet rundt. Det at du ammer så meget som du gør, ser jeg altså umiddelbart som et behov for ekstra mælk/mad...

Når det så er sagt, så har han dog også en alder, hvor han naturligt vil lade sig forstyrre, når han spiser om dagen. Han er så opmærksom på verden og på hvad der sker omkring ham nu, at han let lader sig forstyrre, når han spiser hos dig. Han dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper, pludrer, tager fat og slipper - kikker efter far, som kommer ind i stuen - og så er det pludselig mere interessant at følge med i, hvad der sker, end det er at spise. Det kan gøre, at han kommer ind i en rytme, hvor han får tendens til at "slatspise" lidt hele dagen igennem og aldrig rigtig får taget godt nok fra - og hvis han ikke spiser nok i dagtimerne, så vil han naturligt søge det ekstra om natten. Derfor er det også rigtig godt, hvis du om dagen kan hjælpe ham til at spise effektivt ved brystet, gerne skifte ammestilling undervejs i amningen, så han hjælpes til at "tømme" så effektivt som muligt ...

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". Den guider dig igennem fra de første smagsprøver til jeres dreng er igang med familiemaden - og dækker alderen 4 - 18 måneder.. :)

Håber du / I kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor