Svar: Opfølgning på skemad 7 mdr.

6. december 2018

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver igen - og jeg vil meget gerne svare på dine spørgsmål :)

Jeg vil dog også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad" - I den guider jeg dig igennem måned for måned, med dagsplaner, opskrifter og forslag til, hvordan du gradvist kommer fra den blendede grød til mad i stykker og familiemaden. Den går fra 4-18 måneder - og det vil være godt at få fat i nyeste udgave. Der står 3. udgave, 1. oplag 2018 i kolofonen :)

Nu hvor din dreng bliver 7 måneder, så vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at tilbyde ham de lidt grovere grødtyper som havregrød og flerkornsgrød. Når grøden er laver af flager og kerner, så får den naturligt lidt mere struktur og lidt mere bid og det er med til at vænne ham til at spise mad, som ikke er blendet og cremet i konsistensen.

Når du tilbyder ham frugt som topping eller som mellemmåltider, så må du meget gerne variere mellem forskellige typer frugt og bær. Du kan lave frugtmos selv, du kan også købe det færdiglavet - evt. kikke efter produkter, som er tilsat f.eks. spelt eller lignende, fordi det også er med til at give frugten lidt struktur i munden.

Det vil også være rigtig godt, at du tilsætter kød og fisk til hans grøntsagsmos, ligesom han meget gerne må begynde at få lidt kogte ris og lignende. Selve mosen må stadig gerne være blendet/cremet, men ris, kød, fisk vil naturligt kunne give ham lidt bid og fornemmelse for, at maden ikke altid bare kan tygge og stille og roligt kan du så lade kød og fisk udgøre en større del, og dermed give lidt mere tyggemodstand - og når han kan finde ud af dette, så kan du begynde at mose nogle af grøntssagerne med en gaffel, så mosen stille og roligt bliver gjort gradvist grovere. Det er altså lige nu et spørgsmål om at vænne ham til at maden generelt får lidt mere struktur :)

Frugt bruges som topping og som mellemmåltid og du må også meget gerne give ham bløde frugtbåde i hånden. Der er ikke nogen faste mængder på hvor meget han skal have af de forskellige fødevarer - det er dog en god idé, hvis du kan forsøge at variere lidt mellem grød, grøntsager, kød, fisk, frugt og bær. Jo mere variation jo bedre. Hvis han kun spiser 1/2 dl. grød eller grøntsagsmos af gangen, så lyder det som en stor mængde frugt, hvis han her ofte kan spise 2-2.5 dl. eller hvor meget der nu er i den smoothie du giver ham... Det er bedre, at fordelingen er omvendt - så han får mere grød og grøntsagsmos end han får frugtmos :)

Og med den alder han har nu, vil hans skemåltider naturligt begynde at fylde lidt mere, han tilbydes større portioner, og antallet af mælkemåltider skæres ned. Det vil i 7 måneders alderen ofte være passende med 4 amninger eller flasker i døgnet, og jeg anbefaler at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det bryder, at jeres dreng ikke længere skal tilbydes mælk før sin formiddagslur og helelr ikke om eftermiddagen. I stedet tilbydes han her mellemmåltider.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover lidt videre

Morgen 8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30-10: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke tilbydes mælk først - mellemmåltider erstatter bryst/flaske her.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Powernapper - og skal ikke have bryst eller flaske her - mellemmåltidet erstatter mælken her.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, ristede rugbrødsbjælker, en kartoffelbåde ...

Annonce

... fra ovnen og lignende. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23: Ammes/flaske og sover herefter uden yderligere til næste morgen tidlig...

Med hensyn til mellemmåltider, så vil jeg anbefale dig, at du om morgenen forsøger at skære gradvist ned for behovet for frugt i morgengrøden og i stedet adskiller de to måltider, så han får frugt som mellemmåltid om formiddagen. Om eftermiddagen vil jeg anbefale, at du tilbyder ham en flerkornsgrød, som er en lidt grovere grød med lidt mere struktur og bid - og bruger frugt som topping her. Det kan være frugtmos eller fint revet frisk frugt. Det er rigtigt godt, hvis han kan tilbydes grød to gange dagligt (morgen og eftermiddag) og grøntsagsmos to gange dagligt (frokost og aften).

Mad i hånden er vigtigt fordi det styrker ham mundmotorisk og gør at han gradvist bliver bedre til at tygge og bearbejde føden i munden - og dermed også gradvist vænnes til at kunne spise grovere mad, mad i hapsere og tilsidst familiemaden. Og det er bedst, hvis han kan sidde med brødskorper, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. og gumle og gnaske - ikke hårde ting som æble og gulerod - men bløde ting som kogte grøntsagsbuketter osv. Hvis han har svært ved det, så må du naturligvis godt bruge en babyfeeder/frugtnet - men prøv stadig at tilbyde ham maden direkte i munden også:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når du begynder med rugbrødshapsere - ofte først i 8 måneders alderen - så skal det være brød uden kerner, men brød som vejer i hånden, når du holder det. Det er tegn på at brødet har et højt indhold af fuldkorn, uden at du kan se hele kerner i brødet. Hvis du giver ham brød med kerner, så vil han ikke kunne tygge det og vil ikke kunne optage næringen fra kernerne - det vil også give risiko for tynd mave... :)

Hjemmelavede boller lyder lækkert - og hvis du synes, at han skal have en æbleskive, fordi det nu er jul, så må han også gerne få lidt af dette. Mad med komælk bør han dog ikke få for meget af - han skal have modermælk eller modermælkserstatning til han er et år - og chokoladeboller kan ikke anbefales!

Med hensyn til hans rytme, så vil han på sigt sandsynligvis godt kunne komme til at følge storesøstersrytme med et puttetidspunkt omkring kl 19-19.30. Lige nu lyder det dog som om, at han stadig har brug for at få en powernap om eftermiddagen, og så længe han sover tre lure dagligt, så vil han naturligt skulle lidt senere i seng. Derfor må storesøster puttes først og lillebror efterfølgende. Hvorlænge det vil være sådan afhænger af, hvordan hans dagsrytme viser sig at være, og hvor meget dagssøvn han har behov for. For mange børn vil 19.30-20 være et rigtig godt og passende puttetidspunkt også i alderen 8-12 måneder og ældre... Når storsøster bliver træt allerede kl 19, så er det fordi hun ikke længere sover i løbet af dagen. Lillebror har naturligt stadig behov for sin dagssøvn og det vil naturligt skubbe hans puttetidspunkt om aftenen til lidt senere end hendes behov :)

Med hensyn til væske på ørerne, så er det helt naturligt, at dette påvirker hans nattesøvn og generer ham. Det er dog vigtigt, at du forsøger at skrue gevaldigt ned for hans mælkeindtag om natten. Det vil naturligt påvårke hans indtag af rigtig mad om dagen og dermed på sigt hans trivsel...

Det vil være en rigtig god idé, at I taler med en øre-næse-hals-læge omkring hvad jeres dreng har af øreproblemer, og hvad der vil være den bedste behandling for ham. Dette er en lægelig vurdering - og da jeg ikke er læge, kan jeg desværre ikke rådgive jer her. I kan altid bestille tid hos en øre-næse-hals-læge, der netop er specialist i små børn og øreproblemer - det kræver ikke en henvisning fra egen læge.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - og også rigtig god jul til jeres lille familie! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet