Svar: Er ikke glad for skemad

12. juni 2018

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære lettere frustreret mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at du fornemmer, at din dreng faktisk virker glad for mad og glad for at spise - for når han lukker munden for skeen, så er det ofte ikke fordi han ikke er sulten, men snarere fordi han protestere over at blive madet. Han har en alder nu, hvor han naturligt vil vise mere og mere selvstændighed og egen vilje og en del af dette er, at han afviser skeen, kniber munden sammen, skubber din hånd væk, når du forsøger at hjælpe ham/made ham. Det er helt okay - det er kun tegn på, at han udvikler sig i sund og god retning, men du skal naturligvis stadig hjælpe ham lidt.

Det kræver meget stor koncentration at spise selv - det er svært at tage maden op fra tallerkenen, holde den i hånden, føre maden til munden, bearbejde maden og synke den og tage ny mad til tallerkenen og føre dette til munden... Og når man kun er knap 8 måneder gammel, så vil han naturligt blive træt, miste koncentrationen og dermed ikke få den mængde mad, som han egentlig har behov for. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du ved siden af, at han spiser selv, forsøger at supplere med lidt på en ske, og nogle gange hjælper ham med at få små hapsede ind i munden - og ved siden af så naturligt lader ham spise selv og anerkender hans lyst til dette :)

Vær opmærksom på, at han bruger dig som et spejl, så han vil ofte spejle dit ansigtsudtryk. Det betyder, at hvis du f.eks. siger "mam mam" og åbner munden, så vil han også åbne munden. Læg derfor ikke bånd på dig selv, når du hjælper ham med at spise.. :)

Hvis han allerede kan finde ud af at tygge sig igennem små rugbrødshapsere, så kan du med fordel bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg, på den måde får han lidt ekstra mos indenbords. Du må også stadig gerne supplere med lidt mos på en ske. Hvis han er glad for at sidde og gumle på rugbrødsbjælker, agurkestænger, kogte grøntsagsbuketter osv. så kan ...

Annonce

... du også hjælpe ham med at dyppe disse i lidt mos, så han bruger mad som en ske og på den måde får suttet lidt ekstra mos i sig.. og igen kan du efter behov supplere med en ske.

Det samme kan du gøre om aftenen. Prøv at give ham selv lov til og mulighed for at sidde med mad i hånden. Det er med til at styrke ham mundmotorisk, hånd og fingermotorisk, når han får lov til at spise og tygge og gumle selv, og samtidig fremmer det hans spiselyst, hvis du giver ham selv lov til at spise... Og prøv så også at supplere lidt ved siden af, hvor du hjælper ham og på den måde sikrer, at han får lidt ekstra indenbords, før han bliver for træt og mister koncentrationen.

Fra 8 måneders alderen anbefaler jeg ofte en godnatgrød. Det er en grovere grød som f.eks. havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Den vil sikre, at han fyldes godt op før sengetid og ikke går sulten i seng. Den bør ikke gives før 8 måneder, da den så kan have modsatte effekt :) Godnatgrøden gives efter et bad, og dermed adskilt fra aftensmaden, og det betyder at en aftenrytme kan se således ud:

Aften kl. 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, små bidder af en frikadelle eller lignende. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad - og der skal være mad, som han selv kan holde og gumle på, samtidig med at han suppleres med mos på en ske. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød - ca 19.15-19.30 vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder, hvis han har fået tænder :)

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23.30: Drømmeflaske og sover videre... jf tidligere brev - måske har han brug for den, måske har han brug for en flaske i løbet af natten i stedet...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham og fortsat god appetit:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren