Svar: Kan mit barn tage for meget på?

7. januar 2019

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære du

Tak for dit brev og tusind tak for de rosende ord til mig om mine svar :) Det er rigtig dejligt at høre, at du synes, jeg svarer individuelt og tager hensyn til hver enkelt familie - for det forsøger jeg naturligt at gøre - så tusind tak for det :)

Det er rigtig godt, at du forsøger at holde mængden af skemad på et niveau, som levner plads til mælken. Mælk udgør stadig størstedelen af din datters indtag, og mælk efter skemaden er både med til at holde maven igang og også med til at hjælpe hende til en bedre søvn, når hun så efterfølgende puttes. Det er derfor bedre, at du tilbyder hende ¾ dl. grød eller mos, vand af kop og så ammer hende, før hun skal sove - end at du tilbyder hende 1.5 dl. grød eller mos, og hun så afviser brystet eller ikke drikker nok, når hun lægges til.

Hun er en fysisk stor pige, og hendes væskebehov er naturligt derfor også stort - hvorfor hun naturligt vil have behov for en del mælk via dig. Selvom hun tilbydes vand af kop sammen med skemaden, så vil det være små mængder, hun indtager her, når hun ikke er ældre end hun er. Det er også sådan, at din mælk er forskelligt sammensat, så den første mælk hun får fra dig er meget vandholdig og dermed tørstslukkende. Derfor kan hun nogle gange godt melde sig, fordi hun egentlig er tørstig og her vil hun naturligt die kortvarigt. Andre gange vil hun så have behov for et egentligt måltid, hvor hun spiser i længere tid og "tømmer" brystet rigtig godt.

Hun bør tilbydes 6 hovedmåltider ved brystet - altså ammes 6 gange, hvor hun tager rigtig godt fra. Derudover kan hun godt have behov for en tørstslukker en gang imellem, og alt efter hvor varmt det her, hvor meget hun tumler rundt osv. kan hendes behov for tørstslukkere naturligt godt variere. Derfor kan 9 amninger i alt sagtens være helt normalt og et reelt behov, men det kan også sagtens være sådan, at du nu kan begynde at skære lidt ned i antallet af amninger - i hvert fald vil det ofte være sådan, at I takt med at hun tilbydes mere og mere skemad og drikker vand af kop, så vil det være rigtig fint, at du skærer ned i antallet af amninger. Og generelt vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og brystet, før hun skal sove. De ca. 7 amninger du nævner, lyder helt alderssvarende - jf. nedenstående dagsplan, så er der stadig en del amninger fordelt over døgnet :)

Det kan godt være, at hun så småt er ved at være parat til 3 skemåltider dagligt, så hun starter stille og roligt op med lidt morgengrød. Hun lyder til at tage godt fra, og det kan være bedre, at du tilbyder hende et ekstra skemåltid end at du øger mængden af skemad i de to måltider, som hun allerede får. Igen fordi det giver bedre plads til mælken, men også fordi det giver dig mulighed for at variere hendes indtag lidt mere, så hun gradvist tilbydes lidt flere forskellige former ...

Annonce

... for grød og mos og dermed får flere forskellige næringsstoffer.

Mit forslag til en dagsplan kunne derfor se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 8: Tilbydes lidt grød, hen af vejen kan du komme lidt frugtmos på som topping for at variere lidt mere. Vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Tilbydes lidt grød (anden type end om morgenen) eller lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til dagens 3. lur. Hun kan sagtens have behov for amning både når hun vågner af sin middagslur og før hun puttes til dagens 3. lur - og det er helt okay, at du ammer hende af to omgange her :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, udgangspunktet må gerne være de grøntsager, som I andre spiser. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20-21 - tidspunktet afhænger af, hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er.

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover videre

Midt nat 03: Ammes og sover videre. De fleste børn vil stadig i 5 måneders alderen have behov for en amning midt nat. Kan hun sove 5-6 timer uden mælk aften og nat, er det helt okay. Det må hun meget gerne. Nogle børn har også en rytme, hvor de f.eks. ammes kl 20, sover til 02, ammes igen og sover videre.. Det er også rigtig fint :) Kan hun sove 5-6 timer uden mælk om natten, er det også rigtig dejligt for dig!

Du skal være opmærksom på, at din datters alder og udvikling kan gøre, at hun om dagen let lader sig forstyrre, når du lægger hende til brystet. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at koncentrere sig, når hun dier - evt. skifte ammestilling undervejs, så hun tager fat og dier længere tid på brystet, så du sikrer dig, at hun får mælk nok og derfor ikke behøver søge det ekstra om natten :) Det kan dog også sagtens være, at hun er så fysisk stor nu og har så godt et sug/vakuum, at hun fint kan tømme et bryst på 5 minutter :)

Jeg er ikke bekymret for din datters vægt. Hun har fordoblet sin fødselsvægt (og lidt til:)) og det super fint, når hun nu er 5 måneder gammel. At hun pludselig har øget sin vægt ekstra hænger sandsynligvis sammen med, at hun har glæde af skemaden, optager næringen rigtig godt og at du netop er begyndt med skemaden på det helt rigtige tidspunkt. Samtidig ammer du jo også stadig rigtig meget, så hun har de sidste par uger fået ekstra meget mad/næring - og derfor taget ekstra på. Det vil sandsynligvis ændre sig lidt igen i takt med at hun ændrer rytme, og også begynder at trille mere omkring og bruge sig selv mere og mere motorisk. Jo mere aktiv hun er, jo mere energi vil hun naturligt også forbrænde, så på den måde ændrer vægten sig naturligt også fremadrettet :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor