Svar: Utilfreds ved morgenmad og aftensmad

7. november 2018

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det kræver en del af jeres dreng at spise skemad - han skal koncentere sig mere, bearbejde føden i munden, forholde sig til temperatur, konsistens, smag, være en del af det der foregår ved bordet, kommunikere med jer, forsøge at spise selv, tilbydes også vand af kop osv. osv. Det er et bombardement af sanseoplevelser - og det er hårdt. Sammenlignet med dette, så er det betydligt lettere at drikke af en flaske - når han sutter på flasken, så løber mælken mere eller mindre af sig selv, der er kun en smag at forholde sig til, han kan lukke øjnene, slappe af, finde ro.. og han kender det, der er intet nyt, det er genkendeligt og trygt....

Når I kan mærke, at han især morgen og aften har svært ved skemaden og foretrækker flasken, så tænker jeg derfor, at det skyldes den store forskel der er på de to måltider. Det er dog vigtigt, at I holder fast i rytmen og forsøger at hjælpe ham til at spise skemad - f.eks. ved at gøre det nogenlunde hurtigt, så han ikke mister fokus, som du så fint beskriver, at du forsøger.

Derudover kan det være en god idé, at I starter hvert måltid med lidt mad i hånden, som han kan sidde og sutte og gumle på. Det kan være bløde frugtbåde eller ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe eller lignende. Når han sidder med noget i hånden, så bliver han gjort opmærksom på, at det er spisetid og forberedes på, hvad der skal ske nu. Og samtidig styrkes han mundmotorisk, så han får lettere ved at tage imod skemaden, når du så tilbyder ham den :)

Derudover så vil de fleste børn i 6 måneders alderen ofte have glæde af en flaske sen aften og tidlig morgen. Det betyder, at flasken midt nat springes over. Det ser ud som om, at jeres dreng tager et langt søvnstræk fra kl 20 til 02/03 - og så tilbydes han morgengrød kl 06... Og det kan godt være et forsøg værd, hvis I kan forsøge at ændre lidt på dette, så han starter dagen med en flaske i stedet for grød... Jeg vil foreslå, at I prøver at tilbyde ham en drømmeflaske sen aften omkring kl 23 og så igen en lille flaske om morgenen, måske kl 05-06, der hvor han plejer at vågne op...

Det betyder ...

Annonce

... at mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, kommer til at se således ud:

Tidlig morgen 05-05.30: Flaske og sover måske lidt videre - eller starter dagen og står op der...

Powernapper ca. kl 7.30 som nu...

Morgen 8-8.30: Frisk frugt i hånden og du følger efter med øllebrød eller havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30-10: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 12-12.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop. Tilbydes også lille flaske og puttes til powernap...

Aften 18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og I følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet mere og mere jeres mad. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20...

Sen aften 23: Drømmeflaske og sover herefter videre til næste morgen tidlig kl ca 05, hvor han tilbydes flaske igen...

Hvis han ikke vågner af sig selv sen aften, så synes jeg, at I skal forsøge at give ham drømmeflasken mere eller mindre i søvne. Hvis han allerede får en flaske her, så bibehold den endelig, men forsøg så at rykke flasken kl 02/03 til 05/06 i stedet. Prøv om I om natten kan få ham videre i søvnen med hænder, stillingskift, beroligende ord, nærhed osv. Brug evt. sut midt nat, hvis han har en sut, og giv flasken hen mod morgenstunden i stedet, så han starter dagen med mælk og ikke med grød lige nu...

Jeg tænker, at det vil gøre hans appetit om morgenen bedre og at hans overskud til at spise morgengrød og koncentrere sig om morgengrøden bliver større, hvis han får flaske tidlig morgen og morgengrød ca. kl 8 i stedet...

Mellemmåltidet og flasken eftermiddag kan på samme måde være med til at gøre hans koncentration om aftenen større. Derudover er det rigtig fint, at I også nogle gange lader ham komme på skødet og sidde lidt hos jer :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og at mit forslag til ændringer i dagsplanen hjælper lidt på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)